Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[99] Spelserver

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nope - vi kommer köra alltihopa vitt som snö - räknar med att få alla licenser vi behöver

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 23:23

Klockrent initiativ, jag är med och lirar. Ehm... får man vara med även om man kör pc Powerbooken hänger inte med i matchen tyvär.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-06-15 05:21

Lägger en röst på en q3 server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-19 21:55
Ursprungligen av Gadd:

Lägger en röst på en q3 server.

Jag också. Q3 OSP.
Ett bra incitament för mig att ta mig ur RA3-träsket.

Ursprungligen av Nocky:

Finns det nån motsvarighet till typ TeamSpeak på Mac?

Både TeamSpeak och Ventrilo hävdar mer eller mindre ihärdigt att de håller på med klienter för Mac OS X. Inget av dev-teamen säger dock något om när de väntas vara klara... :rolleyes:

Jag sätter upp en:

Battlefield 1942 1.6 Stand Alone Server

Hoppas den är kompatibel med Macversionen av BF1942. Håller på att konfigurera server nu faktiskt, jag tror Arvid gör den online imorgon.

Ursprungligen av Björnström:

Jag sätter upp en:

Battlefield 1942 1.6 Stand Alone Server

Hoppas den är kompatibel med Macversionen av BF1942. Håller på att konfigurera server nu faktiskt, jag tror Arvid gör den online imorgon.

Bra initiativ och jobb Martin!

Lite utanför tråden, men finns det något sätt att stödja 99mac ekonomiskt, förutom att klick-köpa på Applestore? Jag vill gärna stödja initiativet med en Battlefield 1942 server för Mac i Sverige med en slant.

Ursprungligen av Steephill:

Bra initiativ och jobb Martin!

ja helt klart, och en eloge till den 99mac medlemmen som ställde upp (LucE?)!

Ursprungligen av johan dansk:

ja helt klart, och en eloge till den 99mac medlemmen som ställde upp (LucE?)!

Det slumpade sig så att Arvid fick 13/13Mbit ADSL hem. Han tar med sig servern hem imorgon och testar installera.

Ursprungligen av Steephill:

Lite utanför tråden, men finns det något sätt att stödja 99mac ekonomiskt, förutom att klick-köpa på Applestore? Jag vill gärna stödja initiativet med en Battlefield 1942 server för Mac i Sverige med en slant.

Vi har jobbat länge på att skapa en slags 99mac-medlemskap och det ser ut att bli verklighet i sommar någon gång - samtidigt som vi uppdaterar till 99mac version 4.5. Läs mer om sånt här: http://99mac.se/info/

ok, kanske det finns möjlighet för något annat tills BF/mac är släppt?

verkar som att Americas Army är mest intressant just nu? eller kanske även nyss sverige-släppta Call of Duty?

Eftersom jag spenderat en del tid på AA så tycker jag naturligtvis det vore smutt. För övrigt så kan jag tänka mig Halo.

/CX

  • Medlem
  • 2004-06-18 15:27

Finns det nån motsvarighet till typ TeamSpeak på Mac? Att prata med varandra för samordning av attacker och dyl under spelets gång gör ju spelen ÄNNU roligare!
Vore ju kanske bra om man hittade nån lösning som har åtminstone klient på både Mac å peze... eller kommer vi pezespelare vara bannlysta på servern?

Nu hämtade Arvid spelservern. Han var inte säker på att han hinner installera den ikväll men troligen imorgon. Vore kul att provköra någonting enkelt och börja sätta upp lite rutiner etc.

Jag har fn tillgång till Halo, Americas Army, Baldurs Gate, Starcraft och Warcraft - kan man hoppas på några av dom kanske?

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Jag har fn tillgång till Halo, Americas Army, Baldurs Gate, Starcraft och Warcraft - kan man hoppas på några av dom kanske?

/CX

Så vitt jag vet så kan varken Starcraft eller Warcraft köras som server utan att någon aktivt startar spel från en maskin. Baldurs Gate är jag mer osäker på, men jag har fått för mig att det är likadant där...

Vi kommer sparka igång server och se att allting fungerar. När den är uppe så får vi testa hur många olika spel den klarar parallellt osv (jag är inte säker på att man kan köra BF1942 - Q3 - AA osv samtidigt utan problem).

Det borde gå att schemalägga start/stopp på vissa tider och dagar.

Dessutom vill jag ju ha någon form av spelstatistik kopplad till dom olika spelen oxå - finns riktigt coola funktioner för exempelvis BF1942.

När den är uppe tror jag vi får utse ett par serveradmins som kan logga in via Remote Desktop för att administrera själva servern. Sen bör vi nog ha ett gäng admins som ansvarar för respektive spelserver, sparkar ut folk som TK:ar osv.

Låter mycket vettigt; hade jag bara haft lite tid över hade jag kunna tänka mig vara serveradmin för Halo. Mycket gott initiativ. Tanke: med 99mac-tårtan i färskt minne, där vi faktiskt skulle kunna skapa PR kring 99mac samt Apple, går det inte att använda en spelserver på samma sätt? Typ: "Svenska datorspelande macanvändare möts på 99mac" eller något.

Rent allmänt är 99Mac numera något av en maktfaktor i den svenska Macvärlden, och borde kunna skapa uppmärksamhet på olika sätt... Hmmm...skall nog sluta svamla nu...

Jag är med på spel imorgon kväll om Arvid hinner sätta upp muskedundret och ladda den med spel som jag har tillgång till Utmärkt intitiativ Hr. Björnström!!

/CX

Tusan, du har nog rätt; det är Blizzards servrar man kör emot. Jag tror dock att man kan köra Baldurs gate i Lan eller över Internet... Tja, det var ett tag sedan jag spelade dom. Återstår Halo och AA! I värsta fall får jag väl lov att köpa vad-det-nu-är-för-spel...

/CX

Americas Army fungerar fint såvitt jag har kunnat läsa på americasarmy.com. Då kanske man skulle börja med AA och BF1942 helt enkelt?

Ursprungligen av Björnström:

Americas Army fungerar fint såvitt jag har kunnat läsa på americasarmy.com. Då kanske man skulle börja med AA och BF1942 helt enkelt?

Det funkar fint. Andra spel som också ska funka (rent tekniskt iaf) är t ex Call of Duty, Quake 3, Return to Castle Wolfenstein, Medal of Honor Allied Assault / Breakthrough, Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy / Jedi Outcast, Unreal Tournament 2003 / 2004...

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2004-06-20 04:58

Lägger en röst på Jedi Academy.

Ursprungligen av Christofer:

Det funkar fint. Andra spel som också ska funka (rent tekniskt iaf) är t ex Call of Duty, Quake 3, Return to Castle Wolfenstein, Medal of Honor Allied Assault / Breakthrough, Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy / Jedi Outcast, Unreal Tournament 2003 / 2004...

Det finns ju hur många spel som helst. Vi kanske skulle ha någon slags spelschema dag-för-dag...

- Battlefield kommer ju om någon vecka så det skadar nog inte att vi testar om det lirar och installerar statistikprogrammet osv.

- Medal of Honor kräver en kopia av spelet för att kunna köras som server - det kräver inte Battlefield eller Americas Army.

- Quake 3 verkar inte heller behöva någon licens.

- Starwars Jedi Knight verkar inte kunna köras som dedicated server??

Ursprungligen av Björnström:

- Starwars Jedi Knight verkar inte kunna köras som dedicated server??

Ang Call of Duty... Tror du kan hitta det mesta på adminsektionen på CoDadmin. Kanske finns bättre ställen, men detta ser ut att göra allt från admin till statistikfreak nöjda och glada

Hittade även en manuell guide för den som har tid och ork att pula bland textfiler. Hittas här.

Jediservrar
Jedi Academy-server
Jedi Outcast-server

Tilläggas bör kanske att jag inte testat något av detta, så jag tar inget ansvar när servern dyker

Iofs så kräver AA rätt mycket av datorn (i mitt fall kör jag den på en G5 1.8) så det kanske inte är alla som kan prova det - men som sagt, börja med dessa två. Jag kan tänka mig att köpa på mig en BF1942 om sommaren blir trist

/CX

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-19 23:32

Nyfiken fråga: varför köra en BF1942-server när det inte är släppt för Mac? Är det inte bättre att köra CoD eller MOH:Breaktrough isf?

Jag röstar på Americas Army. Det behövs verkligen en server med bra ping. Hade varit fint om man kunde få den officiell så att man kan få ökad loyalty

- Call of Duty Dedicated Server verkar bara finnas för Linux?

Jedi gick tydligen att köra som dedicated server om man har licens installerad.

Vill förtydliga oxå: Arvid har inte 13/13Mbit ännu - det installeras under veckan som kommer (enligt plan). Idag har han 8/1Mbit vilket gör att vi kan testköra lite med typ 16 spelare men inte mer än så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-21 09:20

Någon får ta och programmera dedicated-RISK-server så vi kan spela det mot varann

Bevaka tråden