Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skall man kalla en icke-digtal kamera?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Flyttar diskussionen Vad skall man kalla en icke-digtal kamera, det vill säga motsatsen till en digitalkamera, från min tidigare fråga om tips och råd av kameraköp.
Med digitalkamera menar jag en kamera som använder ett ljuskänsligt engångsmaterial typ en rulle Kodachrome.

Hälsningar
Richard

<Editerat>

Senast redigerat 2004-06-30 15:12

Motsatsen till digital brukar vara analog. (Se klockor) Gäller detta även för kameror?

Ha en bra dag
Richard

Ursprungligen av DuddeSr:

Fyttar diskussionenVad skall man kalla en icke-digtal kamera, det vill säga motsatsen till en digitalkamera, från min tidigare fråga om tips och råd av kameraköp.
Med digitalkamera menar jag en kamera som använder ett ljuskänsligt engångsmaterial typ en rulle Kodachrome.

Hälsningar
Richard

Jag har hört att det ska kallas "kamera med kemiskt film" eller liknande. Med motiveringen att det ju faktiskt inte är analoga kretsar i den. Vilket gör att det inte kan kallas för analog kamera.
Jag är verkligen inte kunnig inom detta området. Någon mer vetande kanske kan kommentera det jag hört?

/K

  • Medlem
  • 2004-06-30 14:32

Är den tillräckligt ganmmal kan du ju kalla den mekanisk. Jag har en mekanisk kamera, min fina Nikon F2, tillverkad 1973, som fortfarande går som tåget.

Jag är benägen att hålla med dig. Analog i motsats till digital förutsätter en signal.
Nu skall jag krångla till det. Den första digitala/mekaniska kamera jag var med om att testa och sälja var en Nikon F2 med ett digitalt bakstycke. Kalaset utan objektiv gick runt på ca 250 000 kr. Vad skall man kalla en sådan kamera? Om man skall kalla den för digital så är ointressant om kameran är mekanisk eller inte utan hur bilden lagras, det vill säga digitalt eller kemiskt.

Hälsningar
Richard

Ursprungligen av Baron:

Är den tillräckligt ganmmal kan du ju kalla den mekanisk. Jag har en mekanisk kamera, min fina Nikon F2, tillverkad 1973, som fortfarande går som tåget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-06-30 14:55
Ursprungligen av DuddeSr:

Jag är benägen att hålla med dig. Analog i motsats till digital förutsätter en signal.
Nu skall jag krångla till det. Den första digitala/mekaniska kamera jag var med om att testa och sälja var en Nikon F2 med ett digitalt bakstycke. Kalaset utan objektiv gick runt på ca 250 000 kr. Vad skall man kalla en sådan kamera? Om man skall kalla den för digital så är ointressant om kameran är mekanisk eller inte utan hur bilden lagras, det vill säga digitalt eller kemiskt.

Hälsningar
Richard

Hybridkamera d v s en blandning av analog och digital teknik.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 15:30

En filmbaserad kamera.
mvh

  • Medlem
  • 2004-06-30 15:36

Kameran är väl inte baserad på film? Då är ju filmkamera bättre. 35mm-kamera då?

Ursprungligen av Baron:

Kameran är väl inte baserad på film? Då är ju filmkamera bättre. 35mm-kamera då?

Om filmbaserad kamera inte är bra för att kameran inte är baserad på film, så måste 35mm-kamera vara tveksamt då kameran inte är 35mm.

  • Medlem
  • 2004-06-30 15:51
Ursprungligen av Hagelin:

Om filmbaserad kamera inte är bra för att kameran inte är baserad på film, så måste 35mm-kamera vara tveksamt då kameran inte är 35mm.

Om du vill kan jag slakta ditt argument på rent språkliga grunder
, men nöjer mig med att peka på att kameran faktiskt har en del som är just 35 mm hög.

Ursprungligen av Baron:

Om du vill kan jag slakta ditt argument på rent språkliga grunder
, men nöjer mig med att peka på att kameran faktiskt har en del som är just 35 mm hög.

Nej, du slipper. Jag har inga intentioner att försvara argumentet, så det vore rätt meningslöst.

funkar inte: vanlig kamera?

  • Medlem
  • 2004-06-30 15:53
Ursprungligen av AUTOMATTI:

funkar inte: vanlig kamera?

Digitalkameran är vanligare än "den andra sorten"
om man räknar de kameror som säljs nu för tiden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 16:29

Filmkamera är i mitt tycke det bästa förslaget år 2004.

Jag har en filmkamera- småbild, mellanformat etc
mvh

1974 hade jag en filmkamera, det var en Canon Scopic 16mm. Jag hade även en småbildskamera. En Canon F1. Det verkar som tiden är en faktor. Kanske även till vem man vill förmedla sitt budskap.

Ha det bra
Richard

Ursprungligen av miri:

Filmkamera är i mitt tycke det bästa förslaget år 2004.

Jag har en filmkamera- småbild, mellanformat etc
mvh

Filmbaserad kamera är bra, då hajjar vem som helst genast vad det handlar om.

/K

EDIT: Skrev fel, menade inte filmkamera. Filmbaserad kamera.

Senast redigerat 2004-06-30 18:13
  • Medlem
  • 2004-06-30 18:00

Men... det skrev jag på skämt... För mig är detta en filmkamera:

Och jag skrev fel. Filmkamera är för mig en kamera med film som man spelar in rörligt på.

/K

Citat:

Jag är benägen att hålla med dig. Analog i motsats till digital förutsätter en signal.

Jag är benägen att inte hålla med. Att något är analogt behöver inte ha med elektronik att göra över huvud taget.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-30 18:58

Om man tar fasta på vikten av att bli förstådd dvs utgå från redan etablerade föreställningar, föreslår jag - analog stillbilds- resp filmkamera.
Behöver man komplicera tillvaron mer än så?!

35 mm kamera
APS kamera
halvformatskamera

Hmmm, är detta något besvärligt att bry sig om egentligen? Med tanke på hur explosiv den digitala utvecklingen är så lär det dyka upp och försvinna flera uttryck de närmaste åren. typ "digitalkamera" räcker ju inte längre. Det ger genast en följdfråga som Stillbildskamera eller? DV-kamera eller? Kompakt eller system?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 20:36

Spegelreflexkamera, funkar inte det ?

  • Medlem
  • 2004-06-30 21:30
Ursprungligen av Dan:

Spegelreflexkamera, funkar inte det ?

Det säger inget om hur digital den är. Jag har en digital spegelreflex (ESR, enögd spegelreflex) och två 35-mm ESR, en tvåögd halvformatskamera, och några 35-mm-kompaktkameror. Sen finns det ju kompakta digitala, som inte är ESR.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 19:48

Hyfsat moderna varianter kan väl helt enkelt kallas APS-kameror?

Ursprungligen av macce:

Hyfsat moderna varianter kan väl helt enkelt kallas APS-kameror?

APS-systemkamerorna varade inte länge. Vad jag sett finns det bara 35 mm och digitala att köpa nu. APS-kompaktkameror finns det ju däremot kvar.

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

APS-systemkamerorna varade inte länge. Vad jag sett finns det bara 35 mm och digitala att köpa nu. APS-kompaktkameror finns det ju däremot kvar.

/K

Har faktiskt en Minolta Vectis S1 och är nöjd med den. Saknar dock att det inte verkar finnas annan film än 200 & 400 ASA. (Vill ha 100 ASA. Finns det i APS tro?)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-30 20:45

Horace Engdal och hans polare skulle nog acceptera:

analog småbildskamera
analog mellanformatskamera
analog storformatskamera

digital småbildskamera
digital mellanformatskamera
digital storformatskamera
digitalt bakstycke

....utan att sätta gåslevern i halsen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 01:45
Ursprungligen av ThomasC:

Horace Engdal och hans polare skulle nog acceptera:

analog småbildskamera
analog mellanformatskamera
analog storformatskamera

digital småbildskamera
digital mellanformatskamera
digital storformatskamera
digitalt bakstycke

....utan att sätta gåslevern i halsen...

punkt slut.,,

fast du glömde digital/analog kompakt.

Jag benämner dem så här än så länge

Kompaktkamera
APS-kamera
Systemkamera

Digitalkamera
Digital systemkamera

/c

Vilken soppa

Bevaka tråden