Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imorgon ska jag installera en Xserve G5...

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utan grafikkort... hur ska jag göra?
Jag är lite trött ihjärnan efter att ha planerat allt annat med den.

Ska jag köra Target mode eller hur?
ARD?

1. Starta upp Xserve:en på första Mac OS X Server CD-skivan
2. Installera Server Admin tools på en Mac OS X klient (om du inte redan har gjort det)
3. Öppna Server Assistant på klienten och välj "set up a remote server"
- Du skall då se din Xserve i listan av maskiner (du måste vara på samma subnät)
4. Autentisera med de 8 första tecknen i serienumret till maskinen
6. Följ alla andra - det skall vara själv-förklarande
- Efter ett tag startar servern om, och du måste mata in CD-skiva 2. Gränssnittet i server Admin slutar då tyvärr att uppdatera sig speciellt bra, men det är helt normalt

Tack! Precis som jag trodde. Enkelt så det förslår.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 19:39
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tack! Precis som jag trodde. Enkelt så det förslår.

Ha… Får se om det är samma sång imorgon kväll

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Utan grafikkort... hur ska jag göra?
Jag är lite trött ihjärnan efter att ha planerat allt annat med den.

Ska jag köra Target mode eller hur?
ARD?

Tjena. Kul att du ska installera Xserve G5. Det beror ju på om du vill kunna spegla diskarna eller ej. Default så är det varken RAID 0 eller RAID 1. Om man vill ha detta (vilket jag antar) så måste du starta upp från CD:n och köra SSH och formattera med diskutil och skapa raidsetet. Finns en bra artikel hos våra vänner på afp548.com

Sedan kan du stoppa in CD skivorna som planerat. Vad som däremot kommer att gå fel och alltid gör är att "Remote Setup" kommer att hänga sig när du är klar med konfigureringen och den ska spara dina inställningar. Den sparar inställningarna men du får "tvångsavsluta" programmet.

Nästa problem som kommer är när du vill köra Software update. Då vill den bla ladda ner Quicktime 6.5.X vilket inte heller går med SSH då man måste bekräfta i GUI att man vill installera (bra Apple!). Då måste du aktivera ARD vilket kan göras med följande kommando:

"'/System/Library/CoreServices/ARD Agent.app/Contents/Resources/kickstart' \
-activate -configure -access -on -users root -privs -all -restart -agent –menu"

Efter detta så kan du uppdatera även Quicktime och styra alla inställningar du vill komma åt.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Sedan kan du stoppa in CD skivorna som planerat. Vad som däremot kommer att gå fel och alltid gör är att "Remote Setup" kommer att hänga sig när du är klar med konfigureringen och den ska spara dina inställningar. Den sparar inställningarna men du får "tvångsavsluta" programmet.

Nästa problem som kommer är när du vill köra Software update. Då vill den bla ladda ner Quicktime 6.5.X vilket inte heller går med SSH då man måste bekräfta i GUI att man vill installera (bra Apple!). Då måste du aktivera ARD vilket kan göras med följande kommando:

Hmmm... Jag har kört Remote Setup säkert 50 gånger och aldrig upplevt att programmet hänger sig. Hur försöker du spara inställningarna? Som en textfil, konfigurationsfil eller till Open Directory?

När det gäller Software Update så vill jag bara påpeka att detta går att köra innifrån Server Admin. Är dock osäker på vad som då händer med QuickTime uppdateringen.

Ursprungligen av Johan_G:

Hmmm... Jag har kört Remote Setup säkert 50 gånger och aldrig upplevt att programmet hänger sig. Hur försöker du spara inställningarna? Som en textfil, konfigurationsfil eller till Open Directory?

När det gäller Software Update så vill jag bara påpeka att detta går att köra innifrån Server Admin. Är dock osäker på vad som då händer med QuickTime uppdateringen.

Kör du med Softwareupdaet kommandot får du fortfarande upp Quicktime panelen. Dumt Apple!

Pär: Misstror du att jag inte kommer sjunga samma sång imorgon?

Arch@ngel: Intressant! afp548 har slagit av på takten en del vilket är tråkigt tycker jag. Men jag ska läsa artikeln.
Tack för den andra infon. Det lär bli något sådant jag kommer få göra.
Terminal altid lika skoj. Eller hur?

Jag kan inte förstå varför det inte finns ett grafikkort på moderkortet. Ge mig en enda anledning.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-05 23:23
Ursprungligen av Björnström:

Jag kan inte förstå varför det inte finns ett grafikkort på moderkortet. Ge mig en enda anledning.

En ursäkt för unix-folket att köra ssh?!?

Ursprungligen av Björnström:

Jag kan inte förstå varför det inte finns ett grafikkort på moderkortet. Ge mig en enda anledning.

För att du använder servern med skärm cirka 1 ggn?
Resten av gångerna kör du ARD och Terminal mot den?

Lite dumt ja, men inte helt idiotiskt.
Sedan att det bara finns två PCI platser, ska du ha RAID och Fiber kortet i finns det ingen plats kvar. Säkerligen några som klagat på det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För att du använder servern med skärm cirka 1 ggn?
Resten av gångerna kör du ARD och Terminal mot den?

Lite dumt ja, men inte helt idiotiskt.
Sedan att det bara finns två PCI platser, ska du ha RAID och Fiber kortet i finns det ingen plats kvar. Säkerligen några som klagat på det.

För mig som tycker ARD är segt som sirap och helst undviker Terminalen är det iallafall stendumt

PCI-platserna kan man däremot leva med - RAID på moderkortet hade varit najs dock - i en 1U server. Det hade dock varit bra om dom även erbjudit en 2U maskin och kanske en 5U Towermodell oxå.

Då är det dags då. Xserven är monterad, alla sladdar är ikopplade.
Nu saknas det bara att trycka på startknappen...

Jag meddelar om ett tag hur det gått.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 09:22

Nu har det gått tio minuter... Är du inte färdig snart

Håller på att diskutera RAID upplägget med kunden...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Håller på att diskutera RAID upplägget med kunden...

RAID 1: 2x250 Gb blir System och programdisk.
Sista disken bli backupdisk, 80 Gb.

Så blir det.

Då kan jag passa på och fråga om kan kopiera en aktiv databas.

brum brum!! Jag väntar fortfarande på få min Xserve G5, Apple är onormalt söliga med leveransen! FY!

Kör så de ryker Hedman!

Nu jäklar ryker det!
Efter, ja jag erkänner, lite små problem i början, berode på att jag inte kan läsa instruktioner ordentligt, så har jag nu RAIDat två diskar till RAID 1 för att sedan installera OS X Server på den samma.
Nu sprutar det det text i mitt terminal förnster om vad som försigår på servern.

Who needs a bloody graphic card?

RAID kort på moderkortet vore mumma det!
Jag skulle heller inte klaga om Apple släppte mer servrar, typ 2U och 5U.
För det blir lätt kompromiser när man bara har 2 PCI platser.

Wohhhoooo!

installer: The install was successful.

Btw, nu när du ändå håller på härjar kan ja ju passa på fråga.. Xserven som ja ska bygga ihop skall servera media, strömma musik och film till klientdatorer, jag har tänkt köra system på 80gb sen en speglad 2x250gb som "mediadisk" låter detta vettigt? eller ska man hellre köra systemet + media på en spegelraid? Vad vinner man, vad förlorar man, o vad ska ja ha 80'n till isåfall

Kör en 3x80GB RAID-0 för det som skall vara snabbt åtkomligt och gör en 2x170GB Spegling för det som är viktigt?

Ursprungligen av Björnström:

Kör en 3x80GB RAID-0 för det som skall vara snabbt åtkomligt och gör en 2x170GB Spegling för det som är viktigt?

Blir svårt att göra detta med bara tre diskar. Annars är det en bra lösning.
Har du bara tillgång till de tre diskarna som kommer med maskinen så är det lite klurigt vad du ska göra.
Du ska köra viktiga server funktioner och det är en smärre katastrof ifall systemet skulle haverera för dig.

Du får titta på funktioner och vad du vill ska vara tillgängligt 100% av tiden.

Hmmm fasen jag saknar en disk som på Xserve G4.
2x80 för system
2x250 för data

Perfekt.

Annars får du göra som jag. Du kan koppla in en 80 Gb disk via Firewire 800 och spegla dessa. För att få till exemplet ovan.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Blir svårt att göra detta med bara tre diskar. Annars är det en bra lösning.

Har du bara tillgång till de tre diskarna som kommer med maskinen så är det lite klurigt vad du ska göra.

Det är väl inte det minsta svårt att göra detta.

Skapa en Volym RAID-0 á 3x80GB (blir 240GB) och använd alla tre diskar.

Skapa ytterligare en volym RAID-1 á 2x170GB (blir 170GB) med den lediga ytan på 250GB diskarna.

Klart.

Sådärja. Då var allt klart. Eller nåja. Systemet är installerat och uppdaterat. Dags för lunch.

För denna server som bara ska hantera en ekonomisystem har vi denna uppsättning.
Kravet är att vad som än händer så får det max ta en halvtimme innan systemet är uppe igen.
2x250 RAID 1 för att säkra upp system och ekonomisystem mot diskkraschar sedan kommer jag skapa ett rsync script som kopierar ekonomissytemets databas till 80 Gb disken 8 ggr per dygn för backup om databasen skulle haverera.
På detta sätt tycker jag att säkerheten är så pass hög att kraven uppfylls.
Skulle logiken pajja kan jag lätt slita ur en 250 Gb och flytta den till en G5 eller något liknande så är systemet igång igen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-06 16:26
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kravet är att vad som än händer så får det max ta en halvtimme innan systemet är uppe igen. 2x250 RAID 1 för att säkra upp system och ekonomisystem mot diskkraschar sedan kommer jag skapa ett rsync script som kopierar ekonomissytemets databas till 80 Gb disken 8 ggr per dygn för backup om databasen skulle haverera. På detta sätt tycker jag att säkerheten är så pass hög att kraven uppfylls.

Hur ofta säkerhetskopieras databasen till en plats utanför XServe:n? Det räcker ju att antingen nätagget eller ATA-kontrollern felar ur för att alla tre diskarna ska kunna trasa sönder samtidigt.

/olov

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-06 15:13

Jag beställde våra med grafikkort i. Installationen gick bra. Känns tryggare att kunna koppla in en skärm om något händer...

När man talar om trollen.... gissa vad tomten kom med idag?

Leverantören hade sagt mitten av juli, man blir ju bara glad när saker o ting går lite snabbare..

Jag sitter och plitar på scriptet nu. crontab kommer få köra det var 120 minut...

1
Bevaka tråden