Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Sitter med en G4 AGP 466 och 2 diskar, en disk innehåller 2 partitioner. En partition för Mac OS 9 och den andra är tom. Den andra disken innehåller Mac OS X 10.2.8.
Jag provade med att installera Panther på den ena partitionen som är tom ca 19 GB stor disk. Allt gick bra och inga problem att starta och så vidare.

Men när jag sedan startade om och gick över till disken som innehålelr 10.2.8 som normalt kör på, så efter en stund så fick jag den där stora rutan med ett felmeddelande på med alla jordens språk på som sa: "You need to restart your computer. Hold down you power button for several seconds or press your restart button" Och samma sak på lite andra språk men inte svenska. Detta kommer tillbaka ett par minuter efter varje omstart. Forever loop.

Varför kommer denna ruta upp? Hjälp
Konflikt?? eller är det en bugg? Jag har fått denna ruta några gånger tidigare men inte så här ofta
Detta händer alltså i Mac OS 10.2.8 läget

Mvh

Johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-10 19:39

Det meddelandet betyder kernel-panic = krash av dator!

Vadsomhelst kan igentligen vara fel, prova installera om osx.

Vad har du för hårdvara i övrigt? minnen från pc? externa grejer kopplade till usb, firewire osv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-10 19:42

Oj, nu svarade jag lie för snabbt

OS 10.2.8 blev det alltså problem med efter installation av panther... hmm

kanske slog den på journaling på os 10.2.8 disken? kolla i skivverktyg, går även att slå av där.

Senast redigerat 2004-07-10 20:17

Okej där ser man, mycket jag inte vet (än)

Det enda jag har anslutet är en Bluetooth adapter från Dlink samt att jag har monterat in en SuperDrive i burken.

Vad är journalising för något och var kan jag hitta det?

Felmeddelandet som kommer säger inget om nått Kernel Panic eller liknande. Skärman tonas ner och i mitten dyker denna ruta upp i bakgrunden syns även en svagt tonad omstart knapp.

Jag har alldeles nyligen slängt ut Panther och har inte fått tillbaka meddelande än.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-10 20:11

det står inget om kernel-panic, men det är det (eller det heter så på unix-språk).

journaling = journalförning på svenska om det är det du använder.
Det betyder att systemet journalför det som händer på disken så att det (kanske) kan återställas vid krash. Lite säkrare diskar/filsystem alltså.

Du hittar skivverktyg i Verktygsprogram mappen under Program mappen (tror jag, är inte van med svenska).

Men detta är lite långsökt, det var det enda jag kom på som snabbast som panther kan tänkas ha gjort som inte jaguar gillar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-10 20:24

i os 10.2.8 finns inte journaling, därför kan du inte heller slå av eller på det från det systemet.

Om du startar datorn från panther cdn (om du nu hade tagit bort panther från hdn) så kommer du åt disk utility i menyn därifrån.

Annars rekomenderar jag panther, mycket snabbare & trevligare än jaguar. Kör en uppgradering på os 10.2.8 disken (du har väl backup, i fall att?)

Okej jag tackar för svaret, jag hör inte svenskt språk men jag tror jag vet vad du menar. Jag ska köra backup på allt och gå över till panther helt och hållet.

Tackar!!

//johan

1
Bevaka tråden