Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips? digitalt för 4000

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-07-10 19:37

Ska fixa fram en present till en tjej som fyller 18. Hon ska få en digitalkamera var det tänkt. Följande värden ligger i avvägningen:
• Snygg.
• Snabb.
• Liten.
• CF-kort är ett plus men inget måste.
• Pris inkl 256 mb cirka 4 000 kronor.
• Cirka 4 Mpx.

Tips?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 21:01

Kolla jämförelser på www.pricerunner.se - rätt vettigt.

  • Medlem
  • 2004-07-10 21:13

jag var mer ute efter subjektiva bedömningar av folk som har något jag efterlyser. Och pricerunenr är rätt trubbigt... Men tack!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-07-10 21:26

Canon Digital Ixus 430 är i mitt tycke en ganska liten och snygg kamera som tar CF-kort. Ixus modellerna tar väl vad jag vet ganska bra bilder. 3790 kr inkl moms på cyberphoto.se men då ingår det ju bara ett kort på 32mb. 504 kr inkl moms för ett 512mb kort och så är 4000 kronors gränsen spräckt. Men det var väl ca 4000 kr inkl moms

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 21:31

Kan också rekommendera Ixus 430, har 500-modellen själv men de är ju i stort sett identiska förutom antal pixlar...
Den är lagom liten, lättarbetad och det blir bra kvalitet på bilderna...

Jag köpte en Konica Minolta Xg för ett par veckor sedan. 3,2 megapixlar, extremt liten och snabb. Använder SD. Jag är mycket nöjd med bildkvalitén.

Minolta Dimage G400!

3640 kr med 256MB SD-kort samt en väska (Soligor modell 9) och frakt från Cyberphoto.

Se mera om detta:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47281

  • Medlem
  • 2004-07-11 12:39

jo, jag såg den, men den faller på snyggheten...

Ursprungligen av Baron:

jo, jag såg den, men den faller på snyggheten...

Jag tyckte inte heller den var så "läcker" först, men den blir bättre och bättre tycker jag. Luckan är kanske inte lika bra som ett helt slätt hölje men det är ett smidigt linsskydd samt att luckan är själva ON/OFF-knappen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-11 17:12

Ska hon bara ha den som partykamera är ju IXUS "i" ett alternativ också.

  • Medlem
  • 2004-07-11 23:11

Jag köpte en Canon IXUS 430 i våras från Tyskland. Priset då var 3800 med frakt och 256 mb extra minne. Mitt bästa prylköp på länge.

/majk

  • Medlem
  • 2004-07-12 00:12

var då?

  • Medlem
  • 2004-07-15 22:34
Ursprungligen av Baron:

var då?

På Technikdirekt.de som Johan nämnde.

TECHNIKdirekt.de säljer ju hit med hyffsade priser. Har dock inte hört något om hur det funkar. Finns lite info om dem på pricerunner.

Ursprungligen av Baron:

• Snygg.
• Snabb.
• Liten.
• CF-kort är ett plus men inget måste.
• Pris inkl 256 mb cirka 4 000 kronor.
• Cirka 4 Mpx.

Tips?

Tips om man tröttnar på att bara ta partybilder.

Skulle helt klart kolla upp Olympus C-7XX serie då med 8 eller 10X zoom.
Köpte själv en C-765 för ett tag sen som jag är riktigt nöjd med.
Liten, xD-minne, 4M, helt otrolig 10X zoom, och runt 350 Euro.
Lägg till ett 256MB minne för ca 800 spänn.
Funktioner som räcker hela livet om man är amatör eller t.o.m
semi-professionell.

Finns billigt från:
www.worldtronix.de
www.hifi-components.de

Håller med Killergull, zoom zoom zoom kommer vara ledmotivet till mitt nästa kameraköp. 3x räcker inte när man hamnat på bara några meters avstånd (teaterföreställning, utomhusbilder mm)

Viktigare än megapixlar är nästan fokus (skärpa, snabbhet mm) och vettig automatik, megapixlar spelar mest roll om vi ska skriva ut A4 och uppåt tror jag....

Är det bara party som gäller däremot så är zoom nästan en nackdel, bättre då med en liten smidig utan rörliga objektiv och liknande. Slog sönder objektivet på min minolta f300 på första festen....

Zoom zoom zoom har min gamla, Olympus 750, och den tar fina bilder men är långsam långsam långsam, men vid de (få!) tillfällen då man behöver zoomen är det jättekul. Nu ska jag ha en liten som är snabb snabb snabb (som komplement, Olympusen har sin plats)! Har beställt en Ricoh Caplio RX, återkommer med rapport om hur den är.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-18 14:35
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Har beställt en Ricoh Caplio RX, återkommer med rapport om hur den är.

Äntligen! Ser fram emot att läsa din rapport,

olov

Ursprungligen av olov:

Äntligen!

Precis. Det var knepigare att komma på hur jag skulle köpa än vad.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 07:37

IXUS 430 för 3495:- eller IXUS 500 för 3995:- på JME Data. Köp till Sandisk 256 MB för 479:- eller 595:- beroende på val av hastighet. Kanonpris på kanonutrustning enligt mig.

För att vara lite mer komplett... liten, snabb, 4-5 Mp, helst Compact Flash, då är det så här:

Det finns INGEN snabb och liten kamera med Compact Flash - tyvärr! Ingen av de kameror som jag lyckats lura ut att de är snabba har det.

4-5 Mp, jag säger att 3 Mp räcker bra i sammanhanget. Det är ju inte studiokvalitet man är ute efter. 5 Mp är tveksamt om man vill ha, det kostar ofta brus.

Här är min lista på kandidater:

- Ricoh Caplio GX: Ca 3000:-, 5 Mp, SD-minne, startar på under sekunden, fokuserar och tar bild på 0.12 (fast naturligtvis mer i dåligt ljus får man anta). Blixtsko, filtergänga, bra makro. Fokushjälp i dålilgt ljus. Vidvinklig.
- Ricoh Caplio RX: Ca 2000:-, 3 Mp, SD-minne, lika snabb som GX. Föregångaren G4 fick beröm för att den kunde fokusera i mycket svagt ljus. Förhoppningsvis gäller det RX också. Bra makro. Vidvinklig.
- Sony W1: Ca 3700, 5 Mp, Memorystick, fokuserar och tar bild på ca 0.3. Bättre filminspelning än Ricoh (640x480).
- Casio QV-R41: Ca 3000:-, 4 Mp. SD-minne. Fokuserar på 0.5 sekunder, bra men inte fantastiskt. Dålig blixtplacering. 5 Mp-variant finns, men 4 Mp rekommenderas av testare.
- Minolta G400. Ca 2800:-. 4 Mp. Påstås vara snabb, men jag har inte hittat några mätningar. Fått kritik för att den inte kan fokusera i dåligt ljus.
- Minolta Z2: Ca 3900:-. Snabbaste superzoomaren. Ändå lååångt efter kamerorna ovan, 0.6-0.8 sekunder för fokus+avtryck.
- Sanyo Xacti VPC-J1/VPC-J2, kallas snabb av Teknikmagasinet men det inkluderar nog inte fokusering. Inga mätningar, inga recensioner.

Det behövdes inte mycket funderande för att inse att det bara fanns tre egentliga kandidater om snabbhet är ett krav: GX, RX och W1. (Med Ricohs äldre G4 som budgetalternativ, 1300-1600:-, ganska lik RX.) RX är förstås "bara" 3.3 Mp, men jag valde den i alla fall, för den är lite mindre och jag ser inget behov av mer än 3 Mp. GX har en massa lyx, men jag frågade mig vad jag skulle ha kameran till. Jag vill ha titta-tryck med lite justerbarhet, och det har RX. Fullt manuellt läge och blixtsko, det har jag på min Olympus. Om jag valde rätt vet jag om någon vecka.

Ixus är över huvud taget inte med om man pratar snabba kameror. 1.1-1.3 sekunder för fokus+avtryck, det är direkt DÅLIGT! (Däremot är den rejält byggd och liten.)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 11:44

Jag har en a80 som jag gillar skarpt. Både min dotter (9 år) och jag använder den. Den är inte en hastighetsdemon men bilderna blir bra och de manuella inställningarna fungerar bra. Jag minns inte att jag missat någon bild pga hastigheten dock.
Snygg tycker jag nog inte att den är.

Generellt gillar jag Cannons kompakt digital kameror. De ger varma bilder vilket är trevligt som konsument.

G400 och C-765 verkar vara mycket bra kameror med vad jag kan se på cyberphoto hemsida.

A80 är Canons intressantaste just nu, tycker jag. Vridbar skärm är mycket skoj, starkt köpargument. LCD'n är lite väl liten, men vridbarheten kompenserar det - man kan ju alltid se den ur rätt vinkel.

Nu har den kommit... DOA. Återkommer när jag bytt mot en som funkar.

  • Medlem
  • 2004-08-08 16:33

Tack för hjälpen gott folk. Det blev en Minolta G500 med 256 Mb SD till slut.

  • Medlem
  • 2004-08-08 19:00

Jag har hört att G500 och G600 är äldre versioner (kamerahus osv) än vad G400 är. Vet någon om det stämmer eller om det bara är bull?

Ursprungligen av MP:

Jag har hört att G500 och G600 är äldre versioner (kamerahus osv) än vad G400 är. Vet någon om det stämmer eller om det bara är bull?

Det låter som bull om du frågar mig. G600 kom ju ett halvår efter G400 (mars 04 resp. okt 03) och att den skulle bygga på äldra bas känns rätt långsökt. G600 är dessutom den första av de 3 som kom ut efter att konica och minolta började göra kameror ihop under det helt otippade namnet konicaminolta.

Det finns heller inget på deras hemsida som tyder på nåt sånt.

Ursäkta att jag säger det, Baron, men G500 är i alla fall en långsam kamera och G400 är en snabb (avtryck på ca 0.4 med AF) enligt testerna. G600 ska vara nånstans mitt emellan, så tydligen schabblade Minolta bort farten nånstans.

  • Medlem
  • 2004-08-11 12:52

jag vet att den är segare, men den hade andra fördelar (utseendet) som övevgde. dessutom är det öppet köp och bytesrätt, så det är bara att byta om flickebarnet hellre vill ha en snabb kamera. Vi föll för alla fina emblem från olika tidningar som visades på både Cyberphoto pch Scandinavian Photo.

  • Medlem
  • 2004-08-12 21:26

Jag såg just att det snart kommer en Konica Minolta DiMAGE G530 i slutet av augusti. Men så är det tyvärr alltid. Det kommer alltid nya saker om man väntar.

Bevaka tråden