Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalasbra digitalkamera för 1500:-

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utvecklingen av digitalkameror upphör inte att förvåna. Nu kan man faktiskt köpa sig en 3M-pixel kamera med 3x zoom från en känd kvalitetstillverkare för låga ca:1500:-. Bildkvaliten är i min mening mer än bra i förhållande till det låga priset. Jag kommer ihåg för bara något år sedan så fick man rena skräpet för dom pengarna. Tyvärr så säljs lågprisskräpet fortfarande och folk köper billiga no-name kameror som knappt är värda plasten som dom är pressade av.

Om ett år så kanske man köper sig en Canon 300D eller motsvarande för 3000:-!!! Vart skall detta sluta?

Olympus Camedia C-310 Zoom
Kolla på lite testbilder hos Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/olympus/c310.php

Senast redigerat 2004-05-02 03:39
  • Medlem
  • 2004-05-02 10:05

Bilderna ser verkligen mycket bra ut för den prislappen.

Jag hoppas att förbättringarna av digitalkameror aldrig slutar :D.

Synd att den inte har linsskydd, annars ser den verkligen trevlig ut. xD-minnen är ju inte fullt så dyra länge heller. Bra makro också. Aningen dyrare 360 har ju bra linsskydd, men då blir närgränsen bra mycket sämre.

Nu får extrembilliga segmentet maka ner sig, så jag kan köpa en halvhyfsad 2 Mpix till mina barn för 500 spänn eller nåt sånt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nu får extrembilliga segmentet maka ner sig, så jag kan köpa en halvhyfsad 2 Mpix till mina barn för 500 spänn eller nåt sånt.

Väntar på det jag med. Min dotter på 4 år klarar inte riktigt av att hålla D70:n upprätt så jag vågar inte låta henne springa omkring allt för våldsamt med den.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 16:02
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nu får extrembilliga segmentet maka ner sig, så jag kan köpa en halvhyfsad 2 Mpix till mina barn för 500 spänn eller nåt sånt.

Hmm, sonen fyller tretton om två veckor...
Vilken är den billigaste (under 1000:-) kameran som funkar med iPhoto?
Finns den i butik i sthlm?

Motiven blir nog gulliga djur och klasskompisar som gör grimaser så bildkvalitet är inte det viktigaste...

  • Medlem
  • 2004-05-02 16:15
Ursprungligen av Ronny Isaksson:

Hmm, sonen fyller tretton om två veckor...
Vilken är den billigaste (under 1000:-) kameran som funkar med iPhoto?
Finns den i butik i sthlm?

Motiven blir nog gulliga djur och klasskompisar som gör grimaser så bildkvalitet är inte det viktigaste...

En sådan här kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 16:36
Ursprungligen av majk:

En sådan här kanske?

Såg att expert har den kameran för 995:-.
Apples lista över vilka kameror som är kompatibla med iPhoto är inte så lång, vet du med säkerhet att den funkar?

Ursprungligen av Ronny Isaksson:

Såg att expert har den kameran för 995:-.
Apples lista över vilka kameror som är kompatibla med iPhoto är inte så lång, vet du med säkerhet att den funkar?

Jag har testat en sådan och den fungerar fint med iPhoto. Men bildkvaliten i dålig belysning lämnar jättemycket att önska. Dessutom så kan man inte stoppa in större minneskort.

Host, välj en annan.

Ursprungligen av Ronny Isaksson:

Hmm, sonen fyller tretton om två veckor...
Vilken är den billigaste (under 1000:-) kameran som funkar med iPhoto?
Finns den i butik i sthlm?

Motiven blir nog gulliga djur och klasskompisar som gör grimaser så bildkvalitet är inte det viktigaste...

Tretton år? Underskatta inte killen. Han är gammal nog att få seriös fotonoja och börja fota "bild-bilder" och vara med i fototävlingar. Jag är mer inne på en kamera som sjuårspresent till min äldste. Där är jag tveksam om han ha någon nytta av zoom och bra närgräns. För en trettonåring skulle jag nog gärna ha lite finesser om jag får dem hyfsat billigt - som med nyssnämnda Olympus.

Ful, förresten (sade acke)? Vänta bara, nästan alla Olympus nya är skitfula i mina ögon (5000 i synnerhet) men vi vänjer oss nog, och om ett år eller två tycker vi att våra gamla ser mossiga ut i stället.

Ursprungligen av Ronny Isaksson:

Hmm, sonen fyller tretton om två veckor...
Vilken är den billigaste (under 1000:-) kameran som funkar med iPhoto?
Finns den i butik i sthlm?

Motiven blir nog gulliga djur och klasskompisar som gör grimaser så bildkvalitet är inte det viktigaste...

Den här Fujikameran är nog svårslagen för priset 795:- ganska cool design har den också.
http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!fil...

Ursprungligen av jazzper:

Den här Fujikameran är nog svårslagen för priset 795:- ganska cool design har den också.
http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!fil...

Är det inte ganska mycket "taskig webbkamera" över den?

Cyberphoto, som inte längre för den, skrev: "Detta är en billig och liten kamera. Och kanske mer fest-smycke än kamera egentligen... med tanke på bildkvaliteten..."

Då tror jag mer på Kodak CX6200, som också kostar ner mot 800 spänn. Den har i alla fall beskrivits så här positivt:

http://www.pocket-lint.co.uk/review.php?reviewId=255

Men jag har inte sett jämförbara testbilder, så det är inget säkert, bara två oberoende åsikter jag hittat på nätet.

Frågan är om någon av dem är intressant när man kan köpa en Olympus 310 för några hundralappar till.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 19:02

Hittade två intressanta kameror hos Fotokungen (15 minuter från jobbet):
Kodak CX6200 och Olympus Camedia C-150 för 990 Kr/st.
För och nackdelar? Vilken är bäst?

Ingemar, Olympus 310 är nog bra men 1000:- är absoluta maxpriset, dyrt att vara singel...

Ursprungligen av Ronny Isaksson:

Hmm, sonen fyller tretton om två veckor...

Motiven blir nog gulliga djur och klasskompisar som gör grimaser så bildkvalitet är inte det viktigaste...

Jo säkert. Snarare smygfotning av tjejrumpor och sånt. F-n grabben är ju 13.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 14:02

Synd att det är så ful bara...

En analog Canon EOS 300 kostar ca: 3000:-. Är verkligen produktionskostnaden högre för den digitala motsvarigheten 300D? Den analoga har mera mekanik vilket i rimligvis borde innebära en högre produktionskostnad. Jag gissar att när utvecklingskostnaderna är betalda så får vi se digitala SLR i tretusenkronorsklassen. Kanske redan om ett till två år, vad tror ni?

Ursprungligen av whoami:

En analog Canon EOS 300 kostar ca: 3000:-. Är verkligen produktionskostnaden högre för den digitala motsvarigheten 300D? Den analoga har mera mekanik vilket i rimligvis borde innebära en högre produktionskostnad. Jag gissar att när utvecklingskostnaderna är betalda så får vi se digitala SLR i tretusenkronorsklassen. Kanske redan om ett till två år, vad tror ni?

Säkert. Det vi betalar nu är de enorma utvecklingskostnader man haft. När tekniken mognar, tempot går ner och man rullar produkterna utan större förändringar i flera år så kommer priserna att komma mycket lägre än idag. Vi har, som tråden redan från mörjan noterar, sett en dramatiskt förbättring av pris/prestanda, inte minst att 1500-3000 kronor numera köper riktigt anständiga kameror. Om ett par år kostar helt acceptabla titta-tryck-kameror 500 spänn, och DSLR för några tusenlappar.

Och då kan vi ju gräma oss över vad vi betalade för våra vid det laget ganska fjantiga kameror... om vi inte har nåt bättre för oss.

  • Medlem
  • 2004-05-02 22:14

Ska nog sälja av min lilla partykamera snart. En Sony CyberShot U10, du kan ju alltid kika efter en begagnad sådan. Valde mellan den och Konican när jag köpte.

Hugget som stucket vilken kamera du väljer. Men jag tror att grabben blir gladare med Olympusen då den är mindre. Synd bara att du måste välja mellan dessa då Olympus 310 är många gånger bättre.

Tyvärr är det väldigt svårt att jämföra lågpriskameror på annat sätt än att kolla själv, för de recenseras mycket sällan. C150, till exempel, har Pricerunner inga recensionslänkar alls till. Några konsumentrecensioner är allt som finns.

1000 spänn max? Plus laddare, batterier och extra minne, får man hoppas? Extra minne kan man ju skjuta på framtiden, men en bunt NiMH borde ändå till om man vill att han ska bli nöjd.

  • Medlem
  • 2004-05-03 22:48

Köpte precis en Olympus C-220 Zoom från Technikdirekt.de i Tyskland för knappt 1100 inklusive frakt som ligger på 20 Euro. Perfekt nybörjarkamera som ger suveräna bilder. 1600*1200 i 144dpi. Rekommenderas!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Köpte precis en Olympus C-220 Zoom från Technikdirekt.de i Tyskland för knappt 1100 inklusive frakt som ligger på 20 Euro. Perfekt nybörjarkamera som ger suveräna bilder. 1600*1200 i 144dpi. Rekommenderas!

Jo den är riktigt bra för tusenlappen, även om nu 310an är ännu bättre. C 220 har zoom och är ett bätre val än Kodak CX6200 och Olympus Camedia C-150.

Jag såg just Kodak CX7220 på Cyberphoto. 2x zoom, 2 Mpix, 1360 spänn. Det är väl Kodaks svar på 310, lite mindre för 300 spänn mindre. De har också 7330 som är mer lik 310.

Rejält lik gamla DC280 i specarna förresten. Samma dåliga närgräns, och objektivet ser likadant ut. De har nog återanvänt optiken. Tja, det är väl så man gör budgetkameror?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-12 02:29

Jag beställde just en sån här, tror ni den blir ok? Ska fota lite vanliga familjebilder och
lite annat, har inga jättekrav, gillar att leka lite i Photoshop och sådär. Priset var ju helt
okej, trodde kameror med denna kapacitet kostade minst 1000:- mer. Den kan spela
in video med ljud också, vilket kändes lite kul sådär (även om jag har DV-kamera oxå).
Det fick bli ett 256 mb minneskort till oxå. Någon som har en 360 och kommentarer?

1
Bevaka tråden