Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oförklarligt långsamt OSX

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 20:54

funderar på om det bara är jag som stöter på det här problemet;

varje gång jag har haft en antal program uppe så blir datorn seg.. även om jag stängt av programmen. så om jag ska spela ett krävande spel så får spelet vara det första programmet jag använder sen senaste omstart.. (em.. blev lite luddigt där tror jag) anywho, om det är det nån som vart med om samma sak så förstår ni

btw, samma problem på både jaguar och panther..

- kriss

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 21:03

Kör top och kolla vad som är igång - kolla oxå pageouts vs. pageins och VM vs. diskutrymme

Ursprungligen av Pär:

Kör top och kolla vad som är igång - kolla oxå pageouts vs. pageins och VM vs. diskutrymme

Vad är pageouts och pageins? Kan ju vara bra om man ska tolka något ur sifforna man ser...
Går det att förklara för en seminörd med fläckvis kunskapsbrist?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Vad är pageouts och pageins? Kan ju vara bra om man ska tolka något ur sifforna man ser...
Går det att förklara för en seminörd med fläckvis kunskapsbrist?

Pageouts och pageins är en indikation hur mycket systemet använder hårddisken som virtuellt minne helst ska de vara noll. Ju mer minne du har i datorn desto längre tid tar det tills pageouts och pageins dyker upp.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 21:14

hur mycket minne har du?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 00:36

pår: em... va? hur gör jag det? är inte så bekant med OSX "unden huven"

daphox: jag har 1024MB PC133 minne.. var samma sak när jag hade 512 vilket inte är så otippat kanske..

marcus: tack! läste igenom det där.. men när jag försöker använda "sysctl -w kern.maxvnodes=84672" så står det "kern.maxvnodes: Operation not permitted".. vilket jag tar som ett dåligt tecken =/ men det var en bra start iallafall..

Ursprungligen av KKriss:

daphox: jag har 1024MB PC133 minne.. var samma sak när jag hade 512 vilket inte är så otippat kanske..

Fast blev inte datorn segare fortare när du hade mindre minne ? Det är iaf min erfarenhet från många macar.

Ursprungligen av KKriss:

pår: em... va? hur gör jag det? är inte så bekant med OSX "unden huven"

daphox: jag har 1024MB PC133 minne.. var samma sak när jag hade 512 vilket inte är så otippat kanske..

marcus: tack! läste igenom det där.. men när jag försöker använda "sysctl -w kern.maxvnodes=84672" så står det "kern.maxvnodes: Operation not permitted".. vilket jag tar som ett dåligt tecken =/ men det var en bra start iallafall..

Jag har inte kollat vad kommandot i fråga är. Men testa att köra det som root. Aktivera root-kontot i menyn i Netinfo Manager. I Terminalsen skriver du sedan "su" och skriver in lösenordet. Du märker då att prompten ändrar utseende något. Testa att köra kommandot då.
Glöm inte att skriva "exit" när du är klar så du inte ligger kvar som root ovetandes.

Och vad är skillnaden på pageins och pageouts? Lite mer detaljer skulle uppskattas. Är det minne som används respektive frisläpps?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Och vad är skillnaden på pageins och pageouts? Lite mer detaljer skulle uppskattas. Är det minne som används respektive frisläpps?

Det tråkiga är att minnet inte frisläpps förrän efter omstart
Page in = flytta från snabbt ramminne till långsam hårddisk oftast p.g.a för lite ledigt ram i datorn , page out = vice versa i princip.

Senast redigerat 2004-08-17 02:42
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-17 10:56
Ursprungligen av Errol Garner:

Page in = flytta från snabbt ramminne till långsam hårddisk oftast p.g.a för lite ledigt ram i datorn , page out = vice versa i princip.

Tvärtom.

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 09:58

kör:

sudo sysctl -w kern.maxvnodes=84672

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 17:18
Ursprungligen av emilsson:

kör:

sudo sysctl -w kern.maxvnodes=84672

Har också upplevt att OS X laggar med tiden och ovanstående kommando hjälpte helt klart till att få datorn att snurra lite snabbare trots att det var länge sedan jag gjorde en reboot. Men frågan kommer då, det är sällan så att det enbart finns fördelar med att ändra dylika inställningar, för det naturliga vore ju då att Apple redan hade ställt om detta värde till ett högre (och med hänsyn till aktuell dators minnesmängd). Så, varför har Apple inte fixat detta i OS X, då det uppenbart tycks hjälpa till att öka prestandan?

Ursprungligen av emilsson:

kör:

sudo sysctl -w kern.maxvnodes=84672

Förlåt en okunnig fråga men kan någon förklara vad det här gjör?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 11:03

sådär.. provade "sudo sysctl -w kern.maxvnodes=84672" och det verkade fungera.. ska köra lite testande nu, återkommer med resultat tack för hjälpen så länge!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 13:15

har nu testat lite grann och det verkar hjälpa.. ska försöka få in det här permanent nu.

  • Medlem
  • 2004-08-22 18:35

Apple har valt ett värde som man tycker är OK för de flesta. Meningen är trots allt inte att datorn ska stå på jämt, och många datorer levereras med bara 256MB RAM. Jag antar att värdet inte helt enkelt kan ändras dynamiskt. Systemet är säkert fullt av liknande kompromisser mellan hastighet, minnessnålhet och stabilitet. Här förlorar man vad jag förstår en hel del minne, men vinner hastighet.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 21:44

hekr: tänkte inte på det.. men good point.

men kan det göra mitt system sämre på nåt sätt då om jag ser till att de här inställningarna ligger permanent?

har det fixat erat problem?

1
Bevaka tråden