Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra index i Indesign

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur går man tillväga för att göra ett index i Indesign? Låt säga att man har ett gäng ord man vill ska ingå, och sidorna ska listas.

Sök på "skapa index" i Indesigns hjälpfiler.

Har gjort det, och försökt förstå mig på hur man redan med olika nivåer i bokstavsordning bara lägger till sidnummren. Det är lite brådis, så jag försökte här, med förhoppning om att få ett kort och bra svar, tack ändå.

Det man gör (som jag fattat det) är att markera ord i listan och ange att man vill att detta ord ska anges i indexet. InDesign går igenom dokumentet och letar efter det ordet och när du angett alla ord skapar den lista du vill ha. Tänk på böjningar av ord, som ibland kan ställa till det. Du kan lägga in egna varianter också. Det går inte busenkelt, men det går snabbare än att sitta och göra allt manuellt.

Paletten för Index kan te sig lite förvirrande, men hjälptexten till InDesign *är* till hjälp att förstå ämnen och referenser och hur man lägger in dem. Men i princip: markera ett ord, i indexpaletten välj att skapa en referens.

Jobbar du med flera dokument för en bok så är det god idé att använda funktionen för bokprojekt och låta indexet söka igenom alla filerna på en gång (tänk då på att ha rätt sidnumrering på de separata dokumenten). När man gått igenom de ord man vill ha skapar man ett nytt dokument där man importerar indexet och sen är det bara att formattera (man kan också formattera direkt när man håller på, om man vet exakt hur man vill ha det).

Blev kanske lite rörigt beskrivet, men som sagt, hjälpfilen är din bäste vän då man inte ofta lägger funktionerna för att använda indexeringen på minnet.

Jag rekommenderar även att lägga in ett kortkommando. Det är rätt bökigt att få in ett ord i index utan kortis, men rätt galant när man bara kan trycka ett kommando.

1
Bevaka tråden