Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vektorisering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej hej.
Skulle uppskatta tips beträffande vektorisering av pixelbaserade bilder. Ex, från PS till Ilustrator i OSX.

tack tack!

Johan

...andra tips förutom Silhouette, som för övrigt verkar vara det enda kompetenta alternativet... hur gör ni andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 13:16

Vet inte om det här är gammal skåpmat för dig, men:

- Illustrator har ett kalkeringsverktyg.
- I Photoshop kan man exportera banor till Illustrator. Banorna kan man skapa från markeringar som man gjort med exempelvis trollstaven.

Inget av alternativen är särskilt automatiska av sig. Det blir till att pyssla en hel del manuellt.

Freehand har också kalkerverktyg.

Men som HL säger, inget verktyg är riktigt bra och det går åt många stunder för att rensa upp i bilderna. Det går nästan snabbare att lägga originalbilden som bakgrund och rita egna banor. Då får man dem dessutom raka och fina och slipper så mycket upprensning. Men som sagt, det kräver att man behärskar kurvorna bra, så man inte sitter och klickar ner ankarpunkter överallt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 14:21

Vad hände egentilgen med Adobes Streamline, den kör jag vid behov (i OS9)

Adobe Streamline 4.0 är fortfarande bäst. Funkar tyvärr bara i Classic...

Ursprungligen av Monkeyboy:

Adobe Streamline 4.0 är fortfarande bäst. Funkar tyvärr bara i Classic...

Jag använder också Streamline men enligt en av mina kunder så finns det någor program som är mycket bättre. Hittar dock inte namnet.

/Claes

Ursprungligen av TouchCAD:

Jag använder också Streamline men enligt en av mina kunder så finns det någor program som är mycket bättre. Hittar dock inte namnet.

Kan det vara Silhouette?

AutoTrace är ett gratis program för vektorisering, dock får man använda det via Terminalen. Det kan installeras med Fink.

Har som hastigast tittat på Silhouette. Påminner en hel del om Streamline. Är det någon därute som har arbetat med just Silhouette och kan dela med sig av sina erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 00:42

Testat Flash? Funkar ofta mycket bra i dessa sammanhang. Kan sedan exportera bilden i tex Illustrator-, EPS-, eller DXF-format.

1
Bevaka tråden