Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

counter i illu eller inds!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-08 13:45

Håller på att göra ett present kort åt ett ganska stort företag!

Och alla kort ska vara numrerade.

Det jag då vill ha i den är någon sorts plugin till antligen quark, illu el inds.
Då det ska tryckas över 7000kort så vill man ju inte trycka in det själv.
Tryckeriet kan fixa det i sina tryckar men tar ganska bra betalt för det.

Så någon som vet något smidigare sätt en mauellt vore jag glad!...

mvh tobias

Hehe, det blir nog ganska dyrt att skriva ut 7000 olika filmer också Eller har jag missförstått nåt nu?

Ursprungligen av atomlab:

Håller på att göra ett present kort åt ett ganska stort företag!

Och alla kort ska vara numrerade.

Det jag då vill ha i den är någon sorts plugin till antligen quark, illu el inds.
Då det ska tryckas över 7000kort så vill man ju inte trycka in det själv.
Tryckeriet kan fixa det i sina tryckar men tar ganska bra betalt för det.

Så någon som vet något smidigare sätt en mauellt vore jag glad!...

mvh tobias

Så gör man ju inte, tryckerierna har särskilda verk som kan trycka nummerserier. Det kostar inte så mycket extra. Att göra ett särskilt original för varje är ju fånigt även om korten är små och det kan ligga flera på samma tryckark så blir det tidskrävande och framförallt dyrt.
Hoppas förresten att du skriver "Presentkort" och inte "Present kort" i originalen.

Som Nurell säger så brukar man använda variabeltryck när det gäller så stora serier.

Det är iofs inga som helst problem att göra det i Illustrator eller InDesign (via AppleScript) men det kräver digitaltryck, och då brukar ju serierna vara kortare.

Jag har gjort exakt en sån lösning, som hämtar data från Excel, stoppar in det i InDesign, exportera ut individuella PDF-filer och mailar den till respektive kund, helt automatiskt genom en knapptryckning. Ska det tryckas så är det ännu enklare.

Men som sagt, tryckmetoden och ekonomin avgör

Är man riktigt kostnadsmedveten så finns det numreringsstämplar att köpa. Jag har en själv. Bra för undergroundproduktioner som numrerade vinylsinglar osv.

Men då värderar man inte sin arbetstid till mycket - tänk dig att stämpla 7000 kort för hand... *ryser*

Enklare än att skriva 5000 adresser för hand i varje fall Been there, done that...

(OT, sorry.)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 16:39

I det här fallet så skulle jag rekomendera att du ber tryckeriet om hjälp. Skulle det vara så att du trycker digitalt så går det i teorin att göra som Rickard beskriver men knappast i praktiken när det gäller 7000 olika origignal.

Om det är ett traditionellt offsettryck så kommer det att kosta låååångt mer med 7000 olika original än det dom tar för att trycka en nummerserie med sin egen teknik.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 10:43

Om numreringen sker i "nummerordning" så är det väl piece of cace; använd Indesigns sidnumreringsfunktion tillsammans med mallsidorna.

Men på grund av att du ens ställer frågan så antar jag att det är som Rönnbäck skriver att du har en Excelfil med en massa, till synes, ologiska nummer som ska in på korten...och då blir det ju kanske lite bökigare...

För att åtminstone jag ska förstå så får du allt ge lite mer info. Men jag återkommer om jag kommer på något!

1
Bevaka tråden