Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hardcore Excel-användare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-09-16 09:34

Jag har ett litet bekymmer i Excel. Jag har nämligen en fil med 1774 rader. Det är endast första cellen (A-cellen) på varje rad som innehåller någon information. Det ska föreställa ett adressregister på 1774 personer. I varje cell står informationen uppställd på följande vis.

<efternamn>, <förnamn>
<gatuadress>
<postummer> <ort>

Allt detta står alltså i en och samma cell. Vad jag skulle vilja göra är att städa upp i detta på ett smidigt (automatiskt) sett så att jag får alla olika poster i var sin cell på samma rad istället. Så man får <efternamn> i A-cellen <förnamn> i B-cellen och så vidare. När det är gjort tänkte jag nämligen importera hela rasket till FileMaker så man får ett snyggt adressregister.

Finns det någon vänlig och kompetent själ som har bra förslag på hur man kan lösa detta på ett smärtfritt sett?

Hmm....är varje post separerad med komma? Isf har jag nåt nog nåt gammalt makro som kanske kunde fungera.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-16 18:36

Lätt som en plätt!
Markera A-kolumnen
Välj Data i menyn, sedan Text till kolumner. Där får du välja ett lämpligt sätt att separera de olika fälten. Du ser när du kommer dit,

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-09-16 18:49
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Lätt som en plätt!
Markera A-kolumnen
Välj Data i menyn, sedan Text till kolumner. Där får du välja ett lämpligt sätt att separera de olika fälten. Du ser när du kommer dit,

Japp... det kunde varit den ultimata superfunktionen jag söker. Nackdelen är att man inte kan använda "enter-slag" som fältavgränsare, eller kan man det?

Problem uppstår eftersom man inte kan använda "mellanslag" då det inte bara är för och efternamn utan även företagsnamn med i listan. Dessutom vill jag ju inte ha postnumrets första 3 siffror i en cell och de andra två i en annan. Kunde man använda "Enter" som fältavgränsare så är jag hemma!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-16 19:04

Då skulle jag ha tagit upp filen i något lämpligt editeringsprogram först och ersatt CR/LF med ett lämpligt tecken som , ; t.ex, och sedan kört det i Excel.
Men jag tycker det är lite lustigt, ett radslutstecken borde väl gett en ny rad i Excel?

En cell kan ju innehålla flera rader. I alla fall om man specifikt säger att den ska tillåta det.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-16 19:14

Jag antog att han importerade en textfil. Mycket riktigt kan man i en Excelcell ha flera rader, men då måste det väl vara en Excell-fil?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-09-16 19:25
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jag antog att han importerade en textfil. Mycket riktigt kan man i en Excelcell ha flera rader, men då måste det väl vara en Excell-fil?

Det stämmer originalfilen är en excel-fil.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-16 19:32

Nu blev det genast lite roligare! (Undrar hur denna fil kommit till?)
Jag skulle nog ha provat att exportera till textfil, tagit upp den i BBEdit eller SubEthaedit, fixat till så att varje post låg på en rad, separerade med ; med hjälp av sök&ersätt. Därefter importerat den i Framemaker eller var det var du ville ha den.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-09-16 20:44
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Nu blev det genast lite roligare! (Undrar hur denna fil kommit till?)
Jag skulle nog ha provat att exportera till textfil, tagit upp den i BBEdit eller SubEthaedit, fixat till så att varje post låg på en rad, separerade med ; med hjälp av sök&ersätt. Därefter importerat den i Framemaker eller var det var du ville ha den.

Okej, jag ska prova det i morgon, tack för hjälpen. Filen har kommit till genom mängder av inscannade A4-sidor som man kört OCR på. Kul va!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-16 21:11

Brukar syssla med sådana här problem lite då och då. Ibland kan det vara filer som ser ut lite hur som helst och så tycker kunden att "det ska väl gå bra att använda till adresslistor". Men det är alltid kul när man ändå lyckas få till det. Excel är ett av de bästa programmen tillsammans med en editor för att fixa till sådana här grejer tycker jag.

1
Bevaka tråden