Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP, alla mina tangenter förutom funktionstangenterna har slutat funka!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett STORT problem.
Startade om datorn och efter uppstart så vägrar teckenknapparna fungera. När jag går in och kollar teckenuppsättning så är dessa tangenter helt blanka.
datorn i övrigt är slö som fan...

Tidigare idag så slängde jag diverse program bl a appleworks...
Vad har hänt?
Vad ska jag göra?

Dator: iBook 12" 1 Ghz

--
Daniel

  • Medlem
  • 2004-09-22 22:49

Eh... trist.

Doktorn ordinerar att du kör en hardware test från installationsskivan, och sedan (om den klarar testet) installerar om. Du kanske gick lite hårt åt med trimsaxen när du slängde saker?

Det tar en halvtimme, och alla dina saker finns kvar om du väljer installera och arkivera, så det är inget märkvärdigt.

Problemet är skivorna är i nässjö och jag i göteborg :(.

¤#/#¤%#%//&/()

Tack för tipsen stfm

  • Medlem
  • 2004-09-22 23:02

Hmm... ja jag vet inte, men jag tror inte att du kan trolla tillbaka tangenterna... vad händer om du ställer in ett annat språk?

Jag vet inte vad plist-filerna till tangentbordlayouten heter, möjligen kan det hjälpa att radera dem, eller reparera rättigheterna. Testa det senare först.

Kolla så att du inte har råkat trycka ner NumLock-tangenten i mitten av funktionsknappsraden. Då slutar alla tangenter utom de med små siffor (numeriskt tangetbord när du håller ner fn-tangenten) att funka. Det hände mig en gång och jag var vippen att installera om systemet när någon här tipsade mig om vad det kunde vara. På min PB finns det en liten lampa under den där NumLock-tangenten, men den är j-vligt svår att se i dagsljus...

Tyvärr så är det inte numkock som e felet Fortsätrter att felsöka...

Jag råkade alldeles nyligen ut för att inställningen för tangentbordslayout hade ändrat sig av sig själv. Visserligen till amerikanskt, så det slutade ju inte fungera helt. Du har möjligen inte fått det inställt på något asiatiskt språk vars tecken du inte ens har installerade, eller så?

nope...:( kollat det mesta jag kommit på... får fortsätta imorgon... tack för den tid ni tagit er för mitt problem

När jag går in i indatamenyn så finns det inte svensk pro med där... Dde som är förkryssade är tangentsbordsvisning och teckenpalett. Andra lägen jag kan välja är japanska och kinesiska... Hur får man fram svensk pro där?

Ska hem till nässjö imorgon kväll, får la bli att formartera om hela datorn...:/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 14:18

Det räcker nog om du uppdaterar systemet och väljer anpassad installation. Kryssa bort allt utom svensk pro bland språkversionerna.

Dår se hur jag gör... ska till england på söndag och ska vara där i 3 månader... Vill ju att allt ska fungera smärtfritt där

Tack för alla tips än en gång

Nu hände detta igen. Efter att Finder hade låst sig, så fick jag tvångsavsluta min iBook (hålla nere startknappen). Efter detta så funkade inte tangenterna... Jag testade att skapa ett nytt konto och la inn några tecken från teckenpaletten och sedan loggade ut och loggade in som den nya användaren... nu funkade allt igen. Så jag startade om datorn igen och öppnade den användaren som det hade blivit fel på, woops tangenterna funkade igen :).

--
Daniel

1
Bevaka tråden