Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netinfo

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter i ett nätverk med interna ip-adresser (192-serien). Routern portforwardar till webservern som står på en intern adress.

När jag surfar på min iBook (som också använder en intern ip-adress) så vill jag kunna ansluta till det externa ip:et (t.ex avataren på detta forum ligger på den externa adressen (doh?), nu när jag inte kan ansluta till den så segar det eftersom browsern försöker hitta den externa adressen osv.).

Jag vet att jag kan lägga till en conf-fil i bind/named men jag minns att man kunde lösa detta i Netinfo istället.

Jag försöker alltså länka mitt externa ip till det interna ip:et webservern står på i Netinfo -> machines. Men det vill inte funka, är det någon som vet hur jag ska göra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-19 11:49

Vet inte vad du har för router, men kolla om den stödjer "local Nat", vilket fixar det du är ute efter. Då behöver du inte göra något på klientmaskinerna, utan allt fixas i routern.

Kan det vara så att du har en d-link, rent av en 804?

Jag har i alla fall det och led/lider av precis samma problem. Lösningen var att gå in under /Machines i Netinfo. Duplicera localhost och ändra i kopian:

ip_address, blir det du har på webbservern.

name, här lägger du till ett värde från menyn Katalog. Fyll i webservern i det första fältet och webservern.mindomän.com i det andra. Naturligtvis byter du den kursiverade texten mot det som stämmer med verkligheten hemma hos dig.

serves, ska vara oförändrat ./local

Därefter sparar vi genom att klicka på någon annan post i sökträdet. Kolla att ändrigarna tagit genom att skriva webservern i expolorer.

Sen kom tricket som gjorde att jag lyckas använda www.mindomän.com innanför d-linken. Duplicera posten du nyss skapade i /Machines, byt webservern mot www och spara.

[ 19 December 2002, 17:07: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

Nej, routern är en PC med OpenBSD installerat. Jag får dock inte Ohennings tips att fungera.

Jag får mecka vidare alt. kolla upp "local NAT" som Kalle nämnde.

1
Bevaka tråden