Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Virtual PC 6.1

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har MS släppt en uppdatering till VPC som tidigare utvecklades av Connectix. Enligt flera kommentarer på versiontracker så ska man märka en klar förbättring i prestanda.

Någon som har testat VPC i sin nya regi?

Jag har bara 5an men den är ju inte snabb så nu kanske det kan vara värt att uppgradera.

De är nog inte helt fel att MS nu äger VPC eftersom de om någon borde kunna optimera programmet att emulera en PC med Windows på bästa sätt. Fast lite orolig blir man ju när de köper en bra programvara.

Enligt MS egna utlåtanden så finns det ingenting nytt i programmet förutom att loggan är ändrad.

Om det går fortare så är det förmodligen för att man installerat om allt från scratch. Samma effekt får man på vilken ominstallerad dator som helst.

Citat:

Improved performance.
If you're running Virtual_PC_for Mac_Version_6.1 in Mac_OS_X version 10.2.3 (Jaguar), you'll likely see an increase in performance compared to previous versions running in Mac_OS_X.

http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=whatsnew#be

Märkligt... läste detta senast igår:

"...A free update to Virtual PC 6.1 (simply for branding purposes with "no functional changes to the source code")"

http://www.macnn.com/news/20574

Citatet är från den där damen som är ny på MS mac-avdelning. Hittar ingen länk till hennes uttalande just nu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-13 15:17

Från Read Me filen:
"
Changes from Virtual PC for Mac version 6.0.1

• Re-branding changes were made to both the Virtual PC application and the Virtual PC Additions to reflect the transition of Virtual PC from a Connectix-branded product to a Microsoft-branded product.

• Fixed an incompatibility problem between Virtual PC and the Apple Airport Extreme card. (Fixed in Virtual PC for Mac Version 6.0.2.)

• Fixed an issue that prevented_users from properly drawing arcs in Java version 1.4.1.

• Added an AppleScript to enable a slower_"compatibility mode" for installing software applications in a guest operating system that_rely on_copy-protected files or self-modifying code._Do not enable this_setting unless you are having problems installing a particular piece of software._If this is the case, you can turn on_the Compatibility Mode for the software installation and then turn it off once the installation has finished._Note that this mode causes the guest_operating system and_Virtual PC_to run much_slower, but it_might allow greater compatibility for installing some applications.

• Fixed an issue involving_auto-restore of PCs under Mac OS 9.2.2.
"
Inte mycket nytt.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Från Read Me filen:
"
Changes from Virtual PC for Mac version 6.0.1

6.0.1 var väl sista från Connectix.
6.1 från MS

  • Oregistrerad
  • 2003-08-13 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
6.0.1 var väl sista från Connectix.
6.1 från MS

6.0.3 va sista..

Vilken koll :rolleyes:

Men nu har jag hört från en bekant att han också upplever en viss förbättring. Han kör XP.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 09:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Vilken koll :rolleyes:

Men nu har jag hört från en bekant att han också upplever en viss förbättring. Han kör XP.

Visst jag kör också XP, men det är lite halvt konstigt ändå!

Efter uppdateringen så får man ständigt upp Assistanten, fylla i SN osv. Men eftersom inte det går som jag vill, så är det bara att avsluta den så börjar vpc ladda XP, slarvfel?

Har man en saved session, och man kör ca 600*480 (spelar ingen roll vilken upplösning), när man laddar den igen, så blir det som på bilden nedan. Då är det bara att förstora / förminska så blir det ok igen! Men "Restoring" står fortfarande kvar.

En annan sak är; ja skulle kopiera in en fil på 36 kb igår! Då säger den att det inte går att kopiera över den för filen är större än 4 GB! :rolleyes:

Visst prestanda ökning va det ja!
Men undrar hur detta slutar...
/freeze

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 19:46

kör win2k på min vpc, och efter uppgraderingen så kan i varje fall inte jag känna någon prestandaökning.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 16:50

Jag uppgraderade igår. Fick det inte att funka alls. Nyinstallation från CD samt pålägg av 6.1-patchen. Sen var det totalkört. Kunde inte skriva 1 eller 5 i serienumret. Funkar hur bra som helst i andra applikationer men i XP så var det tvärkört. Någon som har en idé vad felet är?
/Kumachan

  • Medlem
  • 2003-11-14 20:43

Jag har uppgraderat idag. Funkar mycket bättre nu. Jag har använt VPC 6.0 under hela september och oktober och kan säga att skillnaden efter uppgraderingen är märkbar.
Är tvungen att använda VPC ett tag framöver, ... tyvärr.

Slutsats. VPC 6.1 uppgradering rekommenderas.

Och förresten, >> freeze, du måste gå genom hela förloppet vid uppgraderingen inklusive "Assistenten" om du vill att det ska funka. Så damma av ditt sn för VPC och kör vidare. Det kommer att funka.
Behöver jag nämna att du måste köra "shut down" för alla Windows du kör i VPC innan du uppgraderar?

/Zoran

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Jag har uppgraderat idag. Funkar mycket bättre nu. Jag har använt VPC 6.0 under hela september och oktober och kan säga att skillnaden efter uppgraderingen är märkbar.
Är tvungen att använda VPC ett tag framöver, ... tyvärr.

Slutsats. VPC 6.1 uppgradering rekommenderas.

Och förresten, >> freeze, du måste gå genom hela förloppet vid uppgraderingen inklusive "Assistenten" om du vill att det ska funka. Så damma av ditt sn för VPC och kör vidare. Det kommer att funka.
Behöver jag nämna att du måste köra "shut down" för alla Windows du kör i VPC innan du uppgraderar?
/Zoran

Den var ju redan avstängd när ja uppgraderade, så glömsk är jag inte Märkte sen (dagen efter ja skrev mitt inlägg) att det var assistenten som gjorde det hela!

Och kan hålla med, prestanda ökning vart det!

står inget om att den ska funka för G5 än =( eller?

  • Medlem
  • 2003-11-15 00:15

Nej, det verkar inte funka med G5:an, ... tyvärr. Men det är inte helt osannolikt att en patch är på väg.

Tror tyvärr det är ganska osannolikt. Funktionen VPC använder för att ändra byte order till intel-endian är som bekant borttagen i G5. Att den fanns var en av anledningarna att VPC gick så bra som det gick. Utan denna krävs ett annat sätt att konvertera, och det kommer nog aldrig gå lika snabbt, trots G5.

Fast man fortsätter ju hoppas. Och undrar varför inte Apple propsade på att den skulle vara kvar i G5, vill de inte att man ska köra Windows på macar månne?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2003-11-20 19:43

Nej, VPC 6.1 fungerar inte med G5. Enligt MS hemsida arbetar man på en anpassning men inget datum är satt. Finns det någon som vet mera?

Jag köpte en G5 1,8 och VPC med Windows XP, tänkte helgardera. Blev ganska snopen när det inte ens gick att installera på G5:an.

I ett Microsoft-uttalande hette det att det tar tid att bygga om programmet och att inget var att vänta förrän 2004, tyvärr.

JW, också snopen G5 1,8-innehavare

Problemet med VPC/G5 är nu nämnt på MS sajt.

"Virtual PC for Mac and the Power Mac G5
We know Mac users are excited to take advantage of the speed of the new Power Mac G5 processor to run Virtual PC for Mac and PC programs. Microsoft is currently working on the next version of Virtual PC for Mac, which will run on the G5. Watch the Mactopia newsletter for updates."

mactopia: vpc

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
PWatch the Mactopia newsletter for updates.

Watch the Stevenote for updates, tror jag nog de menar...

Patch problemas

Juhupp, då sitter man med en VPC 6.1 med WIN 2000 Service pack 4, som roar sig med att starta om, detta efter att jag laddat hem o installerat de sista patcharna från Microsoft... Nu har man en eftermiddag att installera om hela rasket

Så se upp ni andra VPC användare ...

Ursprungligen av CutePatrix:

Juhupp, då sitter man med en VPC 6.1 med WIN 2000 Service pack 4, som roar sig med att starta om, detta efter att jag laddat hem o installerat de sista patcharna från Microsoft... Nu har man en eftermiddag att installera om hela rasket

Så se upp ni andra VPC användare ...

Du har nog bara otur, jag har installerat ett antal Win2k i mina dar, aldrig stött på det problemet. En fin ide när du installerar saker är att du kan ju backuppa hela imagen innan.

1
Bevaka tråden