Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

boot problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kan jag göra min g3 beige mac kan gott boote från cd med 9.2 men inte från x eller 10.1 vad kan felet vara och kan ni hjälpa mig hurtigt jätteviktigt. :rolleyes:

Senast redigerat 2004-10-17 15:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 16:16

Prova boota skivan 10.1 på annan dator, fungerar det ?
Ibland kan skivan vara dåligt.

Nej har flera olika skivor av 10.1 det är samma problem varje gång.

Ursprungligen av bobbels:

Vad kan jag göra min g3 beige mac kan gott boote från cd med 9.2 men inte från x eller 10.1 vad kan felet vara och kan ni hjälpa mig hurtigt jätteviktigt. :rolleyes:

Beiga G3or ska inte kunna boota OSX p.g.a. att de saknar USB m.m. men det finns ju genvägar http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 16:46

Det är 10.3 som inte går att installera på Mac utan USB (xpostfacto kan fixa)
Men 10.1 och 10.2 går utmärkt.

Det kan vara din CD-ROM spelaren som har svårighet att läsa.
Blåst bort damm inne i spelaren.

Ursprungligen av REP:

Det är 10.3 som inte går att installera på Mac utan USB (xpostfacto kan fixa)
Men 10.1 och 10.2 går utmärkt.

Det kan vara din CD-ROM spelaren som har svårighet att läsa.
Blåst bort damm inne i spelaren.

Ja Visst jag hade förträngt det men xpostfacto har många andra bra tips och knep.

There is an 8 GB limit that applies when installing Mac OS X on an ATA drive on an "Old World" machine. The issue is that the firmware drivers for the built-in ATA bus on Old World machines will not access past the 8 GB mark. This means that Mac OS X must be installed on the first partition, and that partition must be less than 8 GB in size. The Mac OS X Installer knows about this, and will refuse to install if it detects the problem. Unfortunately, the Mac OS X Installer also refuses to install on ATA drives connected to PCI cards on Old World machines, even though that would actually work. Complicating this further is that some ATA cards "pretend" to be SCSI cards in Mac OS X, while others do not. I have a few ideas about how to work around some of these issues, but have not implemented that yet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 18:17

Jo visst känner jag till att det måste vara under 8 GB storlek på första partitionen om OSX ska gå att installeras.

Men han kan inte boota skivan. Normalt ska man hålla nere C tangenten så att Mac bootar OSX CD skivan

Boot problemet

Hej alla som har svaret håller på att försöka med den xpostfacto
så jag vil höre av mig i morgon om hur det har gått.Oh han är en hon .

Boot problem

Hej alla!!
Tack för hjälpen alla som har hjulpet.Nu körer maskinen som en lille miss och det problem har irrieret mig i flere måneder.

1
Bevaka tråden