Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla!

Undrar bara hur mucket ljud det ska komma ifrån fläktar och annat?
Tycker att min 17" låter en hel del oxå. Speciellt när den går för fullt.
Efter som jag sysslar med musik så vill man ju det det lite tyst omkring sig.

Finns det uppmätt i Dbu hur mycket det verkligen ska låta.

Ursprungligen av richard788:

Ringde Apple idag och efter en del bökande identifierades elaggregatet som källan till det surrande ljudet. Apple har skickat ett nytt som enkelt ska kunna bytas ut av mig själv. Dock har de fryst kostnaden för näragget på mitt kort tills jag skickat tillbaka det trasiga. De visste inte hur mycket det kostade. Fantastikt hur förlåtande man är som Apple-undersåte!

Insåg också hur enkel iMac är att serva själv, tom under handledning av Apples level 1 support. En intressant strategiskifte som säkert har att göra med Apple Stores i USA där relativt okvalificerad personal ska kunna hjälpa en bara man tar med datorn in till butiken.

Hämtade f ö ett BT Apple tangentbord på inWarehouse idag. iMac G5 kommer helt klart till sin rätt med trådlösa saker! Hoppas det dyker upp en vettig BT mus snart.

1600 + moms kostar ett europeiskt nätaggregat om man har en amerikansk iMac (om man vill flytta hit den utan transformatorer) och då får man betala allt själv. Dvs om du inte skulle skicka tillbaka ditt felaktiga.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-22 12:42

AH! JA!
Den har skeppats ut! IDAG!

Endast Shipment picked up ännu. Kommer väl lagom till nästa helg antar jag..

hm...min har stått "open" i en vecka nu...hur länge brukar det stå så?

:rolleyes:

Ursprungligen av el gringo:

hm...min har stått "open" i en vecka nu...hur länge brukar det stå så?

:rolleyes:

2 - 4 veckor.

Ursprungligen av draags:

Nu såg jag att det står följande på min..... hur lång tid kan det betyda innan den når mig ungefär?

"
Shipped

1 - 2 veckor.

Nu såg jag att det står följande på min..... hur lång tid kan det betyda innan den når mig ungefär?

"
Shipped

Carrier : TNT Nederland B.V.

"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 16:46

Tjoho! Min har anlänt idag!
Dock bor jag i Köpenhamn, och eftersom jag ville ha CSNrabatten så var den tvungen att skickas till en adress i Sverige, så det fick bli mina föräldrar i Borås.. Men de har den nu i a f! Får vänta en hel vecka tills jag ser den.. blir hårt!
Dessutom har jag vart i nyöppnade Apple Center idag, såg väldigt fräscht ut! Känns bra att det finns en sån affär här nu. Jag har också vart på Fona (motsv. OnOff typ) som är en väldigt Macvänlig kedja med många Macar. En riktig Macdag m a o!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 19:25

O här är bilderna på kartongen. Så fort den anländer här i Köpenhamn blir det Plus-medlemsskap! Björnis, blir det nåt studenterbjudande? För iom detta köp så är ekonomin inte hundra % bra denna terminen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-22 19:59

Beställde en iMac 20'' med BT och annat smått o gott 28 sept. Utskeppdatum sattes till den 26 oktober eller tidigare och pengarna drogs direkt ifrån kortet. Märkligt nog sattes pengarna tillbaka efter någon vecka, nästan samtidigt som det av någon fransman ryktades att USA kommer prioriteras före resten av världen pga att efterfrågan långt överskred tillgången. Denne man skulle därför få vänta till december(!) på sin. Min står fortfarande som open och pengarna är som sagt tillbaka på kontot, vad händer?! Är jag en december-reject eller vad och när dras pengarna vid ett dataköp egentligen? Vad är erfarenheterna?

/Sjukt sugen

Ursprungligen av PeraP:

Beställde en iMac 20'' med BT och annat smått o gott 28 sept. Utskeppdatum sattes till den 26 oktober eller tidigare och pengarna drogs direkt ifrån kortet. Märkligt nog sattes pengarna tillbaka efter någon vecka, nästan samtidigt som det av någon fransman ryktades att USA kommer prioriteras före resten av världen pga att efterfrågan långt överskred tillgången. Denne man skulle därför få vänta till december(!) på sin. Min står fortfarande som open och pengarna är som sagt tillbaka på kontot, vad händer?! Är jag en december-reject eller vad och när dras pengarna vid ett dataköp egentligen? Vad är erfarenheterna?

/Sjukt sugen

Det där med pengarna behöver du inte tänka på det fungerar så. Någon vet säkert varför och hur om du vill veta. Om du loggar in på din order sida så ser du när den planera skeppas. När den har skeppats så kan man räkna med att den kommer inom en vecka.
Tyvärr så blir du nog tvungen att vänta om du inte tar andra vägar, som t.ex. genom återförsäljare.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 00:45

Tjena Dan.
Det är nog svårt att säga exakt hur mycket den ska låta, eftersom fläktarna anpassar sig efter hur mycket processorn måste jobba och t ex hur varmt det är i rummet. Men vad jag hört av många, och som alltså borde gälla alla, så ska den kunna vara väldigt tyst. Är det väldigt varmt i rummet du har den i? Fläktljud får man ju räkna med, men är det något annat ljud än just fläktljud så är det något fel.

Ursprungligen av Anders Båth:

Tjena Dan.
Det är nog svårt att säga exakt hur mycket den ska låta, eftersom fläktarna anpassar sig efter hur mycket processorn måste jobba och t ex hur varmt det är i rummet. Men vad jag hört av många, och som alltså borde gälla alla, så ska den kunna vara väldigt tyst. Är det väldigt varmt i rummet du har den i? Fläktljud får man ju räkna med, men är det något annat ljud än just fläktljud så är det något fel.

Hej Anders!
Visst är det så att om jag ställer processorn på auto så är den tyst(när den inte jobbar)men med högsta prestanda inställt tycker jag att den låter en del.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 23:11

Hej Dan,
Man får förstås acceptera "vanligt fläktljud". Den ska ju vara väldigt tyst har folk sagt, men om den låter mycket även under låg belastning bör du kanske fundera.

Speciellt uppmärksam ska du vara på ljud av speciell karaktär; klickande eller surrande vid enskilda frekvenser.

(Och ljudfascisten i mig upplyser om att du nog efterfrågar ett dB(A)-värde. dBm är ett måt på signalstyrka, dB(A) på ljudtryck i luft (vägt efter örats frekvenssvar) bla bla. Jag pratar för mycket, men det kanske är bra att veta.)

Ursprungligen av JonesH:

Hej Dan,
Man får förstås acceptera "vanligt fläktljud". Den ska ju vara väldigt tyst har folk sagt, men om den låter mycket även under låg belastning bör du kanske fundera.

Speciellt uppmärksam ska du vara på ljud av speciell karaktär; klickande eller surrande vid enskilda frekvenser.

(Och ljudfascisten i mig upplyser om att du nog efterfrågar ett dB(A)-värde. dBm är ett måt på signalstyrka, dB(A) på ljudtryck i luft (vägt efter örats frekvenssvar) bla bla. Jag pratar för mycket, men det kanske är bra att veta.)

Hej hej!

Jag vet allt det där.... Nu var det väl dB(u) som jag skrev? Visst är det som du säger. Jag borde ha skrivit Db(a) Db(u) är ju måttet för signalstyrka. förlåt!! , men fingrarna slant.
Nej det klickar ingenting, men tycker än att den låter ganska mycket när man belastar processorn.

iMac G5 låter en del, särskilt med processorhastighet; Högsta.
Jag har noterat att fläktintensiteten följer temperaturen väldigt väl.
G5-processorn i iMac har ingen tempgivare på processorn vad jag vet, men TermographX kan mäta hårddisktemperaturen. Det är lite intressant eftersom den sitter ovanför processorn. En typisk arbetstemperatur är för mig 53-54 grader Celsius.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 08:35

Har nu haft min iMac G5 några veckor och har även fått elaggregatet utbytt.
Men jag har samma ljud som innan och jag tror att det är fläktarna och inget annat.
Ska ringa dem idag igen och se vad man kan göra.

För det är väl ändå inte tanken att man ska köra processorn i lägsta läge?
Ljudet från Mac blir ganska hög när man kör en stund exempelvis om man är inne på Aftonbladet som har en massa skräp på första sidan som suger på proccesorn.

Det låter lite oroväckande det där med fläktljudet...

Låter den som en extern lacie firewire disk? som en pbook 12" g4.... vore intressant att på ett ungefär veta...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 09:36

Ljudet är lite vassare och lägre men tillräckligt högt för att höras i lägenheten.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 10:43

Ska bli väldigt intressant att höra hur den låter när jag får den på fredag. Jag kommer att köra inställningen på hög hela tiden, är inget alternativ att köra en ny dator på en slöare hastighet bara för att det skulle minska ljudet... Och apple har ju sagt att den ska vara någorlunda tyst. Så länge det bara är fläktljud stör det mig egentligen inte så mycket.

Ursprungligen av Anders Båth:

Ska bli väldigt intressant att höra hur den låter när jag får den på fredag...

Anders, jag är MYCKET intresserad av att veta hur lite/mycket fläkten stör vid olika belastning. Naturligtvis vill man köra processorn på High?! Som det sagts tidigare: det verkar galet att köpa en ny dator och ställa in processorspeed på Low för att den inte skall väsnas!

Ser fram mot din leverans på fredag

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 12:58

Dere har sikkert diskutert dette før, men jeg orker ikke å bla igjennom 27 sider på en søndagsmorgen. 17" imac har jo dårlige spec på skjermen med tanke på viewing angle. 120 horisontalt og 90 vertikalt, mens 20" har 170 både vertikalt og horisontalt. Hvordan merkes dette i praksis? Ser 17" skjermen dårlig ut iforhold til 20"?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 13:13
Ursprungligen av Brunzine:

Ser fram mot din leverans på fredag

Det gör jag också!

Ursprungligen av Oyvind-A:

Dere har sikkert diskutert dette før, men jeg orker ikke å bla igjennom 27 sider på en søndagsmorgen. 17" imac har jo dårlige spec på skjermen med tanke på viewing angle. 120 horisontalt og 90 vertikalt, mens 20" har 170 både vertikalt og horisontalt. Hvordan merkes dette i praksis? Ser 17" skjermen dårlig ut iforhold til 20"?

Jeg har været og kiget på begge modeller her i København. Jeg syns ikke riktig der er nogen egentlig forskel som har betydelse, men hvis man kiger på 17" fra siden så ser man at farven ændrer sig lidt, det gør den ikke på 20". Men begge er meget gode skærmer, og jeg ser ikke nogle som helst problemer med viewing anglen på 17tommelen!

Hmmm nu gick det upp för mig att det var norsak och inte danska. Så de va nog onödigt att svara på danska.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 13:48

vel, dansk er lettere for oss nordmenn å lese enn svensk:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 13:52
Ursprungligen av Oyvind-A:

vel, dansk er lettere for oss nordmenn å lese enn svensk:)

Lustigt, för norska är lättare för oss svenskar att förstå än danska. Men i text är svenska, danska och norska nästan kompatibla. Det är som de tre Unix-dialekterna BSD, AIX och Solaris: snarlika.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 13:57

Svensk er lettere å forstå når vi snakker, men ikke når vi leser... Og for å beholde macdiskusjonen i gang, jeg tror jeg driter i powerbook 15", sparer 9,000 spenn og kjøper en iMac G5 1.8 17" istedet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 14:51

Jahapp, då sitter man här med sin iMac då!
Beklagar, Anders, men jag vann kapplöpningen

Första saken jag noterar: "DANG, vad stor den är!" 20-tummaren är ju gott om plats så det räcker och blir över!

Andra saken jag noterar är att jag fick trådlöst tgb och mus trots att jag inte beställde det. Men jag får väl stå ut

Tredje saken, faan att min cd/dvd inte verkar fungera. Den reagerar inte när jag stoppar in skivor i den.

Synd att jag inte har min gamla dator här och kan överföra all annan data, men det får bli senare.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-24 14:54
Ursprungligen av JonesH:

Jahapp, då sitter man här med sin iMac då!
Beklagar, Anders, men jag vann kapplöpningen

Synd att jag inte har min gamla dator här och kan överföra all annan data, men det får bli senare.

Hur fungerar det med den speciella programvaran att föra över 'allt' från den gamla datorn till den nya?

Ursprungligen av Le:

Hur fungerar det med den speciella programvaran att föra över 'allt' från den gamla datorn till den nya?

Utmärkt, ett genompedagogiskt upplägg som man inte behöver vara nykter för att förstå. Men en FireWire-kabel behövs.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-24 17:05
Ursprungligen av ackiboa:

Utmärkt, ett genompedagogiskt upplägg som man inte behöver vara nykter för att förstå. Men en FireWire-kabel behövs.

Så jag får över allt 'mitt', program med inställningar och rubbet?! Gött i så fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 00:46
Ursprungligen av JonesH:

Tredje saken, faan att min cd/dvd inte verkar fungera. Den reagerar inte när jag stoppar in skivor i den.

Jag hade samma problem men det försvann nästa dag - jag vet det låter ologiskt...

Bevaka tråden