Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför censurerades mitt nick?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet faktiskt inte riktigt vem som ändrade ditt nick Alla, det var varken björnström eller jag (verkar det som). Det är ett litet mysterium. Hur som helst så är det aldrig lyckat med ett '-tecken i ett användarnamn. Kan helt enkelt bli strul med php-koden.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 00:06

Jag tycker Allans nick var fyndigt. Mindre fyndigt är att ändra folks nick utan att tala om varför.

  • Medlem
  • 2004-10-22 15:15

Jag tycker att det är fegt att luta sig mot risken för att muslimer kan bli kränkta när det är en person som står bakom. Hade det varit 99mac så hade det kanske varit mindre lyckat, men när en enskild medlem kallar sig "Allan är stor" på arabiska måste man tillåta lite svängrum.
Hade det varit direkt stötande hade det varit ytterligare en annan femma, men det var det inte för andra än för hardcorereligiösa. Och tänker aldrig låta fanatiker styra mitt sätt att uttrycka mig.
Om jag hade valt att kalla mig Judas, hade det då varit kränkande mot kristna?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-10-22 16:00
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker att det är fegt att luta sig mot risken för att muslimer kan bli kränkta när det är en person som står bakom. Hade det varit 99mac så hade det kanske varit mindre lyckat, men när en enskild medlem kallar sig "Allan är stor" på arabiska måste man tillåta lite svängrum.
Hade det varit direkt stötande hade det varit ytterligare en annan femma, men det var det inte för andra än för hardcorereligiösa. Och tänker aldrig låta fanatiker styra mitt sätt att uttrycka mig.
Om jag hade valt att kalla mig Judas, hade det då varit kränkande mot kristna?

Väl talat.

Enligt min "sambo" Hassan används u-Akbar som efternamn i mellanöstern. Det torde alltså inte vara så stötande.

  • Avstängd
  • 2004-10-22 16:27

Jag vill ha tillbaka nicket Allan'u-Akbar. Om det är problem med avvikande tecken nöjer jag mig med Allan-u-Akbar.

Att man diskuterat det i moderatorsforumet (enligt Björnström) och någon mods sedan gått in och ändrat det, utan att kontakta mig, tycker jag är jävligt dålig stil. Särskilt när man nu inte vågar stå för det.

Ursprungligen av Allan:

Jag vill ha tillbaka nicket Allan'u-Akbar. Om det är problem med avvikande tecken nöjer jag mig med Allan-u-Akbar.

Att man diskuterat det i moderatorsforumet (enligt Björnström) och någon mods sedan gått in och ändrat det, utan att kontakta mig, tycker jag är jävligt dålig stil. Särskilt när man nu inte vågar stå för det.

Stå på dig!

  • Medlem
  • 2004-10-22 23:25

Inshallan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 00:42

Måste faktiskt hålla med Allan i det här fallet...

Sen är du ju klart... beroende på i vilken omgivning man är reagerar ju folk olika. När jag bodde i Granada i södra Spanien som var den sista arabiska makt innan dom blev utkörda av "Los reyes catolicos" som det heter på spanska, (Dom kristna kungarna) år 1492.... där är t.ex. det arabiska inflytandet enormt än idag om än det är spanien och kristen kultur (med inflytande från annat håll) (för att inte tala om Sevilla som är mer eller mindre ett högsäte, som bara ligger 3h därifrån).

Jag hade grannar och vänner med arabiskt ursprung... och även om jag ser mig själv som en öppensinnad person hade jag, innan jag kom till Granada, inte haft möjligheten att lära känna den kulturen tidigare, och visst, jag ställde mig en massa frågor, men när jag väl fick möjligheten var det först då jag fick förståelse för det hela. Jag förstår mycket väl att alla inte är öppensinnade, inte ens i detta forum, och frågan är om 99mac ställer sig helt neutralt när det kommer till politik och religion. Självklart finns det nick som inte är lämpliga... vilka är rätt så självklara, ni vet vilka jag pratar om... men Allan.. får gärna vara Allan den store... om han vill. Idén är schysst.

Vad jag vill säga.. är att beroende på i vilken omgivning man befinner sig i och med vilken kunskap de människa man har omkring sig, är reaktionen/intrycken olika.

När 99mac fortfarande hade funktionen för att byta nick gjorde jag det, jag valde "tebinka", som är mitt andra efternamn med ursprung i Ukraina för 600 år sedan och betyder "hemligt fack under hästasadeln mot hästryggen", men det är klart, vem kan veta det, men sen när jag fick meddelanden av folk som tog illa upp för att dom förknippade mitt efternamn med "Treblinka" som var ett av koncentrationlägrena i Polen under 2:a världskriget. Jag fick totalt 3 kommentarer och visste inte om jag skulle behålla det eller om förknippelsen skulle upprepas gång på gång. Jag valde att byta till Agent Cooper eftersom David Lynchs tv-serie "Twin Peaks" är helt enkelt BÄST!... och framför allt huvudrollsinnehavaren... Coop.

Nåja... önskar bara att världen vore lite mer öppensinnad och att folk skulle ha mer förståelse för varandra, för det är en bristvara här i världen.

Kanske lite off-topic... men jag ville bara framföra min åsikt i den här diskussionen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 01:11
Ursprungligen av Agent Cooper:

Nåja... önskar bara att världen vore lite mer öppensinnad och att folk skulle ha mer förståelse för varandra, för det är en bristvara här i världen.

Helt rätt!

Om folk kunde visa lite förståelse för hur svårt och krävande det är att driva ett forum och hur otroligt små felsteg det krävs för att man ska få en massa kritik och arbete över sig.

Nu tycker jag vi inväntar ett svar från administratörerna innan vi spekulerar vidare.

  • Avstängd
  • 2004-10-23 16:07
Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

klipp

Nu tycker jag vi inväntar ett svar från administratörerna innan vi spekulerar vidare.

Jag har väntat på ett sådant svar i tre dagar nu. För drygt tre dygn sedan skrev Björnström det här:

"Jag såg en diskussion om detta i moderatorforumet men jag utgick ifrån att du skulle få ett mail om det. Ge mig några minuter "

Jag väntar fortfarande på ett sådant svar fast det nu gått både minuter, timmar och dygn. Och ingen har hört av sig till mig om det, varken via PM eller mail.

Dåligt.

Jag är nu i Göteborg - har jobbat i Kalmar några dagar och sedan varit och fotograferat Network Innovations tåg i Halmstad. Har inte varit online sedan i torsdags.

Insåg inte att det skulle vara värt att göra en tresidors diskussion om och att Allan skulle bli sur.
Ska läsa igenom vad ni skrivit nu och sedan kommentera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 00:04

Finns ju olika sätt att ta en sådan här sak på. Känns onödigt att flyga i taket för en sådan här sak. Man kanske kan se det som att Björnström har mycket att göra, vänta och inte jobba upp en massa magsyra över ett nick. Eller så kan man tycka synd om sig själv och tro att alla är ute efter en. Lugna ner dig.

Nu har jag läst tråden och skickat PM till Allan.

Jag gillar inte användarnamnet du valt och ändrade det efter en kort diskussion med andra admins.

End of story

Bevaka tråden