Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS 9 på Performa 6200

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-01 20:46

Tänkte installera OS 9 på min Performa 6200. Men datorn följde det en bränd cd med OS 9. Men när jag försöker installera så får jag ett felmedelande om att "Det här programmet kan inte användas med den här datorn. Läs dokummentationen om du vill veta mera." Hittar inget i dokumentationen om detta dock. OS 9 skall ju gå att installera på datorn så det är ju lite märkligt.

Tilläggas skall att cd'n är en iMac Install CD. Kan det ha något med saken att göra? (Om detta är fallet, vart får jag tag på en OS 9 skiva??? Apple säljer dem inte längre...)

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 21:16

På en 6200 skulle jag inte köra mer än max 8.6. Den skivan du har går inte att installera på en Performa. Kolla på Apples hemsida om det inte finns system att ladda ner. Du kanske kan hitta äldre system gratis där. Men en performa känns väldigt slö idag, kanske om du fick tag i original CD:n...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-03 09:00
Ursprungligen av Hogge:

Den skivan du har går inte att installera på en Performa.

Vet du varför det inte går?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-03 09:26
Ursprungligen av C.K.:

Vet du varför det inte går?

iMac only

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-03 14:07
Ursprungligen av juanito:

iMac only

Yeah, men why?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 14:20
Ursprungligen av C.K.:

Yeah, men why?

För att minska piratkopieringen? En sådan installationsskiva innehåller inte de hårdvaruspecifika filer och tillägg som behövs för att kunna köra os:et på andra datormodeller än den som skivan följde med. Man behöver alltså en "riktig" (läs: generell) mac os-installationsskiva för att kunna installera på en annan datormodell.

(och 7.6 har aldrig varit en gratis uppdatering)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-03 16:03

Jag vill tillägga att när jag menar 8:an så är det system 8.1 (inte 8.0 som inte kan HFS+)

Lite hjäp med vilket system som går att använda
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114

  • Avstängd
  • 2004-11-05 18:23
Ursprungligen av REP:

Jag vill tillägga att när jag menar 8:an så är det system 8.1 (inte 8.0 som inte kan HFS+)

8.1 är en gratis uppgradering från 8.0. Jag hade en 6200 (jag vill minnas att det var just en 6200, jag har inte maskinen kvar) med en 8.0-skiva, men ville ha 8.1 just för HFS+. Jag installerade därför 8.0, uppgraderade till 8.1, satte i en extra hårddisk på CD-spelarkabeln, flyttade över systemet till den extra hårddisken, startade om på den extra disken, formaterade originaldisken med HFS+, flyttade över systemet till originaldisken, stängde av datorn, tog bort den extra hårddisken och kopplade in CD-spelaren igen, och bootade min lagligt och gratis uppgraderad 8.1 med HFS+ på originaldisken.

Det enda som finns på Apples hemsida är System 7.5.3 och diverse uppdateringar.

Begagnat kan man säkert hitta både MacOS 9 och MacOS 8. Kolla på svenska och amerikanska siter. Annars kan man beställa gamla MacOS på CD från USA, men jag har ingen adress i huvudet.

Kan man inte det borde 7.5.5 (7.5.3 från http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/ och sedan uppdatering till 7.5.5) funka. Det var 7.5.1 som kom med 6200:n från början.

  • Medlem
  • 2004-11-02 10:38

En 6200 kan bara köra system 9.1 eller lägre. Din skiva har kanske ett högre system? Jag tror iofs som Hogge att en iMac-skiva inte funkar på din Performa.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114

Jag skulle nog också stanna på 8.x nånting, OS 8.1 var bra tyckte jag - men jag har ingen erfarenhet av 8.5 eller 8.6. OS 9 blir nog rätt segt.

Jag tror det finns en OS9 skiva till salu på tradera.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-02 12:23
Ursprungligen av Elo:

Jag tror det finns en OS9 skiva till salu på tradera.

Ja men den skall ju tydligen vara oöppnat... man bör ju skämmas om man köper den där rariteten och öppnar den... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-02 12:41

Kör OS 9.0 På en PowerMac 7100/80 det fungerar. Gratis går att få 7.6 från apple genom att ladda ner 7.5 som är släppt gratis och uppgraderingen till 7.6 var en gratis uppgradering.

Jag hade 8.6 på 8100/100 och det var väl ok. 8.5 är lite rappare men 8.6 stabilare.

Ursprungligen av juanito:

Gratis går att få 7.6 från apple genom att ladda ner 7.5 som är släppt gratis och uppgraderingen till 7.6 var en gratis uppgradering.

Var hittar du uppgraderingen från 7.5.3 till 7.6?

Det går att uppgradera från 7.6 till 7.6.1 på http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/, men det andra har jag aldrig hört om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-02 13:02

System 8.1 är bästa kompromiss !
Den går köras ganska snabb.
Den kan ha HFS+ formatterat hårddisk (perfekt för stora hårddiskar)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-03 09:20
Ursprungligen av mrubenson:

Var hittar du uppgraderingen från 7.5.3 till 7.6?

Det går att uppgradera från 7.6 till 7.6.1 på http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/, men det andra har jag aldrig hört om.

Jag kollade inte upp det men tidigare gick det att upgradera gratis från 7.5 till 7.6. Har de tagit bort filerna kan det ju vara svårt. Men 7.6 var en gratis uppgradering.

Ursprungligen av juanito:

Jag kollade inte upp det men tidigare gick det att upgradera gratis från 7.5 till 7.6. Har de tagit bort filerna kan det ju vara svårt. Men 7.6 var en gratis uppgradering.

Å andra sidan kan man väl lika gärna köra 8 om man inte är nöjd med 7.5.5. Eller vad är egentligen skillnaden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-03 13:29

8:an blir lite seg än 7:an.
Men 8:an är perfekt för stora hårddiskar (större än 1 GB), alltså HFS+

  • Medlem
  • 2004-11-03 13:46

Det går...

Jag hade en gång i tiden en performa... nummret har jag glömt men den körde jag 9.2.2 på.
Segt? inte för mig iaf som inte spelar eller håller på med andra för datorn tunga grejer.

Killen som köpte burken var mäkta förvånad över att den levererades med 9.2.2
Lösningen finns på: http://www.os9forever.com/

Tror jag hade 8.6 som utgångssystem innan man jag uppdaterade i 2-3 steg till 9.2.2

Ursprungligen av Comf:

Jag hade en gång i tiden en performa... nummret har jag glömt men den körde jag 9.2.2 på.
Segt? inte för mig iaf som inte spelar eller håller på med andra för datorn tunga grejer.

Performor finns i alla typer från 16Mhz till 200Mhz med 68000- eller PowerPC-processor, så man kan nog inte vara så kategorisk. (En 6200 ligger på 75 eller 100Mhz.)

Och sedan är nog allt sådant subjektivt. Men om man inte har någon särskild anledning att köra MacOS 9 så räcker MacOS 8 gott och väl. Skillnaden mellan 8.1 och 8.6 får någon mer insatt avhandla.

  • Medlem
  • 2004-11-05 09:11
Ursprungligen av mrubenson:

Performor finns i alla typer från 16Mhz till 200Mhz med 68000- eller PowerPC-processor, så man kan nog inte vara så kategorisk. (En 6200 ligger på 75 eller 100Mhz.)

Och sedan är nog allt sådant subjektivt. Men om man inte har någon särskild anledning att köra MacOS 9 så räcker MacOS 8 gott och väl. Skillnaden mellan 8.1 och 8.6 får någon mer insatt avhandla.

Kollade upp vad det var för burk jag hade, Performa 6500, 250Mhz PowerPC.
Men det är ju ointressant, det intressanta var länken:
http://www.os9forever.com/os9helperSE.html

Vilket system man vill köra får var och en välja fritt... än så länge )

  • Medlem
  • 2004-11-05 12:32
Ursprungligen av Comf:

Kollade upp vad det var för burk jag hade, Performa 6500, 250Mhz PowerPC.
Men det är ju ointressant, det intressanta var länken:
http://www.os9forever.com/os9helperSE.html

Vilket system man vill köra får var och en välja fritt... än så länge )

Det är ju i högsta grad intressant. En 6500 har ju en utvecklad 603ev processor, mer level 1-cache och ett moderkort med mycket snabbare bussar förutom att processorn har mycket högre MHz-tal. Att tro att alla Performa är likadana bara för att de heter nästan likadant är ju att lura sig själv och andra. Det går att köra upp till OS 9.1 på en 6200, och ev då 9.2.2 med OS9helper, men det lär bli ganska segt i vilket fall eftersom den maskinen han har är rätt gammal och trött.

  • Medlem
  • 2004-11-05 16:10
Ursprungligen av Giggs:

Det är ju i högsta grad intressant. En 6500 har ju en utvecklad 603ev processor, mer level 1-cache och ett moderkort med mycket snabbare bussar förutom att processorn har mycket högre MHz-tal. Att tro att alla Performa är likadana bara för att de heter nästan likadant är ju att lura sig själv och andra. Det går att köra upp till OS 9.1 på en 6200, och ev då 9.2.2 med OS9helper, men det lär bli ganska segt i vilket fall eftersom den maskinen han har är rätt gammal och trött.

Ja du har så rätt Giggs, jag syftade på att det är ointressant vad jag hade för burk.
Ville bara visa på en möjlighet att köra sista nian på en gammal burk.
Sen får var och en avgöra om de vill det eller inte.

  • Medlem
  • 2004-11-05 22:33
Ursprungligen av Comf:

Ja du har så rätt Giggs, jag syftade på att det är ointressant vad jag hade för burk.
Ville bara visa på en möjlighet att köra sista nian på en gammal burk.
Sen får var och en avgöra om de vill det eller inte.

Kejrå!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-05 18:07
Ursprungligen av Giggs:

Det är ju i högsta grad intressant. En 6500 har ju en utvecklad 603ev processor, mer level 1-cache och ett moderkort med mycket snabbare bussar förutom att processorn har mycket högre MHz-tal. Att tro att alla Performa är likadana bara för att de heter nästan likadant är ju att lura sig själv och andra. Det går att köra upp till OS 9.1 på en 6200, och ev då 9.2.2 med OS9helper, men det lär bli ganska segt i vilket fall eftersom den maskinen han har är rätt gammal och trött.

Det finns en sak som begränsar för Internet, det är att det är högst 256 färger för Mac 6200. Bilderna blir inte så trevliga. Men senare Performa 6500 och uppåt har tusentals färger som högst, det blir ganska okey.

Summa av kardemumma är att äldre Macar är lämplig för e-post, inget mer, bara intern som ordbehandling mer o mera...

  • Medlem
  • 2004-11-05 22:32
Ursprungligen av REP:

Det finns en sak som begränsar för Internet, det är att det är högst 256 färger för Mac 6200. Bilderna blir inte så trevliga. Men senare Performa 6500 och uppåt har tusentals färger som högst, det blir ganska okey.

Summa av kardemumma är att äldre Macar är lämplig för e-post, inget mer, bara intern som ordbehandling mer o mera...

Du kan faktiskt ha tusentals färger men är då begränsad till 640x480.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-06 12:03
Ursprungligen av Giggs:

Du kan faktiskt ha tusentals färger men är då begränsad till 640x480.

Okey, du har rätt. Bra för mej att komma ihåg.
Men fortfarande blir det jobbigt med att surfa med så liten format 640x480

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 14:09
Ursprungligen av juanito:

Men 7.6 var en gratis uppgradering.

Nope, har det aldrig vart.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-03 21:40
Ursprungligen av acke:

Nope, har det aldrig vart.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så uppgradrade vi från 7.5.5 till 7.6 när 7.6 utkom och det var fritt eventuellt endast för de som köpt 7.5. Det är en lång tid sen men i alla fall. Trots min ringa ålder har jag lekt med mac sen system 7.0 och sett system 6 innan jag ens förstod mig på versions nummer.

Men jag kan ju minnas fel.

Om jag inte heller minns fel så var det i och med 7.6 som namnet övergick från system till MacOS eller var det från 7.1 till 7.5.

Det fanns visst en 7.2 också men den versionen blev på något vis aldrig spridd.

Bevaka tråden