Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 18:14

Har nu pressat min iMac G5 rejält under dagen, och visst är det så att i en helt tyst lägenhet så låter den lite för mycket.

Har gjort ett litet experiment, tog en bit vanlig målartejp ca 10cm lång och satte den över luftspringan på baksidan. Om du sitter med datorn framför dig så lämnade jag ca 5cm öppet på höger sida. Detta gjorde att mitt ljud nästan halverades och luften kan fortfarande strömma ut på båda sidorna av tejpen. Än så länge så verkar datorn inte alls bli för varm och allt funkar hitills.

Detta kan vara något för andra att testa. Glömde säga att processorn är inställd på "högsta"

Återkommer om något radikalt händer.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 18:20

marko> Så ditt problem med ljud är bara att själva vindsuset låter för mycket eller vad? För oss med moppeljudsproblemet så är det ju själva ljudet från en fläkt (vad jag förstått), och visst ändras frekvensen en del, men det finns ju där nere i vänstra hörnet hela tiden..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 19:07
Ursprungligen av Anders Båth:

marko> Så ditt problem med ljud är bara att själva vindsuset låter för mycket eller vad? För oss med moppeljudsproblemet så är det ju själva ljudet från en fläkt (vad jag förstått), och visst ändras frekvensen en del, men det finns ju där nere i vänstra hörnet hela tiden..

Precis det enda problemet jag har är vindsuset och det kommer från högra sidan högst upp. Men som sagt med en bit tejp så fick jag ned den till en acceptabel nivå.

Läste på någon sida att det finns folk som har satt in "akustikmatta" i själva fläktkanalerna med ganska gott resultat. Skall se om jag kan hitta sånt imorgon och testa det själv. Återkommer med resultat.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 20:11

Intressant.. undrar om du bara är mer bortskämd med ljud, eller om själva "suset" från din dator är mycket värre än min. Så länge jag inte gör något krävande, alltså Garageband eller spel eller nåt sånt, så är själva suset knappt märkbart. Under mer krävande saker så hör jag helt klart suset, men skulle jag bara haft det så skulle jag vart mer än nöjd. Låter ändå helt klart mindre än min gamla PowerMac G4 MDD.

Ursprungligen av Anders Båth:

Intressant.. undrar om du bara är mer bortskämd med ljud, eller om själva "suset" från din dator är mycket värre än min. Så länge jag inte gör något krävande, alltså Garageband eller spel eller nåt sånt, så är själva suset knappt märkbart. Under mer krävande saker så hör jag helt klart suset, men skulle jag bara haft det så skulle jag vart mer än nöjd. Låter ändå helt klart mindre än min gamla PowerMac G4 MDD.

Håller helt med, hade man enbart haft suset så skulle det för mig inte vara något att klaga på.

men frågan är, kan man få bort det där andra mer tydliga mekaniska ljudet?

  • Medlem
  • 2004-11-07 22:45

Jag undrar hur många det är som har fått sina iMac G5 1.8 20" 256 minne 250GB,Airport,Bluetooth+tangentbord och mus från Macforum.
Polaren beställde sin på Macforum för över 2 månader sen, 31 aug första dagen alltså.
Han har inte fått den ännu inte ens någon orderstatus.
Verkar som Macforum är längst ner på tilldelningslistan jag har sett att det är andra som fått sina iMacar.
Jag som inte ens ska ha den börjar bli trött på det här.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 03:12

PM G4 MDD var ju rent usel. Ingen dator har jag varit lika glad av att bli av med som min G4 MDD 1.25 Dual !

Jag har haft några datorer igenom tiden ( liksom... 50-60 styck de senaste 25 åren ). Bland annat hade jag en riktig värsting när det kom til ljudnivå - en PDP Micro ( ett mobilt kylskåp, ungefär ) MDD maskinen var til och med med högre ljudlivå än den...

Jag har väntar nu två månader efter min G5 iMac 20"... vi får se om den uppfyller kraven om tysthet Min iBook håller ganska bra

Så stor är ju inte skillnaden. Det är ju bara drygt 2300:- (plus väggfäste).
Den skillnad som finns kommer av den marginal Apple måste ha på valutorna och eftersom dollarn har gått ner ganska mycket sedan iMacen lanserades så har denna marginal blivit ganska stor. Men vi kan inte begära att Apple skall revidera sina priser hela tiden efter fallande/stigande dollar kurs.

pressade min iMac 20" lite i helgen...jag körde bittorrent, surfade, encode'ade i Cleaner, körde musik i iTunes - då började fläktarna sätta igång. det var inget moped-ljud utan...fläktar...när jag stängde av samtliga program fortsatte fläktarna. när jag startade om datorn så blev datorn tyst igen - orkade inte vänta på att fläktarna varvade ner.

skall fortsätta testa burken lite hårdare för att se hur den beter sig...

Någon därute som fått ny power supply eller mid plane och fått ljudnivån att minska?

Anders Båth tex, har du fått ner ditt fläkt moped ljud?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 10:29
Ursprungligen av draags:

Någon därute som fått ny power supply eller mid plane och fått ljudnivån att minska?

Anders Båth tex, har du fått ner ditt fläkt moped ljud?

Jag fick min midplane härom dagen (jag har ju tidigare bytt powersupply). En stor kartong hade som vanligt lämnats till min granne av DHL. I kartongen låg hela innanmätet till iMac G5, förutom ram, hd, powersupply och airportkort.

Med hjälp av en föredömlig manual satte jag igång med skruvmejseln i högsta hugg. Efter en knapp timmes försiktigt skruvande var det gamla surrande miplanet utplockat.

Nu fick jag försiktigt skruva tillbaka alla komponenter i det nya midplanet, som efter lite lirkande föll på plats i chassit. Tack vare en magnetisk skruvmesel som följde med undvek jag att skruvar trillade ner i små håligheter. Så efter ytterligare 40 minuters försiktigt meckande kunde jag med stor förväntan trycka på powerknappen.

Döm av min besvikelse när surrljudet kom tillbaka kort efter att OS X startat upp. Möjligvis är mopedljudet något svagare än tidigare.

Nästa dag ringde jag Apple Support och krävde att få skicka tillbaka hela datorn. De bad mig vänta en vecka eftersom de "eskalerat ärendet till en engineer". OK, då. Men jag kommer att kräva att min iMac byts mot en lika tyst som min kompis iMac.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 01:07

UPS är några spejlæg. De skulle kommit igår efter att jag bestämnt tid med dem, men det lyckades de inte hålla. Så nu får jag vänta tills onsdag tills jag får den. Fantastiskt, 2 veckor för att få en jävla del till en dator som ändå inte kommer att hjälpa, men som tyhdligen Apple tror kommer hjälpa. Jag kommer äta upp mitt lakan om den hjälper, är ganska säker på att det blire att skicka tillbaka den delen och be om ett midplane..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 10:43

Vad trött jag blir! Jag förstår inte hur det kan finnas tusentals mopedlåtande Macar, och Apple kan inte fortfarande säga vad det är som är felet? Så svårt borde det väl inte vara, eftersom det också har helt tysta?! Ta en av varje, lyssna på ljudet, jämför och titta i innanmätet. För f--n... Börjar bli trött på detta nu.

Det verkar surt... att få en brummande imac.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 18:45

Egentligen inte särskilt mycket. Stör mig mer på hur dåligt det fungerar att få en ny del än jag stör mig på ljudet faktiskt...

Idag fick jag power supplyn men frågan är - kommer det bli bättre? Som det verkar här på forumet så hjälper det inte med ett sådant, och om det inte gör det så borde väl Apple veta det och inte envisas med att ändå sända ut ett sådant.

Jag har frågat förut men är det någon som har fått en tystare imac med ett nytt powersupply????

Jag lämnade in min "moped" iMac G5 till Grafit i Umeå förra veckan, och där lät deras och min iMac G5 lika mycket. Kanske vi bara har känsliga öron?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag lämnade in min "moped" iMac G5 till Grafit i Umeå förra veckan, och där lät deras och min iMac G5 lika mycket. Kanske vi bara har känsliga öron?

Det är det man är orolig för, men på Apple supporten så sa de att den ska vara tyst och att man enbart ska höra ett sus.

För mig är det mer att om den nu kan bli tystare så vill man gärna det om det är så den låter så ok då, det är ok, man vänjer sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 10:53

Har nu haft vår iMac G5 1.8Ghz en dryg vecka. Om jag kör igång processorn på högsta och har rejält med program igång så låter den en hel del. Men när den inte behöver jobba så hårt är det riktigt skön ljudnivå.

Jämfört med min Quicksilver-mac så är det väldigt tyst, men visst låter den lite mer än man skulle önska. Ett sus men även ett litet annat ljud, låter som om det kommer från regionen där powersupply sitter.

Men en fantastisk dator hur som helst.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2004-11-15 20:07

Första surfningen på min iMac G5 17" . Vilken underbar skärm och vad tyst till skillnad från min revA. Jag ringde idag och kollade med inwarehouse om de hade några hamma och det hade de så jag beställde en, vad där för circa 2 och en halv timme sedan. Köpte en och fick 99mac rabatt.

Ursprungligen av Marco:

Första surfningen på min iMac G5 17" . Vilken underbar skärm och vad tyst till skillnad från min revA. Jag ringde idag och kollade med inwarehouse om de hade några hamma och det hade de så jag beställde en, vad där för circa 2 och en halv timme sedan. Köpte en och fick 99mac rabatt.

Hur tyst är din, är det enbart suset eller?

Jag har spelat in med med isight kameran, och hållt den vid örat typ, använt sound recorder och höjt gain till max. Då låter det så här hos mig.

Skulle vara intressant att jämföra detta med någon som har isight, soundrecorder och som tycker sig ha en tyst imac.

Jag skulle uppskatta detta mycket. Någon som orkar.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 09:39
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag lämnade in min "moped" iMac G5 till Grafit i Umeå förra veckan, och där lät deras och min iMac G5 lika mycket. Kanske vi bara har känsliga öron?

NEEEEJ!!!!

Jag har haft förmånen att även arbeta med en icke-surrande iMac G5 så jag kan garantera att mopedljudet inte är normalt, och definitivt inget som beror på ägaren. :eek:

  • Medlem
  • 2004-11-16 15:20

Så om man tycker att ens iMac låter för mycket, ringer man bara AppleCare-numret och förklarar problemet? Så får man ny kraftdel eller helt nytt processorkort? Eller lämna tillbaka hela iMac:en?

Därför jag tycker nog min låter lite för mycket. I reklamen sägs det ju att ljudnivån ska vara som en viskning men det här är betydligt mer. Och då kan man hellre ta en vanlig PowerMac och ställa ner den på golvet. Där nere kan den ju låta mer utan att störa...

Ursprungligen av richard788:

NEEEEJ!!!!

Jag har haft förmånen att även arbeta med en icke-surrande iMac G5 så jag kan garantera att mopedljudet inte är normalt, och definitivt inget som beror på ägaren. :eek:

Fast man får ju tänka på att samma iMac G5 låter olika mycket i olika miljöer.
Sen så jobbar datorn och hårdisken mer när man använder vissa program och beroende på hur mycket/lite minne man har.

Finns nog tyvärr inga helt tysta iMac G5.

jo imacen är helt fantastisk. antagligen kommer nästa utgåva att vara ännu mumsigare, men men jag är mycket nöjd, faktiskt den bästa dator jag haft själv.

Jag tycker det är OK, men jag är van med PC på universitetet, så det är rena spa anläggningen när jag kommer hem.

Vi har haft iMacen i några veckor. Fantastisk dator. Som tidigare rapporterat här ovan låten den när den får jobba hårt men är annars behagligt tyst. Jag har lagt upp lite bilder här.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Vi har haft iMacen i några veckor. Fantastisk dator. Som tidigare rapporterat här ovan låten den när den får jobba hårt men är annars behagligt tyst. Jag har lagt upp lite bilder här.

Ciryon

Nice, är det hemma eller är det bilder från jobbet?

Ursprungligen av draags:

Nice, är det hemma eller är det bilder från jobbet?

Det är hemma. Kan ju säga att det inte brukar vara så städat på skrivbordet.

Ciryon

Bevaka tråden