Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpple bra, men inte alltid bra

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har nu kört OS X i drygt åtta månader. Det har varit underbart men ibland har man önskat att det var Windows man körde.
Igår buggade Finder. Tog åt sig all processorkraft. Tog bort .prefs-filen och startade om Finder. Ok, det hjälpte till jag gjorde några inställningar.
Startade sedan om datorn men fick problem när jag skulle logga in. Varje gång jag tryckte in mitt lösenord och tryckte OK dök en ny inloggningsruta upp.

Bootade med CDn och reparerade skivan och kontrollerade behörigheterna. Problemet kvarstod. Försökte då installera om systemet genom att arkivera det gamla. Fick en massa fel och bestämde mig för att blåsa systemet.

Jag fick hela tiden "Ett fel inträffades när ett programpaket skulle installeras."
I loggen stod det "Error, could not unlink ./System...blabla../swedish.." och även fel med ./system/library/Filesystems"

Imorse när jag vaknade bestämde jag mig för att installera på engelska istället. Det fungerade!

Någon som känner igen problemet i början?
Jag antar att problemet med installationen på något sätt berodde på skivan fastän jag inte ser några ytliga fel att det inte är första gången jag installerar på svenska.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 13:30
Ursprungligen av Ductic:

Någon som känner igen problemet i början?
Jag antar att problemet med installationen på något sätt berodde på skivan fastän jag inte ser några ytliga fel att det inte är första gången jag installerar på svenska.

Inga problem med olika språk övrhuvudtaget eftersom det är samma filer i systemet, men precis som du säger; det kan ju ha varit en skada på skivan där svenska språklagerfiler ligger.
Testa att växla över till svenska så här nu i efterhand och se vad som händer

Tyckte att installationen tog ganska lång tid. Kommer ej ihåg hur det varit förut. Kanske letar jag nu fel.
I alla fall, när jag kom in i systemet körde jag uppdateringen som hittade massa program och senaste versionen av osx. Installerade allt på en gång (vilket kanske var ett misstag?) och startade om datorn. Efter 2 timmars bootning fortsatte den att tugga. Skärmen var grå och hade den runda cirkeln av streck snurrandes.

Man känner sig ganska handikappad utan dator så det är synd att sådant här händer. Problemet från början skall ju inte hända. Lyckligtvis har jag en fet backup av bilder osv men det var två veckor sedan den togs.

Installerade om systemet innan lunch och får se hur det ser ut när jag kommer hem igen.

  • Medlem
  • 2004-10-29 16:28

Innan du gör något mer tycker jag att du ska köra Apple Hardware Test. Det där låter inte alls bra. Passa på att byta något som är felaktigt innan den primära garantin går ut, det kan vara lite jobbigare efter det. Jag tror med 90% säkerhet att du har hårdvaruproblem. Tyvärr.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-29 16:42

Jag har faktiskt råkat ut för en liknande sak på min iBook. Fick konstiga fel, trasiga filer, stannade på kugghjulet vid uppstart osv. Installerade om ett par gånger utan att det blev bra.

Sen bestämde jag mig för att göra en lågnivåformatering, och då visade det sig att det inte gick. Provade några gånger, men fick felmeddelanden varje gång.

Det visade sig att hårddisken var trasig. Den hade skurit, och för varje gång jag försökte formatera så blev den trasigare, och trasigare. Till sist kunde jag inte ens montera den.

Så det blev till att byta HD. Efter det har den rullat finfint.

Tillbaka på universitetet. Jag tror samma sak. Hårddisken är paj.
Går liksom inte att blåsa hårddisken längre utan det är alltid något fel.
Reparera skiva går ej heller.

Min PowerBook är ju inte så gammal. Är min enda lösning att ringa och få min dator hämtad? Vill inte vara utan datorn då den verkligen behövs! Eller vänder man sig till något serviceställe som byter hårddisk på plats utan extra kostnad (har ju fortfarande applecare)?

Kör just nu Apple Hardware Test
Detta blev resultatet

Lagring: Fel upptäcktes

***FELKOD***FELKOD***
2STF/8/3:ATA-100 ata-6 - Master

***FELKOD***FELKOD***

Minne och bildminne kördes ej men det kanske var pga att det blev fel på disken.

Vad gör jag nu?

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:44

AHT stannar när den stöter på ett fel. Har du flera fel tror jag inte att det går att få reda på. Det är ju egentligen bara en indikation på att du ska knalla iväg med den till reparation. Ta med dig felkoden.

Du borde kunna få den reparerad på under en vecka, men tills vidare kan du ju starta från extern backup om du vill. Passa dig dock; felaktiga minnen kan förstöra data, om det skulle vara ett sånt fel också.

Backupen i fråga är en komprimerad 17GB fil skapad av Retrospect express så det går inte att boota med den.

Lämnar man in datorn på ett lokalt serviceställe eller ringer man ett nummer så de kan hämta datorn?
I sånna fall, vilket nummer ringer man?

edit: körde testet en gång till, då fungerade disken och allt annat. Tillfällighet att disken var ok kanske men iaf så funkar minnet..hoppas jag.

edit2: körde det ännu en gång.. Hårddisken fick fel.

  • Medlem
  • 2004-10-29 18:08

Jag skulle ringa de du köpte datorn av till att börja med. Om det var AppleStore, så finns numret på hemsidan om du letar lite.

Det var AppleStore. Får leta lite då.

edit: Vilket är lättare sagt än gjort. Vet du om numret står i något papper som kom med datorn? Ingen lust att åka hem och se att där ej fanns något nummer

  • Medlem
  • 2004-10-29 18:25

Måste man göra allt själv?

020-120.99.71

Finns under "hjälp"

Skämmas skall man och det gör jag. Tack i alla fall för all hjälp!

  • Medlem
  • 2004-10-29 18:31

De nada.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-29 20:18

Jag bytte hårddisken i iBooken på egen hand. Tog en halv kväll, men det var inte så speciellt krångligt. Det svåra var att få av chassit på överdelen runt tangentbordet från aluminiumramen det sitter i utan att det blev märken.

Men du har garanti kvar, så det är väl inget alternativ för dig.

Jag gjorde ett försök att installera systemet (med så lite paket som möjligt) nu när jag kommit hem och det fungerade! Dock kvarstår väl att det är knas på hårddisken ?

Tänker i alla fall inte stänga av den nu, inte heller lägga in något annat utan bara ha den för att surfa och läsa/skriva mail.

Notis: Ringer man 020-1209971 så säger dem att man ska ringa 0771199519

Notis: Fann ett annat nummer i lådan som jag ringde. Det fungerade.

Senast redigerat 2004-10-30 10:19

De hämtade datorn i onsdags och idag fick jag tillbaka den. Snabbt jobbat!

1
Bevaka tråden