Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Retrospect server

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-11-10 09:13

Vi kör Retrospect server, och det enda på klientsidan som ska göras backup på är användarndas e-post.

Ibland uppträder följande felmeddelande:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrator Server: - 11/10/2004 12:49:43 AM: Copying Macintosh HD on Förnamn Efternamns dator…
11/10/2004 1:01:29 AM: Comparing Macintosh HD on Förnamn Efternamns dator…
File “Databas”: miscompare at data offset 626,814,464, path: “Macintosh HD/Users/förnamnefternamn/Documents/Microsoft användardata/Office X Identities/Huvudidentitet/Databas”.
11/10/2004 1:04:42 AM: 1 execution errors.
Completed: 19 files, 3.1 GB
Performance: 594.5 MB/minute (429.4 copy, 965.7 compare)
Duration: 00:14:59 (00:04:32 idle/loading/preparing)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

- Vad betyder raden med fet stil?
- Behöver jag oroa mig? Den understrukna raden visar ju att 3.1 GB har kopierats.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 10:09

Förmodligen är det så att användaren har kollat e-post eller tagit bort något mail, ändrat någon kontakt efter det att backupen startade.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-11-10 10:19

Inte i detta fall. Användarens dator har varit oanvänd/utloggad från ca 17.00 igår.
Backupen skedde kl 1.04 i natt och jag såg felmeddelandet då jag var först på bygget i morse.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 10:37

Men felmeddelandet visar ju på att den databasfil som Office X använder sig av, är ändrad.
Den kan ju räcka med att man stänger ner Entourage eller startar det under backupen.

I annat fall råder jag dig att ta kontakt med Dantz för vidare felsökning/råd.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-11-10 14:17

Hmmm... Dina svar är säkert korrekta. Men jag blir inte klokare av dem Jag vet ju att bygget var tomt och klienten utloggad.
Vi får se hur jag gör. Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 15:07

En annan tanke…
Kan det vara så att klienten ifråga har påminnelse-funktionen aktiverad för något möte eller dyligt?
Vet inte om den funktionen förändarar databasen när den plingar upp för en påminnelse.

Kolla också vad som skiljer just denna klient mot de andra. Skillnader i programvara etc.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-11-10 15:41

Jag sprang o kollade.
- iCal: ingen påminnelse igår eller idag.
- Programvaran skiljer sig inte från andra användare. Inte nämnvärt iallafall.
Dessutom var ju klienten utloggad (Retrospect funkar ändå).

Tilläggas bör att samma fel ibland inträffar på slumpvisa klienter. Dagen efter så funkar allt som vanligt igen. Någon gemensam nämnare kan jag inte se.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 16:03

Hur som helst så har ju databasen blivit backupad.
Felmeddelandet varnar för att databasen inte har samma "checksum" när backupen slutar som den hade när den gick igång.

Reparera skivrättigheterna på den aktuella datorn och se om det blir bättre.
Ett annat alternativ är att skapa ett nytt konto på klienten som strular och se om det funkar bättre.

Vi använder också Restrospect för backup av bl.a. mail. Har stängt av verifiering i scriptet eftersom mail-filerna så gott som alltid ändras på något sätt under backup. Funkar klanderfritt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-11-10 18:34

Chilleboy och mmmartin. Ni ska ha stort tack för hjälpen.
Det viktigaste frågetecknet är borta – filen/filerna är trots allt backupade, vilket var det viktigaste.

En annan fråga – jag har märkt att 'Retrospect Client' ibland verkar stänga av sig självt. Jag gissar att det kan hända vid Apples Programuppdatering, men har inte haft Retrospect så länge att jag är säker på min sak.
– Har ni någon erfarenhet av detta?

1
Bevaka tråden