Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presenterar mig

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Nu i min senaste inloggning blev jag "smärtsamt" påmind om mitt allt för passiva deltagande här på 99mac. Jag har varit med ett litet tag nu, läst och tagit del av inlägg och diskussioner men, som sagt, ännu ej gjort några egna. Så, en kort presentation får väl här utgöra startskottet för ett mer aktivt "Mac-liv"

Det var nån gång på 70-talet som jag, på vår svartvita tv, såg Bengt Feltreich i Tekniskt Magasin göra ett reportage från USA om det då allra senaste inom datorgrafiken. Dom visade hur man i datorn kunde förvandla, bara genom några få knapptryckningar, en vanlig porträttbild till att likna en målning som om Van Gogh hade målat den. Jag blev helt fassinerad och bestämde mig på plats och ställe att när jag blev stor skulle jag också jobba med datorer på det sättet.
Några år senare då jag fick chansen att för första gången jobba med en dator fanns där ingen tvekan. Mina arbetsuppgifter gick ut på att lägga upp ett adressregister åt ett företag på en liten abc80 (jag tror datorn hette så). Men, efter att ha suttit i över en månad med att skriva in koder separat för varje ny adressrad och bytt FloppyDiskar i en utsträckning som skulle ha fått "musarm" att ha känts som en välsignelse, beslöt jag mig för att aldrig mer ha med datorer att göra.

Sen kom Mac-en!

Jag hade ju sneglat lite på lilla Classic-en men tyckte egentligen inte att den var mycket mer än en något mer avancerad skrivmaskin. Det var först efter ett besök hos en kompis i Stockholm, som då jobbade på en reklambyrå, som jag äntligen såg min chans att förverkliga dom där drömmarna jag hade framför vår svartvita tv. Min kompis gav mig en kort introduktion i mac-ens värld och kort efter hemkomsten till Skåne hade jag införskaffat mig min alldeles första egna dator - en Preforma 400. Den hottade jag upp till hela 10 Mb i internminne och skaffade sen alla goa program, en version av Quark, Adobe Illusttrator och Photoshop. Vilka versionsnummer programmen då hade har jag sen länge glömt, men jag satt där, dag och natt i ett par månader, och läste alla manualer från pärm till pärm och gjorde egna små tidningssidor, diagram, illustrationer och retuscher på bilder. Ytterligare några månader senare hamnade jag också uppe i Stockholm och fick jobb på en grafisk byrå som grafisk formgivare - och resten är väl historia som det brukar heta.

Nu har jag, sen fyra år tillbaka, en egen firma och jobbar med grafisk produktion, illustration och bildretuscher. Strax före sommaren havererade dock min Powermac G4 (500 MHz) och jag blev tvungen att ominstallera system, program och rubbet. Paralellt hade jag kört lite OSX på min PowerBook G4 (1 GHz) och nu skulle den datorn få tjänstgöra som huvuddator. Men den datorn hade strulat en hel del, i huvudsak (tror jag) eftersom jag hade partitionerat hårddisken med sytem OS9 respektive OSX på varsin partition. Eftersom jag då inte visset om det var OSX som var osäkert eller om det berodde på nåt annat var jag fortfarande lite tveksam till att helt lämna OS9. Då jag trots allt är av en nyfiken natur och utvecklingen hitentills har gått framåt och ej bakåt, fick det gamla ge vika för det nya. Panther åkte in tillsammans med Adobe SC, Quark 6 etc. Och bara efter några dagar kändes det riktigt skönt - skönt att slippa alla småprogram och tilläggsprogram man samlat på sig genom året med tron att de var så viktiga att ha och säkert skulle komma till användning - men aldrig gjorde. Nu var det rent och fräscht i datorn och Mac-livet har tagit en ny vändning.

Det var i samband med denna uppfräschning av program och system som jag lotsades in till 99mac. Jag har haft en hel del nytta av alla de inlägg jag läst hitentills och jag skall försöka bättra mig och skriva några inlägg jag också framöver. Förhoppningsvis kan jag då vara till hjälp åt någon annan därute i Mac-rymden. Tills dess jobbar jag på och kikar in med jämna mellanrum på 99mac. Och vem vet, kanske dyker det upp ett porträtt - som ser ut som om Van Gogh skulle ha målat...

Norbert Tamas

Kanon bra!

Hej Norbert!

Det var en jättefin presentation.
Du har säkert mycket kunnande att bidra oss andra här på forumet.

/JJ

Senast redigerat 2004-11-23 21:16
1
Bevaka tråden