Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Småpengar från utlandet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 17:29

Ibland, inte ofta, så får jag lite småpengar från utlandet för programvara jag skrivit. Det är oftast inga större summor utan det rör sig om några hundralappar. Problemet är ju att bankerna tar sådana avgifter att det inte är lönt att skicka pengarna (har några tusenlappar i USA som jag inte ids ta hem pga detta).

Är det nån som har nåt tips om hur man kan få tag på pengarna utan att större delen försvinner i avgifter?

Det rör sig alltså om olika länder så en lösning som bara funkar i ett land är inte så bra.

Det enda jag kan komma på själv är PayPal men jag har aldrig plockat ut pengar därifrån så jag vet inte hur väl det funkar.

(Och ibland önskar jag att jag fick sälja nåt i Sverige bara för att det ska bli enklare ... men jag har aldrig sålt nånting i Sverige )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 18:22

PayPal ska fungera bra för detta! Enda smolket är att de tar några procent av beloppen om du vill att folk ska kunna betala dig med kort. Kortfattat fungerar paypal så att du har ett speciellt konto i paypal där pengar mellanlandar. Sedan kan du välja att föra över dem till ett vanligt bankkonto.
Annars tycker jag att det funkar överraskande bra att skicka pengar i vanliga brev. Visst är det riskabelt, men det har fungerat varje gång jag gjort det (fingers crossed).

Använd Paypal eller en kreditkortsleverantör som http://www.2Checkout.com

Dom sätter in pengarna på ditt vanliga bankkonto i Sverige med jämna mellanrum och är smidigt för kunden.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 20:18

Jag har testat PayPal, dom förde över pengar till mitt svenska bankkonto. Funkar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 13:03

Kagi?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 15:12

Tack för tipsen, ska prova PayPal.

Kagi funkar inte så bra i de här fallen (själv så använder jag eSellerate) av olika anledningar, de tar rätt mycket betalt och ibland kostar det pengar pga bankavgifter (gäller för eSellerate i alla fall).

Sedan är det frågan om ett specialjobb, i detta fall en uppdatering till ett program jag skrev för nåt år sedan, det är inte ett program för allmänheten utan mera fall-till-fall vilket gäller betalningen också. Så det blir lite bökigt att sätta upp en "affär" (i eSellerate terminologi) och så ... plus detta med avgifterna.

PayPal tar också betalt men verkar ta mindre ... ska testa och se hur det funkar för den här betalningen.

1
Bevaka tråden