Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logotype i Illustartor 10

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte göra en Logotype i Illustartor 10,
Hur ska jag göra? Öppna ett nytt projekt och göra min Logga lr är det något som jag ska tänka på? Hur stor ska jag göra den?
Hur ska det sparas för att det ska passa alla? är det EPS som gäller? Jag tänkte lämna in logotypen senare för att få den tryckt på papper, tröjor, m.m.

Logotypen kommer att bli i svart / vit färg

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-27 20:11

Storlek borde ju inte spela någon större roll eftersom det är vektorgrafik, så det är bara förstora/förminska beroende på ändamål.
Filformat ska du använda standard i Illustrator sen är det bara att spara om i olika format beroende på vad tryckeri/andra som vill ha loggan vill ha den i för format.

Gör du en logo som skall fungera i olika storlekar kan det vara bra att du testar att skriva ut loggan i olika storlekar. Om din logga innehåller en bild/symbol kan tex för tunna linjer gröta ihop sig i ett litet format. Samma gäller för texter. Ibland får man kompensera med att spärra ut texten något för att loggan ska funka även i de minsta storlekarna.

Många dagstidningar vill fortfarande få illustrator-epser nersparade till version 8. Vill du ha minsta möjliga problem med dem i Indesign CS och OS X så är också en tiff (8 bit) preview att föredra framför standardinställningen.

Två små tips för att loggan skall funka överallt:

1. Om loggan innehåller text bör du göra om det till textkonturer för att slippa typsnittsproblem om den tex används på en PC eller liknande.
Markera allting med Bulle + A och gå in under Type -> Create Outlines (Jag använder engelsk version så jag är osäker på de exakta svenska termerna.)

2. Genom att göra om linjer till konturer kan du skala om loggan fritt utan att den grötar ihop sig som Norbert skriver ovan. Nackdelen är att det inte fungerar på streckade linjer eller om du använt specialpenslar.
Markera allting med Bulle + A och sedan gå in i menyn Object -> Path -> Outline Stroke.

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Genom att göra om linjer till konturer kan du skala om loggan fritt utan att den grötar ihop sig som Norbert skriver ovan.

Jag tror nog att Norbert åsyftar att exempelvis texter kan gröta ihop sig i för små storlekar (oavsett om de ligger som konturer eller ej). En logotype innehållande mycket text fungerar sällan riktigt bra i riktigt små storlekar eftersom läsbarheten blir bristande - trycks den dessutom på exempelvis ett papper med struktur är katastrofen ofta ett faktum!

Om man vill komplicera det ännu mer så gäller faktisk motsatt förhållande om man skall ha logotypen i väldigt stora format. Man bör då anpassa texten även till det formatet - dvs knipa ihop texten något. En utspärrad text som skall funka att läsa i väldigt små grader kan tex bli "oönskat" gles om man blåser upp den på en flagga, stortavla eller husvägg.

Min poäng är helt enkelt att det är bra att ha detta i bakhuvudet då man gör logotyper, märken eller andra typer av symboler som kommer att användas/tryckas i olika format och på olika papper (vilket naturligtvis också har betydelse), synas bra på webben, funka i faxen, bli bra i enfärgstryck eller ifall den trycks ovanpå bilder etc. Oftast kan man hitta en medelväg om man testar och skriver ut sin nyskapade logotyp i lite olika storlekar - både vad gäller för texten och ev bilder/symboler i logotypen.

När du sen är nöjd med logotypen bör du mycket riktigt förenkla den så långt det är möjligt. "Förena objekt", slå ihop och ta bort lager så långt det går och gör textkonturer av typsnitt. Då minimerar man risken med att något går snett i nästa led - att typsnitt saknas etc.

Några ytterligare små allmänna råd:

- Jobba med vektorgrafik och undvik att montera bilder (pixelbaserade). Vektorer har fördelen att du kan skriva ut/trycka bilden/logotypen i vilken storlek som helst utan att upplösning etc påverkas. Pixelbaserade bilder däremot (bilder i Photoschop) bör för bästa resultat alltid anpassas till tryckförutsättningarna.

- Välj färger och form som även funkar i svartvitt (gråskala, alternativt en-färgstryck)

- Tänk på att vissa pms-färger inte går eller är väldigt svåra att anpassa till fyrfärgstryck

- Passa på att göra alla "versioner" av logotypen på en gång - en-färg, fyr-färg etc

- Spara/dokumentera typsnittsval, färgval (en liten grafisk manual så att säga)

- Finns behov/önskemål så försök ange några "standardformat" för logotypen - kanske kan du ha samma storlek på logon på brevpapper, kuvert, visitkort, korrespondenskort etc.

- Håll logotypen så enkel som möjligt

- Sist men inte minst har vi ju hela det här med varumärke, identitet etc - men det är en helt annan historia.

Lycka till!

Om den grafiska profilen föreskriver att loggan alltid ska ha en viss yta fri omkring sig, kan det vara smart att lägga ett block utan fyllning eller linje bakom loggan i illustrator, så hänger "friutrymmet" med när man skalar i layoutprogrammet utan att man behöver sitta och räkna.

1
Bevaka tråden