Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytt av programmapp

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I samband med en omformatering av hustruns iBook G4 så flyttade jag i backup-syfte mapparna med de program jag ville ha kvar till en annan hårddisk (via nätverket). Men när jag helt enkelt dragit tillbaka programmen till den fräscha disken så startar dom inte. Alla program har visserligen kunnat ominstalleras (vilket ju är det bästa). Utom Tony Hawk 4 som ju var bundlat med iBooken och nu vill ungarna spela det.

Jag hittar inte installationsfiler för Tony Hawk någonstans på systemskivorna till iBooken heller. Jag har tittat i paketen med hjälp av Pacifist och ingenstans verkar spelet finnas. Eller? Har nog ingen lust att göra en komplett System Restore utifall att spelet skulle dyka upp.

Jag har joxat med behörigheter och testat lite olika inställningar. Inget verkar hjälpa, programikonen studsar någon sekund i dockan men försvinner ganska omgående utan felmeddelande.

Problemet är nog inte isolerat till Tony Hawk, flera andra program startade inte heller som sagt. Skall det helt enkelt inte går att på OS9-vis flytta programmappar hejvilt, eller finns det en lösning på problemet?

Mvh
/Janne

Så kan man inte göra, för hunna!
Det finns en hel hoper med inställningsfiler som ligger i olika bibliotek och som måste finnas med för att programmen ska funka igen.
Du skulle ha frågat innan du gjorde nåt.
Det blir till att installera om hela baletten, för nån back-up har du väl inte kvar?

När du kopierar över din Systemmapp och andra mappar tillhörande Mac OS X ska du använda dig av ett av dessa program, SuperDuper eller Carbon Copy Cloner.

Enklast är att kopiera över rubbet du har på din hårddisk över till en annan disk, så missar du inga dolda filer.

Hmm, så enda sättet att rädda ett befintligt program är att spegla hela hårddisken och sedan stoppa tillbaka filer manuellt en och en från olika obskyra bibliotek (såvida man inte vill eller kan spegla tillbaka hela hårddisken)? Trodde aldrig jag skulle säga det men det luktar ju nästan Windows ju.

Jaja, jag hade problemet under kontroll så tillvida att hemmappen är back-uppad och alla program fanns att installera om. Utom då det där jämra Tony Hawk som var förinstallerat och inte verkar finnas som installerare på någon av skivorna som medföljde.

1
Bevaka tråden