Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska byta från Os9 till X

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-05 17:03

Nu börjar det bli hopplöst med OS9, så det är dags att byta till X.
Jag har en G4/400 AGP med 512 RAM.
Har förstått att Panther ska funka hyggligt i dessa burkar.
Undrar helt enkelt om Panther är ett fullständigt system eller bara en uppdatering?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-01-05 17:15

Jag har Panther på en motsvarande maskin. Det flyter på fint men kan du, så lägg i lite mer minne. 512 går men, 256 eller 512 MB till gör det bättre. Skivan är komplett så det är bara att köra in det.

Ursprungligen av hawa:

Nu börjar det bli hopplöst med OS9, så det är dags att byta till X.
Jag har en G4/400 AGP med 512 RAM.
Har förstått att Panther ska funka hyggligt i dessa burkar.
Undrar helt enkelt om Panther är ett fullständigt system eller bara en uppdatering?

Uppdatering från vad?
Inte från OS9 i alla fall.
Om du har köpt en Panther så är det en komplett installation om det står så på lådan.
Det finns även uppgraderingar, men då är det från den förra versionen, Jaguar.
Spara undan det du ska ha kvar, formatera disken och installera, fast gör en anpassad installation och välj bort språkstöd för språk du inte tänker använda samt skrivardrivisar för skrivare som du inte har.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-05 17:18
Ursprungligen av hawa:

Nu börjar det bli hopplöst med OS9, så det är dags att byta till X.
Jag har en G4/400 AGP med 512 RAM.
Har förstått att Panther ska funka hyggligt i dessa burkar.
Undrar helt enkelt om Panther är ett fullständigt system eller bara en uppdatering?

Panther 10.3 är ett fullständigt system, men vänta med att köpa tills efter den 16/1 ifall Tiger 10.4 annonseras att få ett release datum som är nära.

  • Medlem
  • 2005-01-05 18:12

Tack för alla svar!
Förstår dock inte varför jag ska vänta på Tiger.
Klarar min gamla burk av det systemet utan att bli för seg?

Pekka! Jag funderar på det. Den ska även få ett lite vassare grafikkort än originalet.

Någon här som har Panther att sälja eller måste man köpa nya skivor från Apple?

Ursprungligen av hawa:

Förstår dock inte varför jag ska vänta på Tiger.
...
Någon här som har Panther att sälja eller måste man köpa nya skivor från Apple?

Det om något är väl en anledning att vänta på Tiger? Begagnade Panther borde rimligtvis falla kraftigt i pris, speciellt efter lanseringen av Tiger.

  • Medlem
  • 2005-01-05 20:51

Ok, då är jag med.

Ursprungligen av hawa:

Klarar min gamla burk av det systemet utan att bli för seg?

Troligtvis blir din burk snabbare, inte segare, med Tigerns hjälp.
Idag tittade jag på några gamla benchmarktest, och såg att det var en rejäl skillnad på min pismo mellan Jaguar och Panther, framför allt Quartz. (Allt till Panthers fördel givetvis).

  • Medlem
  • 2005-01-05 22:27

Låter intressant och lite konstigt samtidigt.
Man är ju van vid att nyare system alltid innebär förlorad hastighet, men andra vinster.

  • Medlem
  • 2005-01-05 22:59
Ursprungligen av hawa:

Låter intressant och lite konstigt samtidigt.
Man är ju van vid att nyare system alltid innebär förlorad hastighet, men andra vinster.

OS X är fortfarande segt, särskilt på äldre datorer. Det är därför det blir snabbare och snabbare för varje version: det kan liksom inte gärna bli segare. John Siracusa talade om detta i sin recension av Panther. Efter att han konstaterat att "Panther is faster than Jaguar" kommer några sanningens ord:

"Of course, the more pessimistic angle is that Mac OS X's performance had nowhere to go but up! And like System 7 and Mac OS 8 before it, Mac OS X is indeed perceptibly slower on the same hardware than its distant predecessor, Mac OS 9."

Ursprungligen av hawa:

Man är ju van vid att nyare system alltid innebär förlorad hastighet, men andra vinster.

Kanske är det så med den mörka sidan, men här på den ljusa blir det bättre med tiden.

Det beror givetvis på att varje ny version blir mer och mer optimerad. 10.0 var sirap, som Nurell skriver.

Om Apple använder sig av kattdjurs snabbhet när de namnger operativsystemen så borde det första ha hetat "Kastrerad och seg gammal bonnkatt" och det senaste enligt kattprincipen för "Gepard", för snabbare katter än så finns inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 23:37
Ursprungligen av Nurell:

Om Apple använder sig av kattdjurs snabbhet när de namnger operativsystemen så borde det första ha hetat "Kastrerad och seg gammal bonnkatt" och det senaste enligt kattprincipen för "Gepard", för snabbare katter än så finns inte.

He he: vete fna om jag skulle kalla 10.3 för det snabbaste som finns, men snabbast hittills i OSX-serien iaf.

1
Bevaka tråden