Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sista problemet i Word med C-uppsatsen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-09 19:58

Hej alla!

Har nu äntligen skrivit klart min c-uppsats, men givetvis ger Word mig problem innan jag kan lämna in uppsatsen. Hur ska jag göra för att de tre sista sidorna inte ska vara sidnumrerade???

Allt ska lämnas in som en pdf-fil så jag kan inte lägga in dessa sidor i ett separat dokument, utan vill kunna ta bort dessa i word innan den görs om till pdf-fil.

Blir mycket glad för snabb hjälp, uppsatsen ska lämnas in imorgon.

Tack på förhand!
/Maria

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 20:06

Man får lägga in en "avsnittsbrytning" (kapitelbrytning kanske det heter), men fråga mig inte hur för just det där är något som far runt bland funktionerna.

Alternativt gör du två dokument och totar ihop pdf:erna (om du har verktyg för det).

Rickard dyker nog upp snart som en räddare i nöden

  • Medlem
  • 2005-01-09 20:13

Det var ett tag sedan jag använde Word, men...

Först och främst måste du använda header eller footer och lägga sidnummer där med knappen på verktygsraden som dyker upp. Använder du den generella "Insert/page numbers..." så går det inte.
Sedan gör du ett "insert/selection break" där sidnumreringen ska upphöra, markerar headern/footern och klickar ur knappen "same as previous", därefter kan du ta bort sidnumreringen manuellt.

  • Medlem
  • 2005-01-10 17:18

Tack så mycket för tipsen! Med er hjälp är nu min uppsats snygg och inlämnad.

Känns otroligt skönt efter att ha slitit med den sedan första november. Hoppas nu bara att det går bra på oppositionen, så att jag inte behöver komplettera för mycket.

  • Medlem
  • 2005-04-25 20:15

Hmmm. Nu ska jag också få in en c-uppsats. samma problem som ovan - fast jag vill inte ha sidnummer på de tre f ö r s t a sidorna. Jag lyckas tyvärr inte med det.

Nån som vet hur man gör? Vore skönt - ska maila in den imorgon.....

Som Pär skrev innan, gör avsnittsbrytning. Då kan du ha olika sidhuvud och sidfot per avsnitt. Infoga avsnittsbrytning efter den tredje sidan. Sedan får du ta och visa sidhuvud och sidfot och koppla bort länken mellan första avsnittet och resterande, finns en knapp för det i det verktygsfält som dyker upp när du visar sidhuvud och sidfot, knappen heter "Samma som föregående", sen kan du ta bort sidnumrering i det första avsnittet.

Ett sätt att göra det på är att göra i ordning allt separat i olika dokument, och sedan smacka ihop rubbet till en enda PDF-fil med exempelvis PDF Pen (eller likvärdig programvara). Fördelen med det är att man då kan ha sidor i både liggande och stående format i samma fil. Smidigt som tusan.

/M

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-25 20:44
Ursprungligen av Martin Belak:

Ett sätt att göra det på är att göra i ordning allt separat i olika dokument, och sedan smacka ihop rubbet till en enda PDF-fil med exempelvis PDF Pen (eller likvärdig programvara). Fördelen med det är att man då kan ha sidor i både liggande och stående format i samma fil. Smidigt som tusan.

Det kan man i Word också, just genom att använda "section break". (Fast om du menar att PDF-exporten inte klarar detta är ju ditt sätt enklare förstås.)

Ursprungligen av memark:

Det kan man i Word också, just genom att använda "section break". (Fast om du menar att PDF-exporten inte klarar detta är ju ditt sätt enklare förstås.)

Nice!

Man lär sig något nytt varje dag.

/M

  • Medlem
  • 2005-04-25 21:10

Allt klart! Det gick fint.

Är det inte lite konstigt att det inte finns ett enkelt sätt att välja vilken sida man vill att numreringen skall börja på? Man kan ju välja vilket nummer numreringen skall börja med.

Tack för hjälpen allihopa.

  • Medlem
  • 2005-04-25 22:11

Nej nu ropade jag visst hej innan jag kommit över ån.

När jag skall göra det till pdf (genom spar-funktionen i word) så kommer medelandet "Sidfoten i avsnitt 2 ligger utanför sidans utskrivningsbara område"
Fortsätter jag så blir syns bara halva siffrorna i pdf-dokumentet - de kapas på mitten.

Vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 22:23

Jag är för snabba lösningar som jag TROR är bra. Jag hatar att mecka med Word, fast jag lärt mig en del på sista tiden, men innan man kommer dit...........

Hur som helst, i ditt fall skulle jag bara spara på och skapa en första PDF-fil. Kolla filen. Om filen blir "ful" på sidan som du nämnde skulle jag kopiera bara denna sida till en ny Word fil och försöka få till den som du vill ha den, spara den som PDF. Sedan laddar du ner "Combine PDFs" (gratis) från Versiontracker, kastar ut den fula sidan och in med den nya. Säkert hur omständigt som helst, men så är man ju ingen Word-guru heller.

  • Medlem
  • 2005-04-25 22:38

Nja, gick inte att kopiera tillbaka. Tappade bort en massa symboler.

Men det borde la gå inne i word. nån formatering av nått slag. Men som du sa - ingen wordguru jag heller!

Detta har jag lyckats knåpa fram. Tror att jag gjorde det på Word för windows i plugget, så en del val kanske ser lite annorlunda ut.

1. Placera markören längst ner på sidan innan den sida du vill att numreringen ska börja på.
2. Meny Infoga, Brytning, Avsnittsbrytning, Nästa sida. Obs ! Kontrollera att eventuella sidbrytningar tagits bort på den sida som avsnittsbrytningen görs på. Annars får man en extra tom sida.
4. Välj därefter Visa, Sidhuvud och sidfot.
5. Placera markören i sidfoten på den sida du vill att numreringen ska börja. Klicka därefter på knappen Samma som föregående.
6. Se till att du fortfarande står med markören i sidfoten på den sida som du vill att numreringen ska börja på. Välj Infoga, Sidnummer. Klicka på Format knappen.
8. Klicka på Börja med. Välj vilket nummer du vill att sidnumreringen ska starta på.
Klart!

[EDIT] Många svar på en gång..

Citat:

Utdrag ur Word-hjälpen:
Ett sidhuvud eller en sidfot saknas eller skrivs bara ut delvis.
Du har kanske placerat text i ett icke utskrivbart område av sidan. Kontrollera i skrivarhandboken hur nära papperskanten skrivaren klarar att skriva ut. Klicka på Dokument på Format-menyn och klicka sedan på fliken Marginaler. Ange ett värde som är större än skrivarens minsta marginalinställning under Från kant. Om det visas ett meddelande om att en marginal ligger utanför utskriftsområdet klickar du på Marginaljustera.

Under Arkiv->Utskriftsformat kan jag välja pappersstorlek och där göra en egen storleksinställning. Jag angav ett A4:as storlek och kunde flytta ner sidfoten lite till innan den började klaga.

Samt under Dokument i Formatmenyn och knappen för marginalsinställningar kan du justera marginalerna för sidhuvud och sidfot.

Vild gissning, om du möjligen har tillgång till en fotoskrivare som kan skriva ända ut till kanten, vet inte hur de fungerar.

  • Medlem
  • 2005-04-26 11:36
Ursprungligen av pjerssan:

Under Arkiv->Utskriftsformat kan jag välja pappersstorlek och där göra en egen storleksinställning. Jag angav ett A4:as storlek och kunde flytta ner sidfoten lite till innan den började klaga.

Den står på A4 och jag provade till och med att höja fotnoterna en bra bit (i 'Dokumentlayout'), men det funkar inte ändå....

Några andra förslag?

Ok, lite otydlig, jag angav egen A4 storlek under Anpassad pappersstorlek under utskriftsformat.

Prövade med 30 cm på höjden istället för 29,7 och sidfot ner till 0,7 innan programmet börja klaga.

Om du prövar att justera de inställningarna så kanske det fungerar att PDF:a dokumentet och se om siffrorna blir hela och sen möjligen skriva ut det med någon procents förminskning.

  • Medlem
  • 2005-04-26 12:10

Vad f-n har jag lyckats göra nu?
Nu delas dokumentet till två när jag gört det till pdf. Gränsen där sidnumreringen börjar.

Kan inte förstå varför det plötsligt blev så. Funkade fint med numreringen alldeles nyss.

Det vore jäkligt schysst om nån kunde hjälpa mig. Uppsatsen ska mailas in i eftermiddag...

Jag har prövat olika avsnittsbrytningar och sidnumreringar men får inte någon uppdelning i PDF:en. Vet inte vad du råkat ut för. Är dokumentfilen stor? Jag kan göra ett försök om du skickar den till mig.

  • Medlem
  • 2005-04-26 14:24

Det vore jäkligt schysst!!

  • Medlem
  • 2005-04-26 15:48

Är det någon annan som har en idé om hur man löser det? Börjar bli ont om tid....

När dokumentet görs till pdf blir det två filer "Uppsats.pdf" ocg Uppsats2.pdf" brytningen sker där jag gjort en avsnittsbrytning för att få till sidnumreringarna som jag vill ha.

1
Bevaka tråden