Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quarkproblem

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har uppdaterat till mac os 10, men kör quark 4.10 i classicläge. Nu förstår alla att jag har problem men jag kan väl inte vara ensam om det.

PROBLEMET: Typsnitten vägrar att vara grupperade i fontfamiljer i quark. Ibland funkar det ett tag och sedan flödar typsnitten igen. Är det någon som har koll?

  • Medlem
  • 2005-01-07 15:48

Njae, jag kan bara liksom du konstatera att Type Reunion (som fixar typsnitten efter familjer) ibland funkar, och ibland inte. Jag har haft problem med att vissa mappar i classic blir låsta för skrivning i OS X. Om man ändrar rättigheterna på mapparna manuellt brukar vissa problem lösas.

Ta "visa info" på hela systemmappen (classic), samt Quarkmappen och ändra skrivrättigheterna så att alla kan läsa/skriva. Det kan fixa problemet, åtminstone temporärt. Dessutom kan det fixa om du haft problem med att paletterna aldrig stannar där du lade dem.

Tack för svaret! Jag skall testa detta. Är det någon som har någon långvarig lösning!

  • Medlem
  • 2005-01-09 08:16

Byte

Passa på & byt till Indesign, du lär behöva ny photoshop, illustrator, acrobat
Vilket är väldigt prisvärt om du har en gammal photoshop licens

Ursprungligen av BigM:

Passa på & byt till Indesign, du lär behöva ny photoshop, illustrator, acrobat
Vilket är väldigt prisvärt om du har en gammal photoshop licens

Vad BigM menar är att du ska passa på att köpa Adobe Creative Suite. Den är, som han säger, mycket prisvärd om du har en Photoshoplicens redan. Om jag inte är helt uppåt väggarna med min gissning heller, så kommer CS version 2 gaaanska snart.

  • Medlem
  • 2005-01-12 23:00

yepp

Cs kommer med en ny version som kommer innefatta acrobat 7.0

Quark 4 är vid det här laget 6-7 år gammalt (? osäker när det kom) och programmet självt är officiellt dödförklarat, liksom det operativsystem det skrevs för. Detsamma gäller tilläggsprogrammen ATM och Type Reunion. Det gör att det aldrig kommer några fler buggfixar och att problemen som finns aldrig kommer att lösas. I bästa fall finns det några halvdana workarounds.

Det är antingen något man får leva med eller så får man uppgradera till senare versioner eller byta till InDesign.

  • Medlem
  • 2005-01-12 23:37

Som kuriosa kan jag berätta att jag såg Quark på PC i dag. Version 6.0, tror jag. Typsnitten gick inte att skilja från varandra alls, eftersom menyn inte var tillräckligt bred för att visa skillnaden mellan t ex ITC Franklin Gothic Book och ITC Franklin Gothic Book Demi. Det stod ITC Franklin Gothic B på alla... Alltid en liten tröst att det finns andra som har det sämre.

Dessutom går det inte att öppna Mac-dokument utan en hel del strul. Trist att Quark aldrig tar sig i kragen.

  • Medlem
  • 2005-01-13 10:04

Hmm

Quark eran är nog slut inom några år, om de inte tar sig riktigt i kragen.
Men tyvärr (för Quark) byter fler & fler till indesign.
Och har man tappat användare är det svårt att ta dem tillbaka speciellt när vetskapen om hur quark jobbar med licenser e.t.c så avskräcker bara det

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-01-13 10:42

Jag tycker att snacket om Quarks licenspolitik har grund, men inte utan nyanser.

Jag har kört Quark 3.32 fram tills uppgraderingen till Osx+Quark 6 i fjol. Uppgraderingen kostade 6.000 kronor per licens för Quarken.

Det kan tyckas dyrt när det kommer sådär plötsligt. Men kom då ihåg att 3.32 har kunnat köras i åtminstone tio år utan att det kostat en enda krona i licenser/uppgraderingar.

Hade jag i motsvarande läge som jag valde Quark (på v3-tiden) istället valt Pagemaker hade det blivit en uppgradering per år. Varje uppgradering hade kostat runt en tusenlapp plus tiden och arbetet med uppgraderingen plus tiden för att upptäcka nya buggar.

Quark har en stinkande arrogant hantering av kunder men har långsiktigt varit betydligt bättre för mig i fråga om driftsäkerhet och kostnader.

Sedan ska man bära i minnet att deras Creative Suite är billig att köpa första gången, om man ex.vis har en Photoshop-licens. Men nästa år, eller när hela rasket ska uppgraderas får man en uppgraderingskostnad för varje enskilt program i CS-paketet, alltså fyra uppgraderingar (ID+Acrobat+Illustrator+Psh). Man kan visserligen välja att INTE uppgradera alla men det suger en smula att Adobe inte har paketpris på uppgradering av CS-paketet, trots att de säljer programmen i paket.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 10:43

Ja vi som arbetar dagligen med filer från olika delar av världen vi har då alla programmen - och det lär vara o förbli ett måste länge.

Så om det är Quark eller Indesign eller InDesing eller Quark - låter mer som den gamla vanliga PC eller Mac - Mac PC - idiotin..

OCH vi är dagligen beroende av dem... med eller utan buggar + (glömda bra saker) för det har de båda...

En liten korrigering till det Pekka säger: Adobe har i dagsläget ingen uppgradering alls för CS-paketet, eftersom det inte finns några nyare versioner. Till skillnad från den tidigare Design Collection, där varje program kunde uppgraderas separat, så betraktas Creative Suite som EN produkt, och kommer därmed sannolikt endast att kunna uppgraderas för alla program samtidigt, men vad uppgraderingspolicyn blir när nya versioner väl kommer återstår att se.

Men när Acrobat 7 kommer, som den ska göra snart, så vill man ju ha den, fastän man redan har en licens på hela CS-paketet.
Hur kul är det att betala för Acrobaten två gånger?

Men för att svara på den ursprungliga frågan då. Jag körde med Action VYSIWYG på den tiden som jag körde QXP i Classic-läge. Det funkade hyfsat.
Prova den!

Acrobat 7 (engelsk version) började levereras häromdagen och har man då bråttom hamnar man ju i precis den situationen ja. Annars kan man ju ha lite is i magen och vänta tills nästa version av CS kommer, så får man ju allt på ett bräde.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Acrobat 7 (engelsk version) började levereras häromdagen och har man då bråttom hamnar man ju i precis den situationen ja. Annars kan man ju ha lite is i magen och vänta tills nästa version av CS kommer, så får man ju allt på ett bräde.

Finns det anledning att ha bråttom att skaffa 7:an? Ärligt talat.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 16:23

Finns det bråttom överhuvudtaget att fixa uppdateringar på de program som varit med ett tag?

De flesta program verkar ju numera svälla över sina kanter - de kan ordbehandla - göra pdf-er göra layout och mycket mer... verkar som alla vill att just deras program skall vara allround...

En viktig sak jag tycker alla program skall kunna är att spara bakåt eller vara bakåtkompatibla...många många sitter ju inte på den senaste eller näst senaste versionen och iideen med data är väl den att man skall dela med sig av sina jobb.....

Om någon version av Acrobat har varit en "must have upgrade" så är det 7:an

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 16:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om någon version av Acrobat har varit en "must have upgrade" så är det 7:an

Varför?

Ge exempel pls..

* snabbhet
* Icc-baserad färgkonvertering, inklusive möjligheten att omvandla RGB - till CMYK
* InDesigns tryckfärgshanterare med möjlighet att mappa en tryckplåt till en annan
* Skapa preflight-droplets
* Omvandla preflight-fel till kommentarer, så skaparna av dokumentet kan se exakt var i dokumenten exakt vad har blivit fel
* Möjligheten att skapa PDF-filer som aktivera notis-funktionerna även i Acrobat Reader, så att kunder kan kommentera utan att ha fullversion av Acrobat
* Möjlighet att skapa köer i distiller
* stöd för JDF
* En "Organizer" som funkar lite som Photoshops filebrowser fast för PDF, och för alla sidor i dokumenten
* Bättre makro- och scriptfunktioner
* "Gamut"-varningar
* Varningar för fyrfärgssvart
* + massa annat

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

* snabbhet
* Icc-baserad färgkonvertering, inklusive möjligheten att omvandla RGB - till CMYK
* InDesigns tryckfärgshanterare med möjlighet att mappa en tryckplåt till en annan
* Skapa preflight-droplets
* Omvandla preflight-fel till kommentarer, så skaparna av dokumentet kan se exakt var i dokumenten exakt vad har blivit fel
* Möjlighe...snipp

Då kan man glömma PitStop och sånt framöver?

Ursprungligen av Nurell:

Då kan man glömma PitStop och sånt framöver?

Pitstop kommer säkert ha många bra funktioner också , men för många så är nog de inbyggda funktionerna mer än vad de behöver.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 17:13

Klart bra:-))) : denna: + massa annat

Ähh bra.. mest gillar jag det där med notisar i vanliga reader.

Tack.

Ursprungligen av fjellis:

Klart bra:-))) : denna: + massa annat

Ähh bra.. mest gillar jag det där med notisar i vanliga reader.

Tack.

Instämmer, det är något man har längtat efter i 10 år typ, det är verkligen en funktion som har potential att förändra hur människor jobbar. Anledningen till att jag skriver "massa annat" är att det är många sakeer som förändras hur man gör dem, kanske inte så stora skillnader funktionsmässigt, men mer användarvänligt och mer snabbjobbat.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 17:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Instämmer, det är något man har längtat efter i 10 år typ, det är verkligen en funktion som har potential att förändra hur människor jobbar. Anledningen till att jag skriver "massa annat" är att det är många sakeer som förändras hur man gör dem, kanske inte så stora skillnader funktionsmässigt, men mer användarvänligt och mer snabbjobbat.

Jag arbetar varje vecka med ett antal olika språk - att ha en copy paste notis med rätt stafavde ord är en höjdare... men alla vill inte köpa Proffsvarianten o då får man allt per fax - i bästa fall i ett redigt uppställt mail..

....men jag avvaktar en total uppdatering.... kör den engelska varianten för enkelhets skull....

1
Bevaka tråden