Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

amerikansk powerbook i sverige - nätadapter?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-05-17 19:43

Hejsan allihopa,
Är det någon som har erfarenhet av att köra en amerikansk powerbook (550) i sverige? Jag tänker framförallt på strömförsörjningen. Såvitt jag kan förstå så klarar strömadaptern både amerikansk och svensk ström/spännning. Från http://www.apple.com/se/powerbook/specs.html
:

Nätspänning: 100-240 V växelström
Frekvens: 50-60 Hz

..vilket får mig att tippa att det enda man behöver är en liten adapter som konverterar den amerikanska väggkontakten (med platta pinnar) till svensk (med rundade pinnar). Är det någon som har provat detta? Någon som rentav vet var man får tag på en sådan här adapter (en omvänd reseadapter lixom, för jänkare som reser i Sverige)?

Tack för er hjälp!

MVH Olle

Jag äger en amerikansk iBook som jag sitter och kör på just nu. Det fungerar hur bra som helst. Min el adapter kabel har jag bara köpt en omvandlare till och jag har inte haft några problem med den alls.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-05-17 20:15

Tack för infon! Varifrån fick du tag på din omvandlare?

Olle

Köpte den på flygplatsen

Jag tror du kan hitta sånna på Claes Olsson eller andra elbutiker annars.

Jag har en PowerBook köpt i Japan (2004) och har haft samma huvudbry ett tag. Körde länge med en strömomvandlare köpt i Japan, men blev för bökigt eftersom alla japanska elektriska prylar fick samsas om en omvandlare!

Då bestämde jag mig för att utnyttja det faktum att Apples strömadapter är universell och skulle fungera perfekt i Sverige om man bara kunde ändra stickkontakten. Första försöket var att skaffa en enkel stickkontaktsskarv (Japan har samma kontakter som USA), men efter idogt sökande fick jag höra av en större elbutik att sådana inte får lov att säljas i Sverige av säkerhetsskäl (inga problem att få tag på i Japan eller USA). Det ska noteras att Claes Ohlson säljer en universell reseadapter som skulle kunna användas på det sättet, men har ägt en sådan och gjort mig av med den igen illa kvickt eftersom den är ytterst opraktisk och inget man vill använda dagligen.

Nästa försök var att köpa en "äkta" Apple-komponent; närmare bestämt sladden som löper från adaptern till stickkontakten. Hos flera Apple-återförsäljare fick jag höra att det enda de kunde sälja mig var hela adapterpaketet för dryga tusenlappen, och det verkade synnerligen.... drygt. AppleCare Sverige kunde efter en kvarts sökande i sina databaser hitta den reservdel jag var ute efter! Hurra!... tänkte jag. Men gissa vad Apple sålde till mig för nästan 200 spänn?!? En helt vanlig europlugkabel som är identisk som den man får med en sketen bandspelare (fast Apple-vit förstås)!! Gnidet av Apple. Men bra att deras senaste adapter kan användas med en billig standardsladd.

Köp ett World Travel Kit med löspluggar så kan ni ladda era iPods och datorer var ni vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 13:40
Ursprungligen av himasaram:

. Men gissa vad Apple sålde till mig för nästan 200 spänn?!? En helt vanlig europlugkabel som är identisk som den man får med en sketen bandspelare (fast Apple-vit förstås)!! Gnidet av Apple. Men bra att deras senaste adapter kan användas med en billig standardsladd.

Exakt, det är en helt vanlig apparatsladd som behövs, dvs en sån som brukar sitta till cd-spelare, radioapparater och annat jox. Det brukar ligga ett flertal och skräpa i de flesta hem.

1
Bevaka tråden