Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VRAM och dubbla bildskärmar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G4a med GeForce 4MX 64Meg.

Kör dubbla bildskärmar och System Profiler visar då att den tilldelar 32Meg till varje.
Bara fint det.

Men om jag spelar ett spel på en bildskärm, får det då bara 32Meg VRAM?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-20 10:45

Generellt sätt så får spelet "bara" 32mb Vram om det går på fullskärm på ena bildskärmen. Tror det samma gäller för Fönsterapplikationer också.
Fast med tanke på prestandan på ett GeForce4MX så är det inte så att videominnet är den begränsande faktorn imho.

Hehe, nej det har du nog helt rätt i, fast lite kan det nog göra.
C&C Generals kräver en del av burken

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-20 11:17

det gör det nog, du kan ju testa att koppla ur en bildskärmen och se om du märker någon prestanda skillnad?
Blir nog något jag ska dyka ner dokumentationen på ADC och se vad som gäller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-20 11:38

Uppdatering:
Efter lite tester med min powerbook och en externskärm kommer jag fram till följande:
Min powerbook har 32Mb minne, och använder jag enbart den interna skärmen har jag enligt OpenGL Driver Monitor 29Mb över till texturer
Ansluter jag en extern 17" TFT skärm och sätter den till 1280x1024 (Max upplösning) har jag 23Mb kvar till texturer, så du har då mer än 32mb över på ditt GeForce 4MX kort däremot så tjänar du nog 5-7mb på att koppla bort den andra bildskärmen när du spelar om dessa påverkar prestandan mycket är jag mer tveksam till.
Tippat tror jag att du borde ha ca 50mb grafikminne över när du kör med dubbla skärmar, beror iof en hel del på hur hög upplösning du har på dina bildskärmar.

1
Bevaka tråden