Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Claes Ohlsson Dvix spelare ->Codecs

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj gurugubbar.

Tänkte bara kolla om det är någon mer än jag som använder Claes Ohlsons snorbilliga dvix spelare och vad ni tycker om bildkvalitet och vilka Codecs( DVIX Xvid i ffmpeg och mencoder å så..) som ni tycker smakar bäst.

Själv kodar jag i ett program som heter D-Vision 3.0.4
programlänk: http://www.objectifmac.com/english/actu.php
Bilden är guld men man kan inte scanna sig frammåt eller bakåt i filmen...
Nån som använder något annat program.. Tips?

Vore kul att höra av er snåljåpar som liksom jag gärna handlar på Classes

Tackar å box-kar

Tomas Ström
WGV Factory

Köpte mitt DVD-surround-paket för 2 år sedan. Det var dyrt men då kan jag även spela VCD på den. Inte SVCD men VCD !

Idag får man en DVD för mindre pengar än ett par jeans som dessutom spelar varenda format som finns ju...

695 kr för den här maskinen är ju helt klart värd att prova.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Köpte mitt DVD-surround-paket för 2 år sedan. Det var dyrt men då kan jag även spela VCD på den. Inte SVCD men VCD !

Idag får man en DVD för mindre pengar än ett par jeans som dessutom spelar varenda format som finns ju...

695 kr för den här maskinen är ju helt klart värd att prova.

Jepp, det är den jag ar! Är nöjd men lite fundersam när det gäller codecs, skulle vara kul att höra vad någon annan använder tillsammans med denna maskin..:-)

Tomas

Köp min Centrum Gemini 340, den är överflödig sedan iBooken flyttade in i vardagsrummet.

Själv kodar jag just nu med Dr. Divx på PC'n, den sköter det mesta själv och fungerar fint med ovanstående spelare. Har ett projekt på G att lägga in alla LotR Extended filmerna som DivX på en DVD-R så man slipper byta när man ska ha LotR marathon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 12:11

Ska nog ta te å köpa en sån sån där billig snålburk från Clas Ohlson. Eller en Mac mini att ha som filmspelare.

Ursprungligen av Mondo:

Ska nog ta te å köpa en sån sån där billig snålburk från Clas Ohlson. Eller en Mac mini att ha som filmspelare.

Den är alldeles utmärkt för sitt pris.. har so m sagt bara lite strul med när jag skapar dvix eller xvid filem på macen till den...

Tomas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-28 21:33
Ursprungligen av wgvfactory:

har so m sagt bara lite strul med när jag skapar dvix

DivX, inte DviX....sorry kunde inte hålla mig

wgvfactory

Jag använde först DivX 5.1.1 tror jag det var men bytte sedan till ffmpegX.
Förstod mig aldrig på widows termerna simple profile och advanced simple profile.
sen fanns också home theater profilen hos 3ivx.
Laddade ned ditt förslag D-Vision 3.0.4 men har intet testat det än.

provade skriva en mpeg2 fil direkt på CD både i ISO9660 och UDF formatet, inte .vob etc.
filmsnutten spela ok på Philips DVP men utan ljud. ett muxat ljud borde gå att spela upp, mpeg1 är ju muxat.

Behöver ibland skriva ned 10-15 min och skulle gärna komma ifrån att använda en hel DVD skiva.

Ursprungligen av Aberdeen Angus:

wgvfactory

Jag använde först DivX 5.1.1 tror jag det var men bytte sedan till ffmpegX.
Förstod mig aldrig på widows termerna simple profile och advanced simple profile.
sen fanns också home theater profilen hos 3ivx.
Laddade ned ditt förslag D-Vision 3.0.4 men har intet testat det än.

provade skriva en mpeg2 fil direkt på CD både i ISO9660 och UDF formatet, inte .vob etc.
filmsnutten spela ok på Philips DVP men utan ljud. ett muxat ljud borde gå att spela upp, mpeg1 är ju muxat.

Behöver ibland skriva ned 10-15 min och skulle gärna komma ifrån att använda en hel DVD skiva.

Det är inga Windows termer.. Utan MPEG4 termer...
Använd Handbrake.. Varför strula till det i onödan? In med DVDn, välj bildstorlek och börja koda..
Läs också vad spelarna (som oftast använder SIGMA chip) klarar av att spela upp. Använd t.e.x inte GMC eller q-pel när ni kodar, då nästan ingen av spelarna klarar av det.

Gryym info om spelarna Christopher!

[FONT="Arial"]Ahhh äntligen börjar det likna något. Asså det må vara struligt förklarat men det jag vill ha reda på är vad SPELAREN klarar och hur jag kan skapa bäst filer för den. [/FONT]

Christopher! du nämnde i din text att de "vanliga" spelarna använder "sigma chip".

Har du någon aning om var man skulle kunna läsa mer om dessa.. (har kollat runt lite på WWW men det är rätt mycket luddig info) skulle tex vilja läsa mer om "GMC eller q-pel" som jag för tillfället inte har någon aning om vad det är men min spelare klagar på ibland

"q-pel not supported"..

Även om du inte orkat ge tips om något ställe som kan ge mer info om sigma chipet så ändå...

Tack rätt i näven Christopher!
Nu vet jag vad jag skall leta efter i allafall!

Tji ng Tjong!

Tomas / WGV Factory

Nu råkar det ju finnas två divx spelare på sidan hos CO
har själv Philips modellen. är det den du har kan jag hjälpa dig.
rent allmänt kan man säga att .avi(divx) + mp3 ljud inte går med
Quicktime. du måste ha andra verktyg.

1
Bevaka tråden