Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny säkerhetsuppdatering!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny säkerhetsuppdatering släppt, täpper till Apache hålet bl a.... Tanka ner via software update

Suck, alltid ställer Apples uppdateringar till med nåt. Nu började Sendmail krångla. Var tvungen att köra en chmod g-w / /etc /etc/mail
Lyckligtvis så verkar Apache, PHP och SSH funka som vanligt, förhoppningsvis ännu bättre och säkrare.

Skall man kanske byta till Postfix istället för Sendmail? Den här Mac User Grupppen tycker det och guidar. http://www.hmug.org/HowTos/postfix.html

(Obs! Har man installerat en egen PHP får man installera om den, enligt post på Slashdot)

[ 29 Juni 2002, 01:35: Meddelandet ändrat av: HelloOpenWorld ]

Jättebra att Apple uppdaterar Apache mm. Finns ju bara ett problem....

Efter den senaste uppdateringen så har min Software update lagt av!!

"Programuppdateringen kan inet ansluta till Internet"

Är jag helt ensam om att ha råkat ut för detta eller finns det fler?

Det där brukar inträffa för mig ibland, brukar lösa sig med en omstart.. Däremot så blir mina ikoner huller om buller eftre varje omstart och utloggnig, där är väl ngn fil som är skadad antagligen... För mig att jag läst det någnstans

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-29 19:19

Det var verkligen på tiden! Nämde detta i en annan tråd för någon vecka sedan... Apple skärp er om ni vill att folk ska kunna använda ert operativsystem!!!

Nu är det bara CERT® Advisory CA-2002-19 Buffer Overflow in Multiple DNS Resolver Libraries vi väntar på..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-29 19:24

Jäpp, håller med lika mycket denna gång som förra...

Jag tycker Apple skulle passa på att lansera OS X som det säkraste "där ute" just nu. Skulle kanske kunna bidra till att man ökar intresset för plattformen en hel del. Många har ledsnat på MS urusla säkerhet och ser sig om efter alternativ....
Ett bättre alternativ är OS X har jag svårt att tänka mig, speciellt om man ser till att det är det enda operativet utanför windows som kan tillhandahålla Office, som ju alla företag fortfarande anser sig vara i behov av.

Inte för att detta har med denna tråd att göra men vet ngn varför mina inkoner ligegr hulelr om bulelr varje gång jag startar om datorn? jävligt irriterande.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-29 23:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: screwpull:
Inte för att detta har med denna tråd att göra men vet ngn varför mina inkoner ligegr hulelr om bulelr varje gång jag startar om datorn? jävligt irriterande.....

Håll dig till ämnet i tråden eller skapa ny tråd. Längre ifrån denna tråd är nog svårt att komma..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 20:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Nu är det bara CERT® Advisory CA-2002-19 Buffer Overflow in Multiple DNS Resolver Libraries vi väntar på..

Apple skickade för en stund sen ut ett mail där de meddelar att Mac OS X klient och server ej är känsliga för detta.

"Mac OS X and Mac OS X Server are not vulnerable to the Buffer
Overflow in Multiple DNS Resolver Libraries reported in CERT Advisory
CA-2002-19 (CVE ID CAN-2002-0651)."

[ 01 Juli 2002, 20:12: Meddelandet ändrat av: marcus ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HelloOpenWorld:
Suck, alltid ställer Apples uppdateringar till med nåt. Nu började Sendmail krångla. Var tvungen att köra en chmod g-w / /etc /etc/mail

Sendmail gick sönder redan i 10.1.5-uppdateringen.

Det var bara sendmail binären som uppdaterades, inget annat rördes.

Jag var tvungen att skapa en ny sendmail.cf och ändra en hel del permissions på diverse dir.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-01 22:08

på den vanliga klientversionen fick man lite problem med dir, men efter lite batchmod så funkar det ua igen.

1
Bevaka tråden