Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i InDesigns färghantering?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många med mig kan nog instämma i att färghantering inte är det allra lättaste att förstå - själv har jag ägnat en hel del tid åt att lära mig hur saker fungerar. När man till slut tycker att man börjar få någorlunda grepp om det hela, dyker det plötsligt upp något nytt problem. Mot bakgrund av detta är det naturligtvis väldigt olyckligt när programmen i vissa fall inte fungerar som de ska, och det har ibland visat sig vara på det sättet.

Denna gång är det InDesigns genomskinlighet som ställer till med lite problem. Kanske kan någon här bekräfta om det verkligen rör sig om en bugg, eller om det bara är jag som har missat något så här på veckoslutet. Jag har vid det här laget gjort en hel del tester varje gång något inte fungerar som jag förväntat mig, så för att slippa testa alla möjliga kombinationer har jag den här gången utgått från följande grundförutsättningar (InDesign version 2.0.2 och Mac OS 9.2):

Färghanteringsmotor: Adobe ACE
Återgivningsmetod (för alla konverteringar): Relativ kolorimetrisk
Svartpunktskompensering: På

Först lite bakgrundsfakta (som rimligen bör vara felfri): När genomskinlighet används på ett uppslag konverterar Indesign (vid skärmvisning och export/utskrift) alla färger på det aktuella uppslaget till den färgrymd (dokumentets eller programmets) som angivits under "Edit -> Transparency Blend Space" (engelsk version).

Nu till den misstänkta buggen: Om profilen vid export (till PDF) skiljer sig från dokumentets (eller programmets arbetsfärgrymd om ingen profil tilldelats dokumentet), ger konverteringen helt fel resultat (d.v.s. förändringar som inte är normala för konverteringen i fråga). Detta inträffar oavsett om RGB- och CMYK-objekt blandas på uppslaget eller om alla objekt använder samma färgmodell, och både vid RGB till RGB-konvertering och CMYK till CMYK-konvertering (har ej testat RGB-CMYK eller omvänt - färgmodellen för genomskinlighetsblandning är alltså densamma som används vid exporten). Den felaktiga konverteringen inträffar dessutom bara på de objekt (i det här fallet bilder) som är i direkt kontakt med objekt som använder transparens (utom med vissa profiler där även övriga objekt påverkas felaktigt, om än i mycket mindre omfattning). Detta alltså i motsats till vad som normalt borde hända då alla objekt på uppslaget konverteras till samma profil. Jag har provat samma sak på tre olika datorer med identiskt resultat.

Lösningen på detta problem är naturligtvis uppenbar (använd samma profil för dokumentet som används vid export), men om ovanstående stämmer innebär det att man är tvingad till kringlösningar och att färghanteringen inte fungerar som den är avsedd att göra.

Någon som känner för att ge sig på ett försök att bekräfta, alternativt avfärda denna misstänkta bugg? Är det möjligen något som rättats till i den nuvarande versionen av InDesign?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 10:56

Har du kollat vad som sker vid perceptuell rendering.

OBS en stor nackdel med att välja någon annan profil än dokument CMYK vid export är att allt (och jag menar ALLT) blir konverterat till den profil du väljer istället för dokument CMYK. Konvertering sker då från Dokument CMYK till den profil du valt. Det som inte tryckerierna inte gillar här är att du får fyrfärgssvart text. Ton plattor får andra blandningar än de du vill.

Det finns en bug i InDesign som gör att visssa saker översätts med perceptuell rendering även om du valt relativ.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Hej Janne! Tack för ditt svar.

Ursprungligen av jannes:

Har du kollat vad som sker vid perceptuell rendering.

Nej, jag försökte som sagt minimera antalet testkombinaitoner, så jag har inte kollat vad som händer vid perceptuell konvertering. Det kunde i och för sig vara intressant att veta, men ändrar inte det faktum att den relativa konverteringen inte verkar fungera som den ska i det här fallet.

Ursprungligen av jannes:

OBS en stor nackdel med att välja någon annan profil än dokument CMYK vid export är att allt (och jag menar ALLT) blir konverterat till den profil du väljer istället för dokument CMYK. Konvertering sker då från Dokument CMYK till den profil du valt. Det som inte tryckerierna inte gillar här är att du får fyrfärgssvart text. Ton plattor får andra blandningar än de du vill.

Jo, jag är väl medveten om att CMYK till CMYK-konvertering vid export normalt inte är någon bra idé (vilket för övrigt får en att undra varför InDesign inte varnar för detta, eller erbjuder en möjlighet att bevara "Dokument-svart", i synnerhet med tanke på att programmet varnar för vid jämförelse mindre allvarliga effekter, såsom att färgförändringar kan uppstå när färgmodellen för genomskinlighetsblandning inte är samma som den som används vid exporten). I det här fallet var detta dock inte ett problem, även om jag faktiskt får erkänna att jag inte tänkte på det när jag skrev detta...

Ursprungligen av jannes:

Det finns en bug i InDesign som gör att visssa saker översätts med perceptuell rendering även om du valt relativ.

Finns denna bugg dokumenterad? Vid vilka tillfällen yttrar den sig?

1
Bevaka tråden