Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Härligt att höra att någon är nöjd. Vi presumtiva köpare behöver veta att det finns nöjda köpare också, annars får man intrycket att hela iMac G5-serien är kass. Nu finns det lite hopp i alla fall. Men en liten följdfråga, är den en 17 eller 20 tummare?

Det är en 17" 1.6 Ghz med 768 Mb ram

Jag är fortfarande nöjd

När jag har morgon nyheterna igång så pass högt så jag hör vad dom säger, då drunknar ljudet från datorn i TV ljudet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 09:21
Ursprungligen av CutePatrix:

Det är en 17" 1.6 Ghz med 768 Mb ram

Jag är fortfarande nöjd

När jag har morgon nyheterna igång så pass högt så jag hör vad dom säger, då drunknar ljudet från datorn i TV ljudet

Okey hur skall man tolka det

Är du så salig av det första intrycket av din nya burk att du slår lock för öronen och gillar att se på tv i största allmänhet dvs.. hela dagen lång

Ursprungligen av CUBEIS:

Okey hur skall man tolka det

Är du så salig av det första intrycket av din nya burk att du slår lock för öronen och gillar att se på tv i största allmänhet dvs.. hela dagen lång

He he, saligt nöjd är rätta ordet. Vad jag menar är att när jag har vanlig lyssningnivå på TVn (utan att datorn är på) så räcker detta för att helt överrösta datorn när den är på. Jag bor trångt så mitt datorrum samsas med TV rummet.

Är det någon förutom jag som upplever att en fläkt hackar till då och då? Ibland lite väl tydligt. Men om det är ett normalt ljud så får jag leva med det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-16 21:24

Ok ! det är bra att veta...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 17:36

Det är nog normalt, för det gör min också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 18:59

Min med!

iMac 20 är knäpptysta jämfört med 17 tum's modellen.Jag är saligt nöjd med iMac 20

vafan, min order är fortfarande open fast den skulle skickas senast igår! (On or before
09/02/2005)
inget mail om att den blir försenad eller nått, är applestore så här dåliga?

nu har det gått 25 timmar sen jag mailade applesupporten och inte fått nå svar (dom har ju nån 24timmars policy) och min order är fortfarande open, men den skulle skickas den 9:e februari.

Ursprungligen av C.Matsson:

nu har det gått 25 timmar sen jag mailade applesupporten och inte fått nå svar (dom har ju nån 24timmars policy) och min order är fortfarande open, men den skulle skickas den 9:e februari.

Tjena,

min skulle gått iväg den 10. Och igårkväll fick jag ett mejl där de skrev att trycket på min beställda produkt är högt och att den blivit försenad. Nu är nya datumet 16/2. De påpekade också hur viktigt mitt företag (???) är för dem som kund.

Olika falla ödets lotter.

Det tar tid innan förseningsmailet kommer. Någon gång har det kommit före också.

Maila låter som dömt att misslyckas. Ring istället 0771 199 519.
Annars står ju allt på din order sida, och ringa hjälper oftast inte. Var sak har sin tid, även fast man ibland vill att det ska gå lite fortare.

ordern är fortfarande open och nu har det snart gått 5 arbetsdar sen den skulle skickas (9:e februari).
det enda jag fått reda på är att ordern ligger hos ekonomiavdelningen(?).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 19:09

Ursäkta att det dröjt ut så på tiden med mitt svar, jag skulle ju berätta hur det gick med mitt midplanesbyte.

Det gick bra! iMacen är betydligt mycket tystare! Numera bara ett svagt sus, inte någon hårfön som hörs i alla lägenhetens rum..

Kort och gott, det går att få sin iMac tyst!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-20 22:53
Ursprungligen av Fredrik Lange:

Ursäkta att det dröjt ut så på tiden med mitt svar, jag skulle ju berätta hur det gick med mitt midplanesbyte.

Det gick bra! iMacen är betydligt mycket tystare! Numera bara ett svagt sus, inte någon hårfön som hörs i alla lägenhetens rum..

Kort och gott, det går att få sin iMac tyst!

Var det svårt att byta? Inga problem med skruvar som satt där dom inte skulle? Inget gammalt midplane med fingeravtryck mm

/Ulf - får väl ringa och beställa ett plane....

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 19:27

20 eller 17"? Menar du att den är HELT tyst från det tjutande moppeljudet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 19:35

20''.. inget moppeljud, bara ett svagt, svagt sus..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 19:42

Okey... finns det NÅN med en 17-tummare som inte har moppeljudet då?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 21:13

Så ska det vara, beror på att omställningen sker mjukvarumässigt istället för rent fysiskt.

Jag har en BT-mus och tangentbord och det händer ibland att datorn piper snabbt och musen uppför sig konstigt (pilen blinkar snabbt), om man läser en hemsida eller en PDF-fil så snabb-spolas allt till sista sidan och stannar där. Det går inte att bläddra tillbaka med sidoremsan och allt man kan göra är att starta om datorn.
Händer det bara med BT-musen eller...?
Några av er som har samma erfarenhet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 12:01

Jag undrar fortfarande; Finns det NÅGON med en 17" som beställt nytt midplane med lyckat resultat? Att moppeljudet försvunnit?

Det undrar jag me'...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 12:45

Jag också...har inte hört talas om någon som fått tyst på sin 17"...

Försvunnit och försvunnit. Min 17-tummare låter mycket tystare efter det första midplanebytet. Men grundljudet tror jag fortfarande finns kvar, fast mycket mer dämpat och tystare. Som den lät när Apple levererade den var den ett arbetsmiljöproblem.

Men nu, med processorn på Automatiskt och trettio procent belastning tänker jag knappt på att den är igång.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 15:26

Jag kommer aldrig köra på automatiskt, tycker det är idiotiskt om man köper en ny dator att behöva sätta ned kraften för att kunna sitta vid den. Dock är det väl så att det finns olika volym på moppeljudet, och jag kanske ligger i den bättre änden av spektrat, vad vet jag. Men som sagt, om någon sitter med en 17" som bara har att sus-ljud utan nåt moppeljud, ge dig tillkänna!

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag kommer aldrig köra på automatiskt, tycker det är idiotiskt om man köper en ny dator att behöva sätta ned kraften för att kunna sitta vid den. Dock är det väl så att det finns olika volym på moppeljudet, och jag kanske ligger i den bättre änden av spektrat, vad vet jag. Men som sagt, om någon sitter med en 17" som bara har att sus-ljud utan nåt moppeljud, ge dig tillkänna!

Kan bara hålla med ang. läget automatisk... Det är en väldigt dålig lösning för att bli av med moppeljudet. Aldrig att jag köper en ny dator och ställer ner hastigheten till den halva bara för att bli av med ett missljud (som aldrig borde varit där från början). Jag har inte ens brytt mig om att felanmäla mitt sista midplane. Man kanske borde göra det...

jag skall egentligen inte klaga - för min 20"are fungerar finfint - men jag har ett skumt - lågt - syrseliknande ljud som jag irriterar mig lite på. någon som vet vad det är?

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag kommer aldrig köra på automatiskt, tycker det är idiotiskt om man köper en ny dator att behöva sätta ned kraften för att kunna sitta vid den. Dock är det väl så att det finns olika volym på moppeljudet, och jag kanske ligger i den bättre änden av spektrat, vad vet jag. Men som sagt, om någon sitter med en 17" som bara har att sus-ljud utan nåt moppeljud, ge dig tillkänna!

Ursprungligen av daniel_side:

Kan bara hålla med ang. läget automatisk... Det är en väldigt dålig lösning för att bli av med moppeljudet. Aldrig att jag köper en ny dator och ställer ner hastigheten till den halva bara för att bli av med ett missljud (som aldrig borde varit där från början). Jag har inte ens brytt mig om att felanmäla mitt sista midplane. Man kanske borde göra det...

Precis så där tänkte jag innan jag hade fått min iMac. Men ändå kör jag på Automatiskt nu och anledningen till det är enkel. För det mesta har jag bara Safari, iTunes, Mail och något annat program öppet och då anser jag mig inte behöva högsta hastighet på datorn. Hastighetsskillnaden är obefintlig så länge jag inte har mycket öppet samtidigt. När jag däremot redigerar bilder i PS, växlar mellan användarkonton, har många program öppna eller spelar spel då kör jag alltid på Högsta. Det jag vill komma fram till är att det för mig är viktigast med en tyst dator och att vinsten i responstid vid vanligt användande inte har någon större betydelse.

Ursprungligen av el gringo:

jag skall egentligen inte klaga - för min 20"are fungerar finfint - men jag har ett skumt - lågt - syrseliknande ljud som jag irriterar mig lite på. någon som vet vad det är?

Tror jag också har det, men det stör mig inte. Stör mig mer på att fläktarna hackar till titt som tätt.

ja, det är ju lite olika vad man känner att man kan stå ut med. Jag som kommer från en Windowsmiljö tycker att det är jävligt störigt att t.ex omformning av fönster blir segt i automatiskt läge.

Senaste ryktet från Thinksecret säger att iMac G5 kommer få uppdaterad SMU firmware. Vad styr denna firmware egentligen, fläktarna kanske?

http://www.thinksecret.com/news/0503imacemac.html

Bevaka tråden