Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen och miljön.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 11:53

Det ringde idag en elöverkänslig person till oss och ville veta lite om iMac G5 och hur Apple ställer sig till svanmärkning och mätningar av strålning etc. Jag har ingen aning. Vad svarar man? Det är självklart intressanta frågor men inga frågor man vanligtvis möter i den här branschen. Mer fokus på kapacitet, prestanda och så vidare. iMac är Energy Star-kompatibel står det på www.apple.se - vad innebär det? Varje iMac utstrålar lika mycket som en energistjärna? Mvh Patrick.

EnergyStar är ett statligt amerikanskt initiativ för att sänka energiförbrukningen i bl.a. konsumentelektronik, och innebär i en dators fall att de framför allt har ett viloläge med låg strömförbrukning. Apples produkter är (mig veterligt) inte märkta med svanen eller någon annan lokal miljösymbol, men de verkar ändå ha ganska omfattande miljöpolicies:

http://www.apple.com/environment/

Beträffande "strålning" (det där härligt diffusa begreppet som högaffelmobben så gärna gastar om, men i det här fallet är det väl magnetfält som avses) så håller de sig under gällande gränsvärden, och det ska därför inte finnas några påvisbara hälsorisker så länge utrustningen ansluts till jordat uttag. Dock är man väl av en avvikande uppfattning i vissa pseudovetenskapliga kretsar, men det är ju en lite annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 16:53

Fantastiskt svar! Det där hjälper mig enormt, tackar.

Bra svar!
Men vi hade någon elöverkänsligt på forumet... men vet inte om han är plus/pro....

1
Bevaka tråden