Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa hårddisk från skivavbild?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En mycket kort fråga: jag skulle vilja skapa en exakt kopia av en hårddisk. Jag har gjort en avbildning av hårddisken med Skivavbildning. Är det möjligt att nu skapa en ny hårddisk från innehållet på skivavbilden (på samma sätt som man kunde skapa en diskett från en avbild)? Jag använder Mac OS 9.2

Det går fint!

Haha! Låter fint! Skulle du vilja berätta hur man gör?

Om jag förstår dig rätt så vill du bara flytta allt du har från en disk till en annan.
När du gör en skivavbild eller som man säger en image (.dmg) så har du ju bara förpackat den.
Vill du flytta den till en annan hårddisk eller dator så får du antingen lägga det på en DVD-skiva eller en extern disk.
Sen flyttar du över den, packar upp och drar över det till din nya disk.

Bäst vore om du förklarar syftet med din "operation" är, så är det lättare att hjälpa dig.

I många fall är det bara att "dra" hela Mac OS 9 över till en annan disk.
Vilket man inte kan göra med Mac OS X. Då får man använda andra program.

Du tar helt enkelt och monterar avbilden på skrivbordet, och använder till exempel Carbon Copy Cloner för att kopiera över alla filerna till den nya disken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-07 16:25

CCC hur gör jag

Var fått reda på att det är CCC är det man skall använda när man vill göra kopier mi Mac OSX... men hur gör jag för att göra en kopia som jag sedan kan använda för att klona nya Macar av...

Skapa en ny skivavbild mha skivverktygen, och använd sen CCC för att kopiera in systemet och allt annat du vill ha på den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-09 13:30

Skall det var en boot bar image

Skall det var en boot bar image jag skapar eller vad skal vara bokat under avancerat

Ska du använda den som startskiva ska det vara boot-bar.

Hmm, okej, såhär några dagar sent upptäcker jag att det gäller OS 9. Tror inte att CCC finns för 9, men kanske gör det det ändå.

Om det handlar om att kopiera systemmappen och installerade program måste man väl kunna kopiera osynliga filer också ? Är det något som CCC gör ?
.... har förresten för mig att jag sett CCC för OSX. Använder det inte själv.

CCC, liksom SuperDuper tar med rubbet när man kopierar över sin disk.
Föredrar SuperDuper

Finns SuperDuper för OSX?

Ursprungligen av fcerha:

Finns SuperDuper för OSX?

Ja, det liksom CCC är ett OS X-program.

OS 9 använder inga (viktiga) dolda filer. Kopierar man Systemmapp så har man allt viktigt. (Plus kanske dokument och sånt om man har programinställningar där, och även program om man inte känner för att installera om dem.)

Ursprungligen av fcerha:

Finns SuperDuper för OSX?

Pratar bara i OSX-termer

Kolla på Versiontracker så finner du det där. Under Mac OS X naturligtvis

Citat:

.... har förresten för mig att jag sett CCC för OSX. Använder det inte själv.

Precis, CCC är ett OS X-program, och funkar inte i OS 9.

1
Bevaka tråden