Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Praktiska tips till en ny iBook ägare

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 10:00

Har precis beställt en en ibook 12''...

Är det några iBookägare därute som kan ge lite praktiska tips om hur man kan ta hand om sin iBook:

Jag tänker på iBook-specifika tips t ex kring batteri eller skydd (lämnar tangenbordet märken på skärmen?) osv; inte att jag ska ha mer än 256 meg i RAM, det gäller väl alla macar nuförtiden med mac os x.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-18 10:53

Skaffa en väska/sleeve, kan rekomendera Booq Powersleeve 12" (macoteket). Kör inte slut på batteriet varje gång du ska ladda upp den. Det där med tangentbordet tror jag endast gäller Powerbook men har själv min skärmskydd som man fick med imellan.

Ha kul med din nya mac

Varför ska han inte köra slut på sitt batteri varje gång? Det är väl ändå lithium? Lithium-batterier mår väl allra bäst om hela kapaciteten utnyttjas, dvs full urladdning efter full uppladdning, vid varje tillfälle?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-18 18:23

Enligt Batteru University tappar man prestanda när man tömmer ett Litiumbatteri helt.

Ursprungligen av bobanovic:

Varför ska han inte köra slut på sitt batteri varje gång? Det är väl ändå lithium? Lithium-batterier mår väl allra bäst om hela kapaciteten utnyttjas, dvs full urladdning efter full uppladdning, vid varje tillfälle?

Nej, precis tvärtom. I värsta fall kan man rentav råka döda batteriet vid en djupurladdning, så det ska undvikas så långt det bara går.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-19 23:10

Jag har en batterifråga... Ska man låta nätadaptern sitta jämt om man har tillgång till ett uttag eller är det att föredra att köra den på batteriet och ladda den då och då?
Den blir ju lite varm till vänster om styrplattan då man har i sladden, men det är helt normalt vad jag förstått?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 23:23
Ursprungligen av zzz:

Jag har en batterifråga... Ska man låta nätadaptern sitta jämt om man har tillgång till ett uttag eller är det att föredra att köra den på batteriet och ladda den då och då?

ja, bra fråga, dett har jag också undrat...

Kör datorn på nätström så mycket du kan, det sparar naturligtvis batteriet oerhört.
Efter snart två års dagligt användande, minst 6 tim per dag på jobbet, plus nån timme på kvällen hemma, ser min batterikapacitet ut så här, enligt "Battery Capacity Meter".
Kvartshyfsat må man säga... 106 % ...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-20 01:03
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Kör datorn på nätström så mycket du kan, det sparar naturligtvis batteriet oerhört.
Efter snart två års dagligt användande, minst 6 tim per dag på jobbet, plus nån timme på kvällen hemma, ser min batterikapacitet ut så här, enligt "Battery Capacity Meter".
Kvartshyfsat må man säga... 106 % ...

Haha en ökning på 6% :eek:

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-02-20 09:45

hur gick det där till igentligern ;D

Ursprungligen av mbd:

hur gick det där till igentligern ;D

Tja, de´ vete fåglarna...

Men det lustiga är att jag får samma kalasvärden vilket batteri-koll-program jag än testar med. Så här blir värdena med "XBattery" och "Battorox", och jag tänker ju inte klaga på det precis...

I o f s, utan att vara speciellt elkunnig, så verkar det ju logiskt att ju färre uppladdningar man gör, desto fräschare håller sig batteriet. "Uppladdningsbart" innebär ju inte "oändligt antal gånger utan kapacitetsförlust".
Finns det ett uttag i närheten så brukar jag plugga i, helt enkelt. Det tar tio sekunder varje gång, men jag sparar förhoppningsvis utgiften för ett nytt batteri vartannat år eller så.
Jag har kört samma rutin med ett grön-vitt dasslock och en iBook förut, och nu med TiBooken, och faktiskt aldrig behövt byta batteri.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 16:40

Så säger Apple på sin hemsida om batteri (se länken som Coach la här)
"Det är viktigt att elektronerna i litiumjonbatteriet får röra på sig ibland. Apple rekommenderar inte att den bärbara datorn alltid ska vara ansluten."

"Om du å andra sidan använder en stationär dator på arbetet och sparar den bärbara till oregelbundna resor, rekommenderar Apple att du laddar upp och ur batteriet minst en gång i månaden"

Det verkar vara olika bud om detta

Tack vare litiumjonbatteriernas laddningscykler kan man alltid förvänta sig att batteriet kommer att hålla för t.ex. 500 cykler (varierar). Sen är två uppladdningar à 50% eller fyra om 25 procent lika mycket en laddningscykel som en 100%-laddning från tomt till fullt. Alltså tjänar man inget på att suga ut minsta lilla ström från botten av batteriet i tron om att man på det sättet skjuter upp förbrukandet av nästa cykel. Inte heller förlorar man något, dock.

Om man verkligen låter den dra slut på batteriet, och sedan laddar i tolv timmar så har man genomfört en konditionering av batteriet, och man kan vara säker på att det utnyttjar sin fulla kapacitet.

Ett exempel: Mitt batteris kapacitet sjönk för några veckor sedan till 5000 mAh, och när det var laddat så långt slutade datorn ladda det, och trodde att det var fullt.
Då laddade jag det i ett dygn eller nåt, och lät den sen dra slut. I slutet satt jag och pluggade in nätsladden när den gick i vila, så att den kunda vakna igen, bara för att sedan dra ur sladden.
Dessutom startade jag om den i välj-start-skiva-med-alt-läge (då viloläget inte kan användas) och sen stod så i en halvtimme, trots att OSet tyckte att batteriet var slut.

Hursomhelst, när jag sen laddade upp det igen kom jag upp i 6200 mAh, där jag är nu.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-19 23:46

Spelar ingen roll eftersom den börjar inte ladda föräns den går ner till 95% så det är vilket man känner för, men ska man ha nätsladden i under flera dagar så mår den bra av att man drar ut den och kör "sladdlöst". Det med värmen på vänstra sidan beror på hårddisken är placerad där, men det är normalt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-20 10:48

Här finns information om hur man ska sköta batteriet på sin bärbara mac. Av Apple, för Apple.

1
Bevaka tråden