Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera bibliotek, hur fimpa koppling till iPod?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-18 10:51

Jag vill kopiera hela min iTunes-mapp från min Powerbook till min PowerMac. Men om jag ersätter den mappen som finns i PowerMacen så tror också min iPod att den ska synca mot min PowerMac. Hur tar jag bort denna koppling? Och nä, det går inte att kryssa ur i iTunes prefs, eftersom man måste ha iPoden ikopplad då, och då har den redan börjat synca... Dessutom lagras den infon nånstans i iPoden så då vill iPoden inte synca automatiskt mot min Powerbook nästa gång.

Lösningar?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 10:56

?!

Koppla ur ipoden?

  • Medlem
  • 2005-02-18 13:31
Ursprungligen av DaPhox:

?!

Koppla ur ipoden?

Läste du ens frågan?

Jag vill ju givetvis kunna koppla in min iPod till min PowerMac UTAN att iPoden börjar synka. OM jag kopierar hela iTunesmappen från min Powerbook, som min iPod VANLIGTVIS synkar mot, så kommer iPoden att tro att min PowerMac är det bibliotek som den ska synka mot, SÅ vill jag INTE ha det.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 13:41
Ursprungligen av eQ:

Läste du ens frågan?

Ja. Den var inte helt glasklar...

Ursprungligen av eQ:

OM jag kopierar hela iTunesmappen från min Powerbook, som min iPod VANLIGTVIS synkar mot, så kommer iPoden att tro att min PowerMac är det bibliotek som den ska synka mot

Så funkar det inte för mig, den har frågat först. Då sa jag tack, men nej tack. Sen gjorde jag inställningarna...

  • Medlem
  • 2005-02-18 14:22
Ursprungligen av DaPhox:

Så funkar det inte för mig, den har frågat först. Då sa jag tack, men nej tack. Sen gjorde jag inställningarna...

Och då menar du på en andra dator som du kopierat hela din musikmapp samt biblioteksfiler till?
Jag vet att iPoden frågar om den ska kopplas till ett bibliotek OM biblioteksfilerna INTE är exakt samma, vilket de blir vid en kopiering.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 14:45
Ursprungligen av eQ:

Och då menar du på en andra dator som du kopierat hela din musikmapp samt biblioteksfiler till?

Nej. Bara musikmappen.

Då sitter du kärvt... såvida du inte är skärpt & kopierar mappen först/gör inställningar/biblioteket sen?

  • Medlem
  • 2005-02-18 15:12
Ursprungligen av DaPhox:

Nej. Bara musikmappen.

Då sitter du kärvt... såvida du inte är skärpt & kopierar mappen först/gör inställningar/biblioteket sen?

Jag vill få med metadata såsom "Date Added" osv... Det är det som är kruxet. Vore kalas med ett program som kan göra ett befintligt bibliotek specifikt, genom att ändra någon form av identifieringssträng, då skulle ipoden inte blanda ihop PowerMacen och Powerbooken. Eller kan man enkelt gå in någonstans och ändra på någon liten textrad?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 15:27

Har du provat öht. först?

  • Medlem
  • 2005-02-18 17:18
Ursprungligen av DaPhox:

Har du provat öht. först?

Provat vad? Jag slänger väl knappast ut en fråga på något jag inte testat...

  • Medlem
  • 2005-02-21 23:02

PodWorks säger sig kunna överföra metadata från iPoden, men icke. Vet ej varför. Surt.

Stäng av automagisk synkning på podden och ta in de låtar du vill från vilken dator som helst! Metadatat ligger i iTunes (ipodens) databas, flytta xml filen och lägg allt på samma plats

  • Medlem
  • 2005-02-22 14:03

Om jag stänger av automatisk synk så sätts den preferensen i iPoden, då kommer den inte synka automatiskt mot min Powerbook, vilket jag vill.

Men du kan ju inte både äta upp kakan och behålla den. Du kan inte ställa in att iPoden ska uppdateras atoumatiskt mot ett bibliotek och inte mot ett annat så är det bara. Du kan ju antagligen pula i xml filen men det blir nog förbannat svårt. iTunes och iPoden bygger så mycket på databaser, det är ärför de är så snabba att söka i.

1
Bevaka tråden