Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som kört MATLAB och MAPEL på Powerbook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag har i dagarna betsällt min första Mac, det blev en PB 12" med 768 meg Ram. Nu undrar jag om det finns någon med erfarenhet av att köra MATLAB och MAPEL på någon liknande burk.. hur ligger det till med prestandan och funktionaliteten. Jag antar att programmen fungerar fin fint med mac men det skulle ändå vara kul att höra om det finns lite erfarenheter.

Finns det även någon som kör emacs som editor?

Ha det himla gott

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Tjena 3OPAH!

Kommer ihåg dig från förra våren, du svarade på ett antal trådar jag skickade in.. jag skulle egentligen köpt en PB då men det blev inte av. Men det var kul att följa dina trådar om hur det gick för dig ...

Oj... det var många fina trådar att läsa.. TACKAR!!

Senast redigerat 2005-03-04 14:19
Ursprungligen av archenti:

Tjena 3OPAH!

Kommer ihåg dig från förra våren, du svarade på ett antal trådar jag skickade in.. jag skulle egentligen köpt en PB då men det blev inte av. Men det var kul att följa dina trådar om hur det gick för dig ...

Oj... det var många fina trådar att läsa.. TACKAR!!

Nu har jag massor med information om Matlab men är det någon som vet hur man gör om man vill ha matlabpromten som ett shell i emacs.. hade det när jag jobbade i UNIX för några år sedan men minnet är kort...

super smidigt att kunna hoppa mellan de olika fönstren med ctrl-X O etc..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-06 07:33
Ursprungligen av archenti:

Nu har jag massor med information om Matlab men är det någon som vet hur man gör om man vill ha matlabpromten som ett shell i emacs.. hade det när jag jobbade i UNIX för några år sedan men minnet är kort...

Kanske inte det bästa svaret på din fråga, men jag tänkte bara ta tillfället och tipsa om en mycket bra och sen version av Emacs för OS X.

tackar för tippset. så fort ja fått PB ska jag testa!!

/Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-04 21:02

Ett sätt som borde funka är
M-x shell
för att få fram ett skal i emacs och sedan starta matlab därifrån... Men har iofs inte provat eftersom jag inte har matlab...

Sen från ett emacs-fan till ett annat kan jag rekomendera Emacs/Carbon
http://www.wordtech-software.com/emacs.html
Som är en OS X version av Emacs. Stödjer cut-n-paste och drag-n-drop till/från andra OS X program.

Ursprungligen av flojon:

Ett sätt som borde funka är
M-x shell
för att få fram ett skal i emacs och sedan starta matlab därifrån... Men har iofs inte provat eftersom jag inte har matlab...

Sen från ett emacs-fan till ett annat kan jag rekomendera Emacs/Carbon
http://www.wordtech-software.com/emacs.html
Som är en OS X version av Emacs. Stödjer cut-n-paste och drag-n-drop till/från andra OS X program.

Jag provade att starta matlab i emacs shell promten, men det verkar inte fungera utan bara starta upp matlab som vanligt...

Tack för tipset om Emacs/Carbon!

Starta matlab med switchen "-nojvm" så får du matlabprompten i ditt skalfönster.

/Anders

Ursprungligen av Anders Ödlund:

Starta matlab med switchen "-nojvm" så får du matlabprompten i ditt skalfönster.

/Anders

Jag har ännu inte fått min PB så jag kan inte prova "-nojvm" i OS X men provade switchen i XP.. verkar inte fungera mer än att den startar ett avskala matlabfönster, ska den fungera där oxå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 01:13
Ursprungligen av archenti:

Jag har ännu inte fått min PB så jag kan inte prova "-nojvm" i OS X men provade switchen i XP.. verkar inte fungera mer än att den startar ett avskala matlabfönster, ska den fungera där oxå?

Nej, Matlab går inte att köra i ett shell på Windows.

  • Medlem
  • 2005-03-05 18:14
Ursprungligen av archenti:

Finns det även någon som kör emacs som editor?

Japp, Det följer med i terminalen men ärligt talet är den versionen inte så bra. Finns ett par olika builds som är mer eller mindre stabila. Själv kör jag http://www.webweavertech.com/ovidiu/emacs.html (tror jag).

1
Bevaka tråden