Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsproblem i Illustrator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på lite strul med typsnitten i Illustrator (ett program som jag använder ganska sällan, och i stort sett aldrig till att skriva text i). I det här fallet tror jag inte problemet behöver någon närmare beskrivning - bilden talar sitt tydliga språk, så att säga. Frågan är: varför blir det så här? Av någon anledning verkar de flesta (dock inte alla) av Apples och Microsofts typsnitt klara sig medan i stort sett alla andra blir fel. Det felaktiga tecknet hämtas från typsnittet Symbol (visas dock med respektive typsnitts namn när det är markerat).

Systeminformation:

  • Mac OS 9.2.2

  • Illustrator 9 och Illustrator 10 (inträffar även på andra datorer)

  • Inga typsnittshanterare (Suitcase etc.) installerade

Senast redigerat 2005-03-17 12:36

Jag ställer nog för svåra frågor... Nåja, har aldrig varit speciellt förtjust i Illustrator ändå så...

Det låter som en kollision. Finns det flera varianter av e x vis Symbol i systemet?

Tack för ditt svar!

Det dyker faktiskt upp två varianter av Symbol i typsnittsmenyn i Illustrator (dock inte i InDesign eller övriga program). Ganska drastiskt olika till formen, kan tilläggas. Den ena, som också är den som dyker upp i övriga program, är Apples TrueType-typsnitt som ligger i systemmappen, medan den andra är ett Postscript-typsnitt som ligger spritt på ett antal ställen i Adobes required-mappar. Jag provade att plocka bort den förstnämnda, men problemet kvarstår. Systemet är helt nyinstallerat och innhåller i övrigt inga typsnitt utöver systemtypsnitten och de som följer med vid installationen av Adobes och Microsofts program.

1
Bevaka tråden