Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime 7 nyheter

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från Macenterprise Webcast med folk från Quicktime teamet respektive Enterprise delen.

Quicktime

-> H.264
-> A/V Capture
-> Nya kontroller för kontrollera video och audio
-> Förbättrad playback för video/audio
-> Nya API:er som är omgjorda eller nya från grunden
-> Live resize
-> Flytande kontroller
-> Surround ljud
-> Inga inställningar för ta emot streams
-> Kopplar upp sig automatiskt när en stream kopplas ner
-> VoiceOver
-> Metadata i Quicktime filer är kompatibla med SpotLight
-> INGET stöd för MPEG4 Advanced Visual Profile (Det vill säga XVid, DivX med alla kodnings alternativ påslagna). Apple säger att dom vill koncentrera sig på H.264. Dock så öppnar nya API:er upp för tredjepart.
-> Fullskärm i gratisversionen. Njaaa.. Kanske... Inget är bestämt.

Fullskärm i gratisversionen är det minsta man kan begära.... Vad tusan ska jag med surround och H.264 till om jag ändå måste pröjsa för helskärm? Tokigt....

Ursprungligen av Leftrustle:

Fullskärm i gratisversionen är det minsta man kan begära.... Vad tusan ska jag med surround och H.264 till om jag ändå måste pröjsa för helskärm? Tokigt....

Det verkar vara mycket man inte kan om man inte har Pro-versionen.

Annars har ju detta stått o läsa på http://www.apple.com/macosx/tiger/quicktime.html en längre tid

Ursprungligen av Jürgen B:

Annars har ju detta stått o läsa på http://www.apple.com/macosx/tiger/quicktime.html en längre tid

Joooo.. Men inte: "INGET stöd för MPEG4 Advanced Visual Profile (Det vill säga XVid, DivX med alla kodnings alternativ påslagna). Apple säger att dom vill koncentrera sig på H.264. Dock så öppnar nya API:er upp för tredjepart.
-> Fullskärm i gratisversionen. Njaaa.. Kanske... Inget är bestämt."

Apple själva sa ju i sann hype anda att dom skulle ha "Full MPEG4 Support".. Jo, tjena..

Hur går det med pingisen?

Så har det varit i alla tider.
Slä'ng upp nån hunka för QT Pro, det är värt det.

Vill man bara spela fullskärm finns ju andra program som gör den delen.

Att behöva PRO för att spela upp helskärm tycker jag känns galet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 01:44

Håller med att det är väldigt skumt att Apple INTE har en fullscreen funktion i QuickTime Player out-of-the box…

DVD Player 4 och även 4.5 (i Tiger) har funktioner som borde komma till QuickTime Player GRATIS. Fattar inte alls hur Apple ser på detta. Mycket skumt! Man erbjuder mängder av program i OSX gratis, men inte denna banala, men enormt funktionella funktionen.

Har sett på ryktes-sidor att Tiger's DVD-player kommer ha funktioner för bildjusteringar också (färger, kontraster m.m.) samt "fri skalning" (höjd/bredd). Varför tas inte dessa till QuickTime-player för, gratis? Dagens QT Player Pro har ju liknande funktioner som dock funkar väldigt dåligt.

Även, varför har DVDSP och DVD Player LYSANDE MPEG2-stöd, men QuickTime/QT-player halvdant? Var finns logiken här?

Finns ingen logik.
Att det finns andra gratisprogram som grejar helskärm är jag medveten om, för jag använder dem. Problemet är bara att ett modernt operativsystem borde vara utrustad med en kompetent mediaspelare som åtminstone klarar helskärm. Något annat anser jag vara absurt. Betala 700 bara för att kunna se filmer i helskärm med standardspelaren som är inbyggd i systemet, som jag redan betalat 1400 eller vad det nu är för? Nej tack.

Det är extra märkligt av Apple med tanke på intresset för att många börjar vilja ha macen som ett mediacenter.

Om Apple hade gjort ett frontend för detta så skulle jag ha mer förståelse men inte nu.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-28 10:18

Kostar det inte bara runt 350kr?
Men jag håller med quicktime pro borde vara gratis till macOS. Men vem vet, då kanske dom råkar ut för samma problem som microsoft.

30 dollar kostar dagens 6.5!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 12:41

nr3 - vad har MS råkat ut för problem gällande deras mediaspelare?

Sedan tycker jag man får skilja på "pro" och "non-pro" funktioner. I mitt huvud innebär "non-pro" uppspelning och "pro" skapande. Pro-spelaren kan få vara duktig på export/komprimering osv av filmer, medan uppspelaren borde vara BRA på det och gratis. Speciellt när man har andra program i systemet som klara samma sak!

iMovie ingår väl med alla nya Mac, varför gör inte QT Player Pro det?

Logiken finns inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-02 11:44

Logiken behöver väl inte vara där när man är ute efter att tjäna pengar...

Tycker inte det är någon stor sak. Behöver man funktionerna så har man oftast pengarna att pynta för det. Kan iofs kanske hålla med om fullskärmsgrejjen mest för att få slut på allt negativt snack om den funktionen.

Jag tycker att uppspelningsfunktioner som finns i varenda mediaspelare på planeten skall vara gratis. Resten kan kosta, för det är väl använda pengar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-03 17:38

Erik.Dv: Det var en stor rättegång här i EU där microsoft blev tvingade att börja sälja en version av windows utan windows media player. Eftersom det hindrade andra företag att utveckla mjukvara. Rättegången handlade ju inte bara om detta men det var en del av det.
Sen att ingen köper den versionen bryr sig inte någon om. Frågan är väl om den ens fortfarande säljs.

En mindre, ganska betydelselös förändring som jag vill påpeka:

Gammal logotyp:

Ny logotyp:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-03 23:23

den nya är mycket snyggare måste jag säga.

Faktiskt mycket snyggare. Även iChats nya ikon är mycket snyggare.

1
Bevaka tråden