Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store till Sverige i April?

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredric:

Självklart så är Apple helt beroende av de stora skivolagen!!!? Men det är faktiskt komiskt att Apple får ta fram lädret för att få igång det hela igen,, eftersom skivbranschen som du själv säger inte vågar .....
..

Jag sa väl aldrig att branschen inte vågade utan att de tog det lite försiktigt efter deras tidigare dyrköpta försök.
Apple hade också fördelen att de inte var ett skivbolag. Vilket innebar att de kunde samarbeta med alla skivbolag utan att bli beskyllda för att gynna sina egna artister och slippa snack om kartellbildning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 01:43

Ja det verkar verkligen som Norge är på gång,, även här http://www.appleinsider.com/article.php?id=985 hoppas att även vi i detta långa land kan fira med våra bröder i väst..

En sak som jag undrar med iTunes är varför alla låtar har samma pris. Jag tycker att det vore på sin plats att alla band(tillverkare) fick sätta egna priser på låtarna(produkterna). Så fungerar det i de flesta andra brancher och jag har svårt att se varför det inte skulle kunna vara så i musikbranchen.

Om nu Brainpool vill börja nå ut mer till folk så är det ju självklart att fler skulle ladda hem och lyssna om låtarna kostade typ 2-3 :- , Kent där emot som har ett helt annat läske skulle då kunna ta ut ett högre pris.

Jag tror många små band med glädje skulle ta nytta av ett lägre pris i syfte att nå ut.

Jag tror at det kommer att komma med tiden.

/Martin

Ursprungligen av Martin_Nordin:

En sak som jag undrar med iTunes är varför alla låtar har samma pris. Jag tycker att det vore på sin plats att alla band(tillverkare) fick sätta egna priser på låtarna(produkterna). Så fungerar det i de flesta andra brancher och jag har svårt att se varför det inte skulle kunna vara så i musikbranchen.

Om nu Brainpool vill börja nå ut mer till folk så är det ju självklart att fler skulle ladda hem och lyssna om låtarna kostade typ 2-3 :- , Kent där emot som har ett helt annat läske skulle då kunna ta ut ett högre pris.

Jag tror många små band med glädje skulle ta nytta av ett lägre pris i syfte att nå ut.

Jag tror at det kommer att komma med tiden.

/Martin

Problemet är att kostnaderna för iTunes MS är rätt höga 2-3 kronor skulle inte bära sig tänk på att intäkterna ska gå till kostnaden för snabba servrar marknadsföring royalties till band copyright förlag och bolag m.m. Vissa band med eget bolag har fördelen att de får ut lite mer från varje nedladdning.

Poängen med iTMS är också att det ska vara enkelt då är ett enhetspris bra även om iTMS kanske kommer prisdifferentiera så småningom. Vissa album har ju olika prissättning.

Sen finns det ju konkurrenter till iTMS som provat att sälja låtar för en femma men succén har uteblivit. Priset är viktigt men inte det viktigaste.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:14
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Jag tror många små band med glädje skulle ta nytta av ett lägre pris i syfte att nå ut.

Jag tror at det kommer att komma med tiden./Martin

Med ny teknik och nya distributionskanaler kan ju banden klara mycket utan de stora skivbolagen. Men det är nog andra siter än ITMS som man ska börja på.

Kolla ex soundport.se där band utan skivkontrakt kan lägga ut sin musik. Det kan ju vara ett smart sätt att börja sin artistkarriär på.

Ett exempel på hur man som band kan göra om man "både vill ha kakan och äta den", dvs ge ut skivor via skivbolag men ändå kunna sälja musiken själv via Internet är They Might Be Giants (naturligtvis Macanvändare: http://www.apple.com/pro/film/schnack/). De har lyckats separera de "digitala rättigheterna" till sin musik (enligt intervju på http://www.msnbc.msn.com/id/5445923/site/newsweek) och säljer nästan hela sin katalog som mp3 (och den senaste i flac-format) på sin egen sajt http://www.theymightbegiants.com/. Att storbolagen är lite ovilliga till såna upplägg kan man väl förstå och de två skivor tmbg gjorde på Electra finns inte heller med på deras egen sajt.

28 April är mitt stalltips för ITMS-lanseringen i Sverige.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

28 April är mitt stalltips för ITMS-lanseringen i Sverige.

Jag kommer att handplocka en hel del godis, kommer ni andra att också se till att svenska ITMS blir en lönsam satsning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 18:16
Ursprungligen av Olav Rust:

Jag kommer att handplocka en hel del godis, kommer ni andra att också se till att svenska ITMS blir en lönsam satsning?

Självklart, att den kommer bli lönsam kan jag själv se till

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-10 22:13
Ursprungligen av Olav Rust:

Jag kommer att handplocka en hel del godis, kommer ni andra att också se till att svenska ITMS blir en lönsam satsning?

Nej. Inte en låt så länge man inte kan köpa lossless-/CD-kvalitet. Fast det kanske man kan nuförtiden?

Bra att det är pågång iTunes musicstore för Sverige. Jag har använt den finska sen starten, eftersom jag bor i Finland. Dessvärre har urvalet av svensk sjungande artister varit ganska begränsat hittils. Kanske en förbättring kommer nu.

En sak som man saknar är en nationell listning av musikartister på iTunes musicstore. Musiksökning på itunes är suverent förutom den grejen att man inte kan söka ursprungsland för artisten/bandet!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 00:42
Ursprungligen av William Naversten:

Nej. Inte en låt så länge man inte kan köpa lossless-/CD-kvalitet. Fast det kanske man kan nuförtiden?

Precis min åsikt! När ska de lägga av med mp3, ogg, wma, aac...?

Wav, aiff eller LossLess... då börjar jag betala.

  • Medlem
  • 2005-04-11 08:47
Ursprungligen av MusicNixon:

Precis min åsikt! När ska de lägga av med mp3, ogg, wma, aac...?

Wav, aiff eller LossLess... då börjar jag betala.

Precis, skulle inte betala för undermålig teknik. 128kbit får ju en bra anläggning att låta som en billig.

/hpe

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 10:13
Ursprungligen av MusicNixon:

Precis min åsikt! När ska de lägga av med mp3, ogg, wma, aac...?

Wav, aiff eller LossLess... då börjar jag betala.

Äh, då hittar du säkert någon annan anledning till att inte betala.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-11 10:23
Ursprungligen av rhesus:

Äh, då hittar du säkert någon annan anledning till att inte betala.

Det där tycker jag var en oförskämd kommentar. För egen del har jag ett par tusen legitima CD-skivor och handlar musik & film för femsiffriga belopp årligen. Jag handlar ALDRIG digitala rättigheter över iTunes, om de inte kommer i bästa digital kvalitet. Det gör mig inte till nerladdningsbuse. Om kommentaren mer var "på skoj" så glömde du definitivt en smiley.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 11:55
Ursprungligen av William Naversten:

Det där tycker jag var en oförskämd kommentar. För egen del har jag ett par tusen legitima CD-skivor och handlar musik & film för femsiffriga belopp årligen. Jag handlar ALDRIG digitala rättigheter över iTunes, om de inte kommer i bästa digital kvalitet. Det gör mig inte till nerladdningsbuse. Om kommentaren mer var "på skoj" så glömde du definitivt en smiley.

Det var inte meningen att utpeka dig som "illegal flidelare". Tyckte det lät gnälligt bara. Ett första steg är väl att vi får tillgång till ITMS. Bättre kvalitet kommer nog så småningon iom att folk får bättre och bättre uppkopplingar och lagring blir ännu billigare. Som det är nu vill de nog hålla nedladdningstiderna nere och spara lite lagringsutrymme.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-11 16:40
Ursprungligen av rhesus:

Det var inte meningen att utpeka dig som "illegal flidelare". Tyckte det lät gnälligt bara. Ett första steg är väl att vi får tillgång till ITMS. Bättre kvalitet kommer nog så småningon iom att folk får bättre och bättre uppkopplingar och lagring blir ännu billigare. Som det är nu vill de nog hålla nedladdningstiderna nere och spara lite lagringsutrymme.

OK.

Och bara så du vet - jag kommer gärna köpa musik digitalt istället för på CD. Men om det är lägre kvalitet såväl ljudmässigt (som fallet är idag) som upplevelsemässigt (inget omslag/folder att bläddra i) så tycker jag att dagens priser på iTunes Music Store är hutlösa. Men det är bra att första steget tas...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 17:19
Ursprungligen av William Naversten:

OK.

Och bara så du vet - jag kommer gärna köpa musik digitalt istället för på CD. Men om det är lägre kvalitet såväl ljudmässigt (som fallet är idag) som upplevelsemässigt (inget omslag/folder att bläddra i) så tycker jag att dagens priser på iTunes Music Store är hutlösa. Men det är bra att första steget tas...

Ok, min byrå som jag förvarar mina gamla cd-skivor i är proppfull (över 1000 cds), får ej plats med fler.., det gör att jag hellre försakar "upplevelsen" med fodral, en gång brukar jag bläddra i dom, när cdn är ny, sen aldrig mer igen.. men vi är olika på den fronten.:)

På det viset ska det bli skönt att slippa förvara en massa plast, bättre ha allt i datorn (med backup på säkert ställe så klart

Ursprungligen av wild-one:

Ok, min byrå som jag förvarar mina gamla cd-skivor i är proppfull (över 1000 cds), får ej plats med fler.., det gör att jag hellre försakar "upplevelsen" med fodral, en gång brukar jag bläddra i dom, när cdn är ny, sen aldrig mer igen.. men vi är olika på den fronten.:)

På det viset ska det bli skönt att slippa förvara en massa plast, bättre ha allt i datorn (med backup på säkert ställe så klart

Gör som jag, kasta plastfodralen och lägg skivan och boken i en plastficka (gärna med någon form av stoppning så att skivan inte repas).
Önskar att jag hade gjort det _innan_ vi flyttade. Då fyllde de flera flyttkartonger, och höll på att kosta mig ett besök hos kiropraktorn, nu bär jag lätt alla skivor i ett svep.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 20:24

Lite OT kanske,,,;)
Men jag måste bara fråga herr Errol Garner om du möjligen jobbar på något av dom större bolagen, eftersom dina inlägg ständigt hyllar skivbranschen och dess mångfald, något som jag inte har hört någon annan göra de senaste 10 åren..

Ursprungligen av Fredric:

Lite OT kanske,,,;)
Men jag måste bara fråga herr Errol Garner om du möjligen jobbar på något av dom större bolagen, eftersom dina inlägg ständigt hyllar skivbranschen och dess mångfald, något som jag inte har hört någon annan göra de senaste 10 åren..

Nej jag jobbar inte på något skivbolag, däremot med musik och film. Att jag skulle ha hyllat skivbolagen är väl inte riktigt sant. Men jag blir trött på folk som dissar bolagen utan att ens ha hört mer än en bråkdel av det skivbolagen faktiskt gett ut.

Finns hur många som helst som snackar skit om t.ex. BMG för att de ger ut Britney Spears, Darin, Robyn, Westlife o.s.v. men som inte verkar fatta att precis samma bolag gett ut Nirvana Alicia Keys R. Kelly Santana Outkast Cesaria Evora Grand Drive Spiritualized Entombed Velvet Revolver Guns 'n' Roses m.fl.

Ursprungligen av Errol Garner:

Nej jag jobbar inte på något skivbolag, däremot med musik och film. Att jag skulle ha hyllat skivbolagen är väl inte riktigt sant. Men jag blir trött på folk som dissar bolagen utan att ens ha hört mer än en bråkdel av det skivbolagen faktiskt gett ut.

Finns hur många som helst som snackar skit om t.ex. BMG för att de ger ut Britney Spears, Darin, Robyn, Westlife o.s.v. men som inte verkar fatta att precis samma bolag gett ut Nirvana Alicia Keys R. Kelly Santana Outkast Cesaria Evora Grand Drive Spiritualized Entombed Velvet Revolver Guns 'n' Roses m.fl.

Jag fastnade återigen vid detaljer. Det första bandet du nämner, Nirvana, hade först kontrakt med Sub Pop. Det kontraktet köpte sedan David Geffen Company som då var en del av Geffen Records. Snart därefter under 1991 släppte Nirvana "Smells like teen spirit." Geffen Records hade två år innan sålts av David Geffen till MCA Inc. Så man kan säga att det var MCA via Geffen Records som gav ut Nirvana. 1996 bytte MCA Music Entertainment Group, som då Geffen Records ingick i, namn Universal Music Group (UMG). UMG är idag en av BMGs största konkurrenter.

Jag orkar inte kolla upp resten av artisterna, men det är ju inte så noga med detaljer och fakta. Vad som räknas är insikt och erfarenheter.

Ursprungligen av Force9:

Jag fastnade återigen vid detaljer. Det första bandet du nämner, Nirvana, hade först kontrakt med Sub Pop. Det kontraktet köpte sedan David Geffen Company som då var en del av Geffen Records. Snart därefter under 1991 släppte Nirvana "Smells like teen spirit." Geffen Records hade två år innan sålts av David Geffen till MCA Inc. Så man kan säga att det var MCA via Geffen Records som gav ut Nirvana. 1996 bytte MCA Music Entertainment Group, som då Geffen Records ingick i, namn Universal Music Group (UMG). UMG är idag en av BMGs största konkurrenter.

Jag orkar inte kolla upp resten av artisterna, men det är ju inte så noga med detaljer och fakta. Vad som räknas är insikt och erfarenheter.

Force om du hade koll på detaljerna och lite erfarenhet så hade du känt till att Nirvana gavs ut av BMG i europa när det begav sig. Universal tog över långt senare.

http://www.grammotex.se/topp94album.htm observera nr. 26 och 71

www.mattwelch.com
"Interkoncerts, had sold 6,000 tickets in just four hours to Nirvana's pending show..... Jarvis marketing manager for the local office of Nirvana's European label BMG,"

Ursprungligen av Errol Garner:

Force om du hade koll på detaljerna och lite erfarenhet så hade du känt till att Nirvana gavs ut av BMG i europa när det begav sig. Universal tog över långt senare.

http://www.grammotex.se/topp94album.htm observera nr. 26 och 71

www.mattwelch.com
"Interkoncerts, had sold 6,000 tickets in just four hours to Nirvana's pending show..... Jarvis marketing manager for the local office of Nirvana's European label BMG,"

1-0 till Errol mot Force9

Ursprungligen av Errol Garner:

Force om du hade koll på detaljerna och lite erfarenhet så hade du känt till att Nirvana gavs ut av BMG i europa när det begav sig. Universal tog över långt senare.

http://www.grammotex.se/topp94album.htm observera nr. 26 och 71

www.mattwelch.com
"Interkoncerts, had sold 6,000 tickets in just four hours to Nirvana's pending show..... Jarvis marketing manager for the local office of Nirvana's European label BMG,"

Errol, du som är i musikbranschen borde väl veta skillnaden på att ge ut (producera) och distribuera ett album? BMG distribuerar Nirvana i Europa. Men DGC, vilka ägdes av MCA, vilka blev UMG producerade och gav ut Nirvana.

Menar du att eftersom BMG distribuerade Nirvana i Europa så har de bidragit positivt till musikens utveckling? Det känns som att det är DGC som har gett det stora bidraget till musikhistorien genom att tro på bandet Nirvana...

Ursprungligen av Force9:

Errol, du som är i musikbranschen borde väl veta skillnaden på att ge ut (producera) och distribuera ett album? BMG distribuerar Nirvana i Europa. Men DGC, vilka ägdes av MCA, vilka blev UMG producerade och gav ut Nirvana.

Om du läste vad jag skrev så skrev jag att BMG gett ut bl.a Nirvana och det stämmer ju hur du än vrider och vänder på det. BMG och David Geffen (DGC) hade ett samarbete som bland annat gick ut på att BMG licensierade vissa av DGCs artister. De kunde alltså valt att inte ge ut Nirvana.

  • Medlem
  • London
  • 2005-04-10 16:23

Lägg av med pajkastningen och petande i detaljer, det bidrar inte till diskussionen...

Hej hej!

Trevligt att vårt lilla musikförlag (junkmusik.com) nämns här – självklart är vi ju 99mac:are:)
Dessutom har vi också er andra på forumet att tacka för lite specialtips när det gäller ehandelslösningar.
Det ska bli spännande att se vad som händer när itms startar även här. Det har ju varit lite retligt att ha affären som en ständig teaser i sitt itunes utan att kunna handla....

hälsningar
anders

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-04-11 16:35

upptäckte en mycket skum sak.

www.itunes.se leder nu åter igen till den gamla ägaren av domänen: pama records
kan bara se detta som ett bakslag i vår jakt på iTunes Store i sverige

[edit] som det ser ut nu är väll kanske domänen fortfarande deras [/edit]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 17:28
Ursprungligen av Filip:

upptäckte en mycket skum sak.

www.itunes.se leder nu åter igen till den gamla ägaren av domänen: pama records
kan bara se detta som ett bakslag i vår jakt på iTunes Store i sverige

[edit] som det ser ut nu är väll kanske domänen fortfarande deras [/edit]

Illa, illa...

Bevaka tråden