Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra vit bakgrund transparent?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en EPS bild på en logga som har vit bakgrund, finns det något enkelt sätt att byta ut den vita bakgrundet så den blir transparent.

F

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-27 15:40

Du måste göra banor tyvärr. Förstår du vad jag menar?

Ursprungligen av Abbe83:

Du måste göra banor tyvärr. Förstår du vad jag menar?

Jag tror det, har photo shop, det går väl att göra det i det programmet? Har illustrator också om det är enklare att lära sig det programmet? Dålig på båda programmen!!
Vet du vilket som är enklast?

F

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-27 15:52

För det första är PhotoShop Och Illustrator helt olika program som gör helt olika saker. PhotoShop hanterar pixlar alltså bilder. Illustraror hanterar banor såkallad vektor grafik. De är ämnade för helt olika saker. Du kan öppna en EPS eller spara som Photoshop EPS i Photoshop. I illustrarot kan du öppna en eps och spara som eps. Men det du får i Photoshop är Pixlar. Photoshop converterar från vektor grafik i till pixel grafik i fall du öppnar en sådan eps fil som t.ex. är gjord i Illustrator.

Är det logga rekommenderar jag att du importerar bilden till Illustrator och vektoriserar den men det kanske är överkurs.

I vilket program ska den slutligen användas? Det är en avgörande fråga för att ge rätt rekommendation

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-27 16:39

Du kan göra detta i Photoshop, men det beror litegrann på hur bilden ser ut, t.ex. om det är skarpa kanter mellan den vita bakgrunden och resten.
T.ex. kan du välja i färpaletten längst ned bland verktygen, sedan ta Select -> Color range och justera. Alla vita pixlar blir då markerade och kan tas bort. Eller så kan du ta "polygonal lasso tool" och klicka längs gränsen mellan bakgrund och motiv medan du håller ner "alt"-knappen. Gå "runt" det du vill ha bort ett helt varv så att linjen du gör går ihop och deleta.
Eller, som jag brukar göra för att få en mjukare gräns: Välj radérgummit som pensel, lämplig diameter och redarea längs gränsen mellan motivet och bakgrunden. Sedan använder jag "polygon lasso" för att ta bort bakgrunden helt.

Jag gör samma sak som Danne, men enklare. Välj Magiska suddgummit och klicka någonstans på den vita ytan

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag gör samma sak som Danne, men enklare. Välj Magiska suddgummit och klicka någonstans på den vita ytan

KANON

Hade jag lärt mig detta för ett år sedan hade jag sparat ihop till en veckas extra semester.

tack alla

F

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag gör samma sak som Danne, men enklare. Välj Magiska suddgummit och klicka någonstans på den vita ytan

Ropade kanske hej för tidigt? Om jag suddar med det magiska sudden så försvinner den vita bakgrundsfärgen. Sedan sparade jag den som en tif, men när jag sedan monterar den mot en annan bakgrund är bakgrunden fortfarade vit? vad gör ja för fel

F

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-27 17:28
Ursprungligen av Fröjdan:

Ropade kanske hej för tidigt? Om jag suddar med det magiska sudden så försvinner den vita bakgrundsfärgen. Sedan sparade jag den som en tif, men när jag sedan monterar den mot en annan bakgrund är bakgrunden fortfarade vit? vad gör ja för fel

F

Du måsta spara i ett format som tillåter transparens, dvs gif eller ännu hellre png-24 (men det beror lite på vad du ska ha den till. Om det är till webben, så klarar inte Internet Explorer på Windows att visa transparenta png-bilder)

Om du har uppe den andra bilden i Photoshop också, så behöver du inte spara bilden du har "vinjetterat" (det kallas så). Det räcker med att du gär Äpple + a sedan Äppple + c (för att kopiera hela lagret) sedan klistrar du in i den andra bilden med Äpple + v.

Ursprungligen av Danne V:

Du måsta spara i ett format som tillåter transparens, dvs gif eller ännu hellre png-24 (men det beror lite på vad du ska ha den till. Om det är till webben, så klarar inte Internet Explorer på Windows att visa transparenta png-bilder)

Om du har uppe den andra bilden i Photoshop också, så behöver du inte spara bilden du har "vinjetterat" (det kallas så). Det räcker med att du gär Äpple + a sedan Äppple + c (för att kopiera hela lagret) sedan klistrar du in i den andra bilden med Äpple + v.

Skall ha den i broschyr som skall tryckas, då blir det cmyk och fungerar inte med gif

F

Återigen, i vilket program monterar du bilden? Det räcker inte med att filformatet stödjer transparens, det mottagande programmet måste också göra det.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Återigen, i vilket program monterar du bilden? Det räcker inte med att filformatet stödjer transparens, det mottagande programmet måste också göra det.

Skall montera det i Quark 6.5 samt i World

F

Ursprungligen av Fröjdan:

Skall montera det i Quark 6.5 samt i World

F

Det var det jag var rädd för. Quark stödjer inte genomskinlighet och du måste frilägga den med urklippsbana, det är inte heller så svårt när det gäller den typen av bild.

För Word är EPS inte jättelämpligt filformat eftersom det inte stödjs så bra vid utskrift till vanliga kontorsskrivare så där är det bättre med TIF eller PNG

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-27 23:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det var det jag var rädd för. Quark stödjer inte genomskinlighet och du måste frilägga den med urklippsbana, det är inte heller så svårt när det gäller den typen av bild.

Ska logon endast innehålla en enda färg? Isafall kan du använda transparens från PhotoShop även i QuarkXpress.

1. I PhotoShop - ändra färgläge till Punktuppbyggd (fuska gärna upp upplösningen något)
2. Spara som Pict-dokument
3. Montera pictbilden – som nu är transparent – i QuarkXpress (och färglägg den vid behov direkt i QuarkXpress).

Okej, det är inte världens snyggaste lösning, men den funkar och har sparat mig mycket tid då jag får skitmaterial från olika håll.

Som min forne Mäster sade: ”Man är ingen yrkesman förrän man lärt sig fuska”.

Ursprungligen av filuren:

Ska logon endast innehålla en enda färg? Isafall kan du använda transparens från PhotoShop även i QuarkXpress.

1. I PhotoShop - ändra färgläge till Punktuppbyggd (fuska gärna upp upplösningen något)
2. Spara som Pict-dokument
3. Montera pictbilden – som nu är transparent – i QuarkXpress (och färglägg den vid behov direkt i QuarkXpress).

Okej, det är inte världens snyggaste lösning, men den funkar och har sparat mig mycket tid då jag får skitmaterial från olika håll.

Som min forne Mäster sade: ”Man är ingen yrkesman förrän man lärt sig fuska”.

Vad vore livet utan att fuska?????

Skall prova och meddela resultatet
Tack

F

Ursprungligen av filuren:

Ska logon endast innehålla en enda färg? Isafall kan du använda transparens från PhotoShop även i QuarkXpress.

1. I PhotoShop - ändra färgläge till Punktuppbyggd (fuska gärna upp upplösningen något)
2. Spara som Pict-dokument
3. Montera pictbilden – som nu är transparent – i QuarkXpress (och färglägg den vid behov direkt i QuarkXpress).

Okej, det är inte världens snyggaste lösning, men den funkar och har sparat mig mycket tid då jag får skitmaterial från olika håll.

Som min forne Mäster sade: ”Man är ingen yrkesman förrän man lärt sig fuska”.

Kollade, vad menade du med ändra färgläge till punktuppbyggd, hittar inte alternativet under "bild" "läge"
Går det att spara i pict (bara i rgb?) och montera bilden för att trycka i cmyk, då får måste man väl göra om bilden efteråt i quark till cmyk?
Mycke frågor, men är man ovan så är man:)

F

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 09:00
Ursprungligen av Fröjdan:

Kollade, vad menade du med ändra färgläge till punktuppbyggd, hittar inte alternativet under "bild" "läge"

Bilden måste vara i gråskala för att kunna ändras till Bitmapp/Punktuppbyggd (tror det heter olika saker i olika PhotoShop-versioner?).

Ursprungligen av Fröjdan:

Går det att spara i pict (bara i rgb?) och montera bilden för att trycka i cmyk, då får måste man väl göra om bilden efteråt i quark till cmyk?

Jag känner tyvärr inte till något sätt att lösa problemet du beskriver. Tyvärr.

Det har hänt att jag vid något tillfälle "separerat" PhotoShop-loggor till två eller fler pict-bilder, och sedan placerat dem på varandra i QuarkXpress för att där kunna använda dem med transparent bakgrund. Krångligt, men funkar i nödfall. Om inte själva bilden/logon är för detaljerad, vill säga.

Hur ser din logon ut?

Lite svårt att hänga med, om man inte vet ur loggan ser ut.
Har den skarpa kanter är en bana en ganska smidig lösning. Är loggan diffus i kanten blir det krångligare.

En annan viktig fråga är hur den ska användas. Hur ser den blivande bakgrunden ut? Är det en färgad platta eller en annan punktuppbyggd bild? I så fall har du bäst kontroll på resultatet om du lägger bakgrunden och loggan i olika lager i Photoshop, jobbar med friläggningen, och sparar som en bild när du är nöjd.

Ursprungligen av filuren:

1. I PhotoShop - ändra färgläge till Punktuppbyggd (fuska gärna upp upplösningen något)
2. Spara som Pict-dokument
3. Montera pictbilden – som nu är transparent – i QuarkXpress (och färglägg den vid behov direkt i QuarkXpress).

Lite mer industristandard är väl att spara som enbitars tiff om nu loggan passar för det. Genomskinligheten i enbitars bilder är inget speciellt för just pict mao.

Däremot kan man (i varje fall gick det i gamla Pagemaker) faktiskt kopiera en färgbild med transparent bakgrund (med vackert ludd och allt ) och klistra in den med bibehållen genomskinlighet i Pagemaker. Det ser kalas ut på skärmen men egentligen är det väl pict-previewen som klistras in och inget som lämpar sig för tryck, men det går (eller gick)!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 11:22
Ursprungligen av Björn Öst:

Lite mer industristandard är väl att spara som enbitars tiff om nu loggan passar för det. Genomskinligheten i enbitars bilder är inget speciellt för just pict mao.

Stämmer helt och hållet. Men tiffar ser för****ga ut på skärmen, vilket inte pict gör (vilket är enda anledningen till att jag väljer pict istället). Men tiff ger lika bra slutresultat.

Jag måste säga att jag blir lite konfunderad över den här tråden. Sedan när blev transparens en förutsättning för att montera en logotyp i ett layoutprogram? Och sedan när började man använda Photoshop för logotyper till trycksaksproduktion? Såtillvida det inte rör sig om en logotyp med en sjuherrans massa skuggor och effekter skulle jag rekommendera att den ritas om i Iillustrator eller motsvarande program. Är vi förresten säkra på att denna EPS inte redan är vektorbaserad?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 14:00
Ursprungligen av Johan99:

Jag måste säga att jag blir lite konfunderad över den här tråden. Sedan när blev transparens en förutsättning för att montera en logotyp i ett layoutprogram? Och sedan när började man använda Photoshop för logotyper till trycksaksproduktion? Såtillvida det inte rör sig om en logotyp med en sjuherrans massa skuggor och effekter skulle jag rekommendera att den ritas om i Iillustrator eller motsvarande program. Är vi förresten säkra på att denna EPS inte redan är vektorbaserad?

Här är vi inte säkra på någonting.
Men grundfrågan gäller en logo med vit bakgrund, vilket jag, med flera, tolkar som att det handlar om en pixelbild.

Att frågeställaren önskar transperens beror troligen på att den ska ligga på en bakgrund som är något annat än vit.

"Man använder" Photoshop för logotyper i tryck om det är photoshop-logotyper man får av kund med begränsad budget. Kort sagt: skit in - skit ut.

Ursprungligen av filuren:

Här är vi inte säkra på någonting.
Men grundfrågan gäller en logo med vit bakgrund, vilket jag, med flera, tolkar som att det handlar om en pixelbild.

Att frågeställaren önskar transperens beror troligen på att den ska ligga på en bakgrund som är något annat än vit.

"Man använder" Photoshop för logotyper i tryck om det är photoshop-logotyper man får av kund med begränsad budget. Kort sagt: skit in - skit ut.

Bra, precis så är det, fått en logo eps med vit bakgrund som skall monteras på en blå bakgrund, loggan finns att beskåda här: http://www.brandmannensriksforbund.se/

F

Ursprungligen av filuren:

Här är vi inte säkra på någonting.
Men grundfrågan gäller en logo med vit bakgrund, vilket jag, med flera, tolkar som att det handlar om en pixelbild.

Jag tänkte mest att frågeställaren kanske rastrerat EPS-filen i Photoshop i tron att det var en punktuppbyggd bild, men det är klart, den blir ju transparent ändå. Tänkte fel. I och för sig är det väl inte uteslutet att det skulle kunna ligga en vit bakgrund även i en vektor-EPS, även om det inte känns speciellt troligt...

Ursprungligen av filuren:

Att frågeställaren önskar transperens beror troligen på att den ska ligga på en bakgrund som är något annat än vit.

Naturligtvis. Detta följer förstås av ovanstående antagande om en punktuppbygd fil. Även om transparens nuförtiden oftast innebär något annat än 1-bitars maskade GIF-bilder...

Ursprungligen av filuren:

"Man använder" Photoshop för logotyper i tryck om det är photoshop-logotyper man får av kund med begränsad budget. Kort sagt: skit in - skit ut.

Jahaaa... okej... Fast då får man väl se till att inte spendera för mycket tid i forum heller?

Hrm, ska ta mig samman och försöka bidra med något vettigt. Om det rör sig om en enfärgad, punktuppbyggd bild skulle jag göra så här:

Om bilden är någorlunda högupplöst:
1. Konvertera bilden till gråskala
2. Öppna nivåer och sätt logotypens färg i lagermasken till svart.
3. Konvertera bilden till 1-bit (punktuppbyggd/bitmapp)
4. Spara och montera i layoutprogrammet
5. Färga bilden med rätt färg.

Om bilden är lågupplöst:
1. Alt-klicka på bakgrundslagret för att omvandla det till ett vanligt lager.
2. Skapa en lagermask och kopiera in bilden i denna.
3. Öppna nivåer och sätt logotypens färg i lagermasken till svart.
4. Invertera masken
5. Skapa ett bakgrundslager och fyll det med en skarp färg, exempelvis (RGB: 0, 255, 0) för att kontrollera logotypens kanter och justera eventuellt dessa med Lager -> Projektion eller motsvarande metod.
6. Om den tänkta bakgrunden ska vara enfärgad, fyll bakgrundslagret med denna färg och lägg samman dokumentets lager (till ett bakgrundslager). Om inte, anpassa och lägg samman logotypen med bakgrundsbilden.
7. Spara och montera i layoutprogrammet

Ursprungligen av Fröjdan:

Bra, precis så är det, fått en logo eps med vit bakgrund som skall monteras på en blå bakgrund, loggan finns att beskåda här: http://www.brandmannensriksforbund.se/

F

Oj då, jag missade ditt inlägg när jag började skriva mitt. Förutsättningarna blir lite annorlunda när det inte rör sig om en enfärgad logotyp. Är slagskuggan med även i EPS-filen?

Ursprungligen av Johan99:

Oj då, jag missade ditt inlägg när jag började skriva mitt. Förutsättningarna blir lite annorlunda när det inte rör sig om en enfärgad logotyp. Är slagskuggan med även i EPS-filen?

Kollade lite noggrannare på hemsidan, loggan där avviker, skickar en gif bild på hur eps.en ser ut

F

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 17:06

Okej. Hur stor ska den vara i tryck?
Jag gjorde en snabbtest, och delade upp de olika färgerna i tre olika bilder (kan hämtas här ).

Lägg dessa tre bilder på varandra i QuarkXpress och ge dem följande cmyk-färger:
blå: 100/60/2/0
gul: 0/20/100/0
röd: 0/100/70/0

Borde funka på ett ungefär.

Om du har en pixel-eps i bättre skick än den du visade kan du använda den. Se mina tre bilder så förstår du nog.

Ursprungligen av filuren:

Okej. Hur stor ska den vara i tryck?
Jag gjorde en snabbtest, och delade upp de olika färgerna i tre olika bilder (kan hämtas här ).

Lägg dessa tre bilder på varandra i QuarkXpress och ge dem följande cmyk-färger:
blå: 100/60/2/0
gul: 0/20/100/0
röd: 0/100/70/0

Borde funka på ett ungefär.

Om du har en pixel-eps i bättre skick än den du visade kan du använda den. Se mina tre bilder så förstår du nog.

Tack för hjälpen, nu fixar det sig, får se det som en födelsepresent eftersom jag fyller år idag.

Tack alla

F

Bevaka tråden