Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra vit bakgrund transparent?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Om det rör sig om en punktuppbyggd bild finns det naturligtvis många sätt att gå tillväga. Mitt ursprungliga förslag gäller inte riktigt längre, men du skulle kunna göra såhär:

1. Alt-klicka på bakgrundslagret för att omvandla det till ett vanligt lager.
2. Skapa en lagermask och kopiera in bilden i denna.
3. Öppna nivåer och sätt logotypens mörkaste färg i lagermasken till svart. Detta bör fungera i det här fallet eftersom logotypens kanter är relativt mörka.
4. Fortfarande i nivåer, håll nere alt-tangenten och justera högdagrarna (vita pilen) tills spåren av JPEG-komprimeringen i bakgrunden försvinner.

Fyll resten av lotoypen (i masken) med svart, exempelvis genom att:
1. Markera bakgrunden med trollspöet med toleransen satt till 0 eller närliggande och med "sammanhängande" urkryssat.
2. Välja markera -> omvänd, och eventuellt dra samman markeringen med 1 pixel och lägga till en liten mängd ludd (beroende på bildens upplösning)
3. Fylla med svart och kontrollera att hela logotypens yta är fylld. Finjustera om nödvändigt.
4. Invertera masken

5. Skapa ett bakgrundslager och fyll det med en skarp färg, exempelvis (RGB: 0, 255, 0) för att kontrollera logotypens kanter och justera eventuellt dessa manuellt eller med Lager -> Projektion eller motsvarande metod.
6. Om den tänkta bakgrunden ska vara enfärgad, fyll bakgrundslagret med denna färg och lägg samman dokumentets lager (till ett bakgrundslager). Om inte, anpassa och lägg samman logotypen med bakgrundsbilden.
7. Spara och montera i layoutprogrammet
8. Sätt in i ugn på 225 °C i cirka 45 minuter och ta ut när det gula börjar bli gyllenbrunt.

Det blir inte vackert, men det fungerar om förutsättningarna inte tillåter att man gör det på något annat sätt. Om du inte redan gjort det tycker jag dock att du bör försöka få tag på logotypen i vektorformat.

Man lär sig något nytt varje dag - hade jag ingen aning om att det gick!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 17:30

Eller så kollar man vad hemsidan innehåller, och upptäcker att där finns en medlemstidning i pdf.
I denna råkar det finnas vektor-logo, som snabbt går att fixa eps av.
Varsågod att hämta.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 17:54

Grattis Fröjdan
Glöm ej kolla mitt tidigare inlägg.
Filen finns som vektor-eps!

Ursprungligen av filuren:

Grattis Fröjdan
Glöm ej kolla mitt tidigare inlägg.
Filen finns som vektor-eps!

Tack för hjälpen, skulle svara i går kväll men "Felia" ville inte som jag!

F

Bevaka tråden