Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bli ROOT admin på OS 10.1

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett PC virus som lagt sig på hårddisken (Datorn är en Quicksilver), som jag har lyckats lokalisera. Men för att kasta filerna måste jag bli ROOT användare. Hur ställer man in det? Jag är ensam användare på datorn och jag använder MacOs 10.1.

Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • 2005-04-29 23:13

Om man använder Terminal kan man se till att kommandon utförs med root-privilgier genom att prefixa kommandot med 'sudo'.

Jag är lite osäker hur man gör detta, då jag tidigare använt MacOs 9. Skulle du kunna beskriva lite utförligare hur man gör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 23:51
Ursprungligen av Infinity:

Jag är lite osäker hur man gör detta, då jag tidigare använt MacOs 9. Skulle du kunna beskriva lite utförligare hur man gör?

Du använder kommandot rm (remove), och om du vill ha rootprivilegier utan att logga in som root använder du sudo rm fil, där fil är den fil du vill ta bort. Sedan blir du ombedd att skriva in ett administratörslösenord.

Jag vet ju inte huruvida du någonsin har använt terminalen, men om du inte har använt den kan det vara bra att veta att kommandot ovan förutsätter att du skriver in hela sökvägen till filen eller att du befinner dig i katalogen (mappen) där filen finns. Om du är alldeles nybörjare kan det vara bra att veta att du befinner dig i din hemkatalog (-mapp) när du startar terminalen.

Vad som finns i aktuell katalog får du reda på med kommandot ls, sedan byter du aktuell katalog till den du vill ha med kommmandot cd katalog där katalog är den katalog du vill gå till. Fortsätt så tills du är i den katalog i vilken din oönskade fil befinner sig.

Tänk på att du inte får några varningar när du utför kommandon som root eller med sudo. Har man flera filer med snarlika namn, eller kanske befinner sig i fel katalog, och har samma namn i olika kataloger, kan man råka fimpa fel fil. Kommandot rm lägger inte filen i papperskorgen, utan tar bort filen (eller egentligen pekaren till filen, så att systemet inte kan hitta den).

Lycka till!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2005-04-29 23:55

Var på din hårddisk ligger filerna du vill ta bor? Hur försökte du ta bort dem? Genom att dra dem till soptunnan eller genom att använda unix-kommandot 'rm' i ett terminal-fönster? Jag antar att du
har försökt att ta bort dem men att OS:et vägrade eftersom du inte är root. Eller?

Det stämmer delvis. Först så var jag tvungen att använda Tinkertools för att göra filerna synliga och därefter dra dem till papperskorgen. Det gick att göra dem synliga, men inte att kasta dem. Jag försökte även med Resedit, men där kunde jag inte ens göra dem synliga. Båda krävde ROOT-behörighet för att kasta filerna.

Jag har inte datorn framför mig, men de ligger i den osynliga mappen usr/man/man8/... och usr/man/man5/.... Filernas namn är procmailsc.8 o.s.v.

Jag har aldrig använt Terminal, så jag vet inte var man hittar programet?

Senast redigerat 2005-05-01 10:00
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-01 10:21

Du har ju skapat två identiska trådar om det här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74817
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74816
Kolla lite på svaren du fått där, och skapa bara en tråd i taget i fortsättningen, tack.
(Kanske nån administratör kan slå ihop trådarna?)

http://undergroundmac.com/files/txt/General/Enable_Root.txt
En liten guide till hur du aktiverar ROOT-användaren så att du kan använda den visuellt, det kräver något kommando i Terminalen (som förövrigt finns i mappen Verktygsprogram).
Kom bara ihåg att inte exprimentera med saker när du är inloggad som root, jag råkade klanta mig en gång...
Jag har inte testat den där guiden själv (jag gjorde på ett annat sätt) men det bör funka med 10.1

Tackar, nu tror jag att jag förstår hur man gör. Jag kommer att testa imorgon.

Och jag har tagit bort dom andra trådarna, som jag skapade av misstag (Skrev inläggen på en PeCe).

Jag bugar och tackar. Jag fick bort filerna.

Det var framförallt tipset om länken till www.osxfaq.com/tutorials/root_user_creation/index.ws som löste mina problem, tillsammans med Tinkertools.

Än en gång tack.

Senast redigerat 2005-05-03 17:40
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-03 07:15

Va bra!
Men för att klargöra: Länken som hjälpte var publicerad i en av dom andra trådarna som Infrinity skapade om det här, och ska vara: http://www.osxfaq.com/tutorials/root_user_creation/index.ws

1
Bevaka tråden