Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail krashade! STOR HYSTERISK PANIK!!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-02 22:34

ENORM GIGANTISK JÄTTEPANIK!!! ALLA MAIL SEDAN 2 ÅR ÄR SPÅRLÖST BORTA!!!

Har sökt igenom alla trådar här på forumet, men ej hittat en tillfredsställande lösning. Vore ytterst tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Bakgrundshistoria kommer efter primära problembeskrivningen: Min dator krashade medan Mail var igång och jag fick upp konstiga textkommandon alá DOS. Detta har hänt mången gång tidigare. Men denna gång när jag startade upp Mail igen VAR ALLTING BORTA! Precis vartenda litet mail. Och inte tillstymmelse till felmeddelande får jag heller. Letar jag i user/library/mail är katalogen helt tom. Min com.apple.mail.plist fil i user/library/preferences-katalogen väger 14 Kb. Vet ej vad detta säger, men allting gapar skrämmande tomt.
Vidare kan jag SKICKA mail från Mail utan problem. Däremot kan jag ej ta emot några. Inte ens nya olästa. Har försökt importera brevlådor, men vet ej var de lagrats tidigare. Har dock sökt igenom och provat varenda mapp jag kan föreställa mig innehåller mailen.

Nu till lite bakgrund om min ständigt havererande iMac G5. Strax efter inköp av extraminne från Macoteket började min dator haverera i tid och otid. Körde en HardwareTest som konstaterade att det var fel på mitt, märk väl, ORGINAL-minne. Lämnade in den för lagning hos Gothia i Linköping som efter egen undersökning konstaterade att det var fel på Mid-plane. Så hela rasket byttes ut. En gång. Två gånger. Och nu sitter jag här idag och kör HardwareTest igen och kan konstatera att jag fortfarande får samma felmeddelande jag fick från början.
Vad felet hela tiden har yttrat sig i är att jag får Kernel-panik ca en gång om dagen och att program hänger sig eller vägrar att starta. Men aldrig tidigare har något förstörts så kapitalt som denna gång.

TILLÄGG: Hårddiskutrymme var för övrigt inget problem när det inträffade, över 20 GB var ledigt.

Senast redigerat 2005-05-02 23:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 22:53

Titta efter i Användare/din profil/Bibliotek/Mail istället.

Aj, Aj, Aj...

Tror filen kan heta .mbox har dock inga mer konkreta tips att ge, jag har aldrig haft en KernelPanic
i hela mitt liv, inget jag längtar efter!

Man blir kusligt påmind om att man borde fixat en fungerande BackUp-lösning för flera år sedan...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-02 23:26

Mondo: Det är den mappen jag refererar till i mitt inlägg - fast på engelska - så tyvärr

Galeriel: Tror att den filen du nämner ska ligga i samma mapp...men hos mig är det tomt Det där med back-up har du nåt så in i bomben rätt i. Tyvärr har jag hitintills varit för dumsnål för att prioritera det. För egen del kan det ju bli någon form av gigantisk jätteändring på det när denna mördrömshistoria är över, oavsett slut....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 23:21

Ja, backup bör man göra en gång i veckan åtminstone. Vad händer om hårddisken går sönder? För det gör den efter ett antal år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 23:55

Sök efter allt som heter något med ändelsen .mbox då.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-03 00:47

Tyvärr Mondo, men tack för tipset. Helt tomt på mbox-filer. Jag är i upplösningstillstånd snart. Tänkte pröva någon form av recovery-program imorgon innan jag lämnar in burken tredje gången gillt hos Gothia. Någon som har något bra tips?

För övrigt, är det någon som haft liknande problem med sin dator gällande systemkrascher (läs första inlägget)? Jag sitter och skriver detta på lånad tid. Ett tag nu ikväll kraschade datorn en gång var 10 minut...mycket obehaglig upplevelse.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-03 01:05

Minnet som du köpte på macoteket använder du det nu?

1
Bevaka tråden