Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Påverkar Tiger min videoproduktion?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 11:13

Har Final Cut Pro HD 4.5. Vågar man installera Tiger i min hd där jag kör min videoproduktion? Eller skall man vänta? Hur har ni gjort?

Jag är rätt dålig på att hålla mig underrättad på uppdateringar. Funkar något så kör jag på för fullt bara. Behöver inte det senaste alltid.

Min flickvän tänker köpa Tiger, så det är intressant att veta om det kommer funka smärtfritt.

/Jonas

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-01 12:18

En första Tiger test av en användare på LAFCPUG:

http://www.lafcpug.org/phorum/read.php?f=1&i=82499&t=82499#reply_82499

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-01 12:32

Jag har installerat Tiger och har inte haft några som helst problem med FCP ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 13:58

I regel ska man vänta på ett par uppdateringar innan man satsar på nya grejer och program. Vill man vara säker ska man aldrig köra .0 versioner tex 1.0, 2.0, 5.0 osv. Minns i FCP 4.0.2 programmet var då långt ifrån färdigt vilket jag märkte också. Ljudet hade ett eget liv dock inte när man hade gjort en mixdown audio. Men stör mig lite på varför Apple inte har fixat buggen på rulltexter på det enkla textverktyget. Använder Title 3D som jag rekomenderar att man ska. Men som det ser ut nu kunde de lika gärna ta bort det enkla textverktyget då rulltexterna går ojämt och hoppar. Har FCP HD. Finns ett fel i Title 3D, det händer att rulltexter blinkar till när texten rullat klart, men funkar att rendera om tills det ser bra ut.

Jag väntar med tiger tills hösten ungefär.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-01 14:55

Rykte

Jag har hört ett rykte om att det krävs tiger för att köra DVD SP 4. Nu medans jag skriver så kommer jag på att det säkert går att kolla på apple.com
Kanske sådana grejer kan vara matnyttiga också.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-01 16:48

Technical Specifications for DVD Studio Pro 4
System Requirements
General
Macintosh computer with a 733MHz or faster PowerPC G4 or G5 processor and AGP graphics card
8MB of video memory (32MB recommended)
Mac OS X v10.3.9
QuickTime 7.0 or later
512MB of RAM (1GB recommended)
4.4GB available disk space
DVD drive required for installation

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-01 17:37

ska du göra hd-dvds i dsp 4 så måste du ha tiger ja. Står någonstans på deras hemsida

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-01 19:15

http://www.apple.com/finalcutstudio/dvdstudiopro/specs.html

For Authoring HD DVDs
Macintosh computer with PowerPC G5 (dual processor recommended)
1GB of RAM (2GB recommended)

For Playing Back HD DVDs
Macintosh computer with PowerPC G5
Apple DVD Player v4.6
Mac OS X v10.4 or later

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 00:12

Pratar vi samma saker nu, men frågade inte han om FCP HD? det är inte FCP 5. Förstog jag frågan rätt så var det om Final Cut Pro HD påverkades om man uppgraderar till Tiger. FCP HD kräver i alla fall minst OS 10.3.0 eller senarare. Men personligen tycker jag nog som du skrev, funkar det så behövs inga fler uppgraderingar. Behöver du inget speciellt med Tiger är det bättre att inte uppgradera.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-02 01:26

det var bara en fråga om dvd studio pro 4 som togs upp i tråden också, annars har vi pratat FCP HD jo. Angående uppgradering så är det på ett sätt rätt med att fortsätta köra om det funkar. Men å andra sidan finns det ju ett par trevliga nyheter i Tiger. Och bara för att det är första releasen av Tiger så betyder det inte att det är fullt av buggar huller om buller i OSet. Visst finns det säkert ett par buggar som drabbar vissa men samtidigt är nog många buggar från Panther fixade. Även om det verkar som att många har problem med Tiger här på forumet så är det ju också så att dom som har problem skriver, dom som inte har problem skriver inte lika mycket eftersom att dom är nöjda och glada
Själv har jag märkt lite prestandaförbättringar jämfört med Panther vilket jag är glad över. Kanske inte några som märks sådär jättemycket men det känns lite snabbare och smidigare på något sätt. Och det indexerade filsystemet underlättar en hel del.

Men är man osäker bör man vänta med att uppgradera. Det enda jag kan säga är att jag inte haft några som helst problem med Tiger och FCP HD. Och jag har suttit med FCP nästan konstant hela helgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 11:01

Jag kan instämma FCP HD 4.5 funkar för mig utan problem i Tiger hemma.

Kan dock ge två varningar:
1. Du måste skaffa QT 7 Pro (FCP HD har endast en pro-key for 6)
2. Vissa andra program blir obrukbara (bl.a After Effects - har testat både 6.0 och 6.5).

Rent FCP-arbete verkar dock funka bra - om inte något bättre än i Panther.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-04 08:55
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag kan instämma FCP HD 4.5 funkar för mig utan problem i Tiger hemma.

Kan dock ge två varningar:
1. Du måste skaffa QT 7 Pro (FCP HD har endast en pro-key for 6)
2. Vissa andra program blir obrukbara (bl.a After Effects - har testat både 6.0 och 6.5).

Rent FCP-arbete verkar dock funka bra - om inte något bättre än i Panther.

After Effects ska funka med Tiger om man inte kör svenskt tgb
Hittade en tråd här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 09:56

Fast det där är inte de felet jag o ett par kompisar jag sött på är. Dels är mitt problem att kortkommandon slutar funkar pga AE inte hittar någon resurs vid start av programmet. Att den inte hittar det KAN bero på att Tiger nu kör med en case-sesitive HFS+ nu (det var IT Enquires tolkning ivf).

1
Bevaka tråden