Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger och fläktar i en PB 12"?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-05 11:44

Är det någon som testat Tiger på en PB 12" 867Mhz och kan berätta om hur fläktarna beter sig? Efter det att jag uppgraderade från 10.2 till 10.3.8 har min powerbook förvandlats till en hårtork. Även med bara Safari igång blåser fläktarna för fullt vilket håller på att göra mig tokig. Blir detta bättre med Tiger eller är det lika illa? För mig skulle det lätt vara värt en uppgradering bara för att få tyst på fläkten.

Har du testat 10.3.9? Den hjälpte mig. PB 12" 1 GHz.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-05 15:27
Ursprungligen av Pelle Sten:

Har du testat 10.3.9? Den hjälpte mig. PB 12" 1 GHz.

Jag har 10.3.9 installerat och fläktarna lever fortfarande om som en hårtork. Processortempen är på ca 48 grader och det enda jag har igång just nu är safari, azareus och temperature monitor och fläktarna kör på full fart. Jag upplevde tyvärr inte någon förbättring med uppgraderingen till 10.3.9.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-05 15:42
Ursprungligen av Anton S:

Jag har 10.3.9 installerat och fläktarna lever fortfarande om som en hårtork. Processortempen är på ca 48 grader och det enda jag har igång just nu är safari, azareus och temperature monitor och fläktarna kör på full fart. Jag upplevde tyvärr inte någon förbättring med uppgraderingen till 10.3.9.

prova att stänga av azareus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-05 15:54
Ursprungligen av Shinzon:

prova att stänga av azareus

Jag har testat slå av azureus och bara ha safari igång men fläkten drar igång ändå. Innan jag uppgraderade till Panther dorg fläkten bara igång när jag kollade på film eller rippade cd-skivor. Då gick fläkten dessutom bara en kort stund för att sedan lugna ned sig. Nu går den mer eller mindre konstant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 16:16

Just första generationen PowerBook 12" tror jag råkade ut för en "smäll" vad gäller fläkten vid 10.3.2 eller vad det var. Då sänkte man av någon anledning temperaturen för när fläkten skulle gå igång ganska dramatiskt. (10-15°). Det gjorde att för, som mig, att den går igång "då och då" i stort sätt körs konstant.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-05 22:48

Tycker min PB17" 1.5 har börjat blåsa som aldrig förr Den som förut var så tyst och bara gick igång lite ibland för att lite senare tysta ner.. Kan det möjligtvis vara bildskärmskortet som får jobba extra mkt? Har bara 64 Mb VRAM.

Off topic: Såg en 17" Dell idag.. fyfabian, det var det värsta åbäke jag någonsin skådat som dator. Stor som ett litet vitt radhus med altan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-06 08:59

Jag är okså nyfiken på hur Tiger hanterar en PB12" 867 MHz.
Min gissning är att de inte har ändrat tillbaka temperaturregleringen till "det gamla".

Anton: det finns ett hack som heter Silent Night (sök på forumet, det finns ett antal trådar) som gör din PB tystare och varmare som i den gamla goda tiden. Man måste köra om hacket efter alla 10.3.x-uppdateringarna. Jag har inte hunnit installera 10.3.9 än, men det funkar väl på 10.3.8.

Man skall vara medveten att det kan sänka hårddiskens livslängd eftersom den får jobba i varmare omgivning. I mitt fall skulle hela datorn med all säkerhet hålla mycket längre om jag inte hade installerat Silent Night eftersom jag inte skulle stå ut med att använda den särskillt länge pga fläktljudet...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 09:24

Har en PB 12" 1,33 MHz och tyvärr: Fläktarna går mer än nånsin under Tiger (jag hade stigande problem med varje 10.3-uppdatering också). Detta även när inget som helst tillbehör är anslutet (många skyller på USB-tillbehör, men det stämmer inte i mitt fall).

  • Medlem
  • 2005-05-06 10:05

Tiger använder samma version av fläktstyrnings-mojerna som 10.3.9 och innan.
Jag hade sparat mina gamla från 10.2.8 eller något senare, precis innan de sänkte tempen och drog in de i tiger. Så min PB12", 867 mhz, är lika tyst som vanligt.

Om nån behöver denna fil, (AppleADM103x.kext, 1.0.5), hojta till så kan jag dela ut den åt er.
Kom ihåg att först ändra rättigheter på System/Lib/Extensions-mappen så att du kan ändra i den. Sen backupar du din gamla fil, sen in med den nya och till sist sätter du rätt rättigheter på den nya filen(viktigt, annars kommer inte systemet använda den) och sen sätter du tillbaka rättigheterna på Extensions-mappen.

Tråkigt bara att apple ignorerar oss gamla PB12"-ägare..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-06 10:27

Kommer in i diskussionen lite sent, men måste bara fråga: Ska precis köpa min första PB, 12", 1,5... Har Apple löst problemet i nya datorer, eller kommer jag att köpa en ny dator som låter?

Trodde tystnaden var en av de stora anledningarna till att köpa mac... (och att de är snyggare, bättre, roligare, trevligare.......)

  • Medlem
  • 2005-05-06 11:19
Ursprungligen av ErH:

Kommer in i diskussionen lite sent, men måste bara fråga: Ska precis köpa min första PB, 12", 1,5... Har Apple löst problemet i nya datorer, eller kommer jag att köpa en ny dator som låter?

Trodde tystnaden var en av de stora anledningarna till att köpa mac... (och att de är snyggare, bättre, roligare, trevligare.......)

Det var bara Rev A som hade detta problem. Dvs 867 mhz-versionen. De efterföljande versionerna är tysta

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 12:34
Ursprungligen av basco:

Det var bara Rev A som hade detta problem. Dvs 867 mhz-versionen. De efterföljande versionerna är tysta

Ånejdå! Detta stämmer inte! Vi har fyra-fem 12" från alla revisioner och ALLA har fläktproblem (även nya 1,5 MHz). Dock har de äldsta varit tysta från början, typ nånstans kring 10.3.1 så det är definitivt en mjukvarufråga det handlar om med senare system (jag vill minnas att fläktproblemet även fanns i någon 10.2-version som var aktuell precis innan Panther).

Det är i alla fall min lekmannaslutsats! Alltså, maskinvaran kan vara OK, men bara med rätt mjukvara (vilken Apple uppenbarligen inte kunnat ta fram).

  • Medlem
  • 2005-05-06 16:01
Ursprungligen av uptown:

Ånejdå! Detta stämmer inte! Vi har fyra-fem 12" från alla revisioner och ALLA har fläktproblem (även nya 1,5 MHz). Dock har de äldsta varit tysta från början, typ nånstans kring 10.3.1 så det är definitivt en mjukvarufråga det handlar om med senare system (jag vill minnas att fläktproblemet även fanns i någon 10.2-version som var aktuell precis innan Panther).

Det är i alla fall min lekmannaslutsats! Alltså, maskinvaran kan vara OK, men bara med rätt mjukvara (vilken Apple uppenbarligen inte kunnat ta fram).

Okej, min polare har en 1 ghz som inte alls blir lika varm som min 867 mhz:are. Så det var utifrån den erfarenheten jag drog slutsatsen.

Sen handlar det inte om att apple inte kan ta fram rätt mjukvara, utan att de helt sonika har valt att sänka temperaturen vid vilken fläkten går igång med hela 10°, vilket gör att om den väl går igång så stängs den i princip aldrig av för oss med RevA.

  • Medlem
  • 2005-05-06 16:15

Ett tips annars till alla som vill ha koll på fläkten är att installera en liten modul som heter "Menu Meters"(finns på www.macupdate.com), och sätta en processor-graf uppe i meny-raden. Med denna kan man lätt hålla koll på hur mkt CPU som utnyttjas, och på det sättet vara med och styra när fläkten går igång. Tex om man surfar på någon sida som är mkt skräp på eller om något program ligger i bakgrunden och käkar massa CPU, så ser man det direkt och kan göra något åt situationen innan datorn blir varm.

Ett annat tips är att plocka hem textfilen:
http://everythingisnt.com/hosts
Den ska in i den gömda mappen /etc (hittas med cmd-shift-g) och måste först ges unix line endings(med tex ett program som heter LineBreak)
Då slipper du massor med reklam och skit på nätet som VERKLIGEN drar upp CPU-åtgång, och tex idiotbladets sida blir helt plötsligt surfbar igen.

  • Medlem
  • 2005-05-06 23:08

basco: ska filen heta "hosts" också? (eller pajar nåt då, det finns ju redan en "hosts"-fil?)

  • Medlem
  • 2005-05-07 00:34
Ursprungligen av Ma:

basco: ska filen heta "hosts" också? (eller pajar nåt då, det finns ju redan en "hosts"-fil?)

Den ska heta "hosts", och därmed ersätta den ursprungliga hosts-filen, som då kan vara bra att döpa om "hosts backup" eller något liknande om du skulle vilja gå tillbaka senare

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 14:08
Ursprungligen av uptown:

Ånejdå! Detta stämmer inte! Vi har fyra-fem 12" från alla revisioner och ALLA har fläktproblem (även nya 1,5 MHz). Dock har de äldsta varit tysta från början, typ nånstans kring 10.3.1 så det är definitivt en mjukvarufråga det handlar om med senare system (jag vill minnas att fläktproblemet även fanns i någon 10.2-version som var aktuell precis innan Panther).

Det är i alla fall min lekmannaslutsats! Alltså, maskinvaran kan vara OK, men bara med rätt mjukvara (vilken Apple uppenbarligen inte kunnat ta fram).

Hehe, min mobil är snabbare än din dator
Sen så hårde jag i morse ett konstigt ljud ifrån min mini, men det försvann efter någon sekund, aldrig hört det förut, konstigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 16:02
Ursprungligen av Halligalli:

Hehe, min mobil är snabbare än din dator

Ha, noterar nu också min felskrivning...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 19:40

Jag upplevde att fläkten gick på som vanligt... även i Tiger.. på min PB 12" 867:a så jag gjorde som jag gjort under föregående uppdateringar. Nergraderade AppleADM103x.kext till den version (1.0.5) som gjorde att fläkten går igång på 64° och stängs av vid 59° (om jag minns tempraturerna rätt).

Utan den här nedgraderingen av fläkten... är det inte roligt att sitta vid PBn. Dessutom innebar nergraderingen att ett missljud skapat av fläkten i och med nyare uppgraderingar helt försvunnit. (Ett fläktljud som låter som om den slirar.. metallisk slir.. och nej det är inte hårddisken).

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-05-10 14:48

Märkte just att min PB 12" 1,5Ghz med Tiger också lider av detta symptom...

Så fort man kopplar in en USB-enhet går fläktarna upp på max- och när man drar ut den så återgår dom till normalläget. Hoppas apple rättar till denna bugg snarast

Tur att man inte kör med extern mus så ofta...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 15:01

samma problem med Imac g5

min Imac G5 "20" rev.A lider a samma problem, den var tystare under 10.3.9 , men under 10.4 går den oavbrutet.. Hoppas det kan få en fix till 10.4.1! det är riktigt jobbigt efter några timmar med burken.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 17:46

usb-enheter brukar ju vara processorkrävande saker... men inte så pass mycket.. att fläkten ska gå på, på en nyare mac. ja, förhoppningsvis sätter dom sig ner och diskuterar och fixar med dom här fläktproblemen, dags att skriva protestlista och skicka in?

tiger hjälpte lite

tiger hjälpte lite på en ny 1.5 pb 12" men det vore bra om apple kunde göra dom tystare!!

  • Medlem
  • 2005-05-15 09:27

Det blåser på ganska duktigt här med (PB 12" 1,5 Ghz). Körde nog Panther för kort tid för att kunna jämföra skillnad mot Tiger. Men det blir hursomhelst aningen tröttsamt att lyssna på vinandet, hur är det med 15" och 17"? Fläktar det lika mycket på dom?

/minns sin mycket tysta, nu nerpackade Pismo...

Ursprungligen av Ma:

Det blåser på ganska duktigt här med (PB 12" 1,5 Ghz). Körde nog Panther för kort tid för att kunna jämföra skillnad mot Tiger. Men det blir hursomhelst aningen tröttsamt att lyssna på vinandet, hur är det med 15" och 17"? Fläktar det lika mycket på dom?

/minns sin mycket tysta, nu nerpackade Pismo...

17-tummare här, lika knäpptyst som vanligt. Fläktarna går bara igång när jag gör ngt mer processorkrävande och det är tätt under, som på täcket tex.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2005-05-16 12:56
Ursprungligen av Ma:

Det blåser på ganska duktigt här med (PB 12" 1,5 Ghz). Körde nog Panther för kort tid för att kunna jämföra skillnad mot Tiger. Men det blir hursomhelst aningen tröttsamt att lyssna på vinandet, hur är det med 15" och 17"? Fläktar det lika mycket på dom?

/minns sin mycket tysta, nu nerpackade Pismo...

Använder en PB15" (1,5 GHz), har haft den i en vecka nu och inte hört fläkten någon gång. Datorn blir behagligt varm inte mer.

Senast redigerat 2005-05-16 17:33
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-06 17:33
Ursprungligen av Ma:

Det blåser på ganska duktigt här med (PB 12" 1,5 Ghz). Körde nog Panther för kort tid för att kunna jämföra skillnad mot Tiger. Men det blir hursomhelst aningen tröttsamt att lyssna på vinandet, hur är det med 15" och 17"? Fläktar det lika mycket på dom?

/minns sin mycket tysta, nu nerpackade Pismo...

Samma sak på min 15" efter det att Tiger installerades...obehagligt varm dator.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-06 18:32

Lösningen på problemet?

Hittade en tråd på Apples amerikanska supportforum om värme/fläkt-problem hos såväl PB 12" som 15".
Åtgärd 1: Virex verkar tugga kraft hela tiden (kolla aktivitetshanteraren!)-stäng av!
Åtgärd 2:Stäng av en widget som har koll på TV-program. Har haft tv.nu-widgeten avstängd i 30
minuter utan att fläkten gått igång(=nytt rekord sen jag installerade Tiger).

Aktivitetshanteraren verkar vara verktyget som gäller för att spåra den skyldige!
Jag har också laddat ner Thermograf X, tempkurvan har gått ner på ett fantastiskt vackert sätt sen widgeten stängdes av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-06 10:56
Ursprungligen av basco:

Tiger använder samma version av fläktstyrnings-mojerna som 10.3.9 och innan.
Jag hade sparat mina gamla från 10.2.8 eller något senare, precis innan de sänkte tempen och drog in de i tiger. Så min PB12", 867 mhz, är lika tyst som vanligt.

Om nån behöver denna fil, (AppleADM103x.kext, 1.0.5), hojta till så kan jag dela ut den åt er.
Kom ihåg att först ändra rättigheter på System/Lib/Extensions-mappen så att du kan ändra i den. Sen backupar du din gamla fil, sen in med den nya och till sist sätter du rätt rättigheter på den nya filen(viktigt, annars kommer inte systemet använda den) och sen sätter du tillbaka rättigheterna på Extensions-mappen.

Tråkigt bara att apple ignorerar oss gamla PB12"-ägare..

Det var ju trevligt att höra att det gick att fortsätta med samma knep även i Tiger. Du får gärna lämna ett allmännt omdömme om Tiger på denna maskin jämfört med Panter. Är det värt att uppgradera?

Bevaka tråden