Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fuck U Inc. (artikel ur Råd och Rön)

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En bra krönika tycker jag. Förutom detta med ljudkortet så förstår jag allt och inser att nu när Apple återigen växer så är företaget inte längre lika aktsam om varje enskild kund.

Apple har många styrkor men en usel kundvård, den blir inte bättre om vi förnekar det.
Apple utnyttjar kundernas exeptionella lojalitet, men den varar inte för evigt, alla har en gräns.

Ursprungligen av ackiboa:

En bra krönika tycker jag. Förutom detta med ljudkortet så förstår jag allt och inser att nu när Apple återigen växer så är företaget inte längre lika aktsam om varje enskild kund.

Apple har många styrkor men en usel kundvård, den blir inte bättre om vi förnekar det.
Apple utnyttjar kundernas exeptionella lojalitet, men den varar inte för evigt, alla har en gräns.

På vilket sätt är Apples kundvård usel? Har själv haft extremt lite behov av service och support (0 defekter på 8 macar hittills), men några av mina bekanta som har haft otur med Apples produkter har berättat om mycket bra och snabb service och support.

Ursprungligen av jazzper:

På vilket sätt är Apples kundvård usel? Har själv haft extremt lite behov av service och support (0 defekter på 8 macar hittills), men några av mina bekanta som har haft otur med Apples produkter har berättat om mycket bra och snabb service och support.

Med 0 defekter på dina macar har du ju som du själv uttrycker det aldrig kommit i kontakt med deras klandervärda kundvård. Det är säkert hundratals på detta forum som inte håller med dig till fullo i ditt påstående eller ljuger dom med tanke på vad som har skrivits och kommer att skrivas framöver i forumtrådarna.

Men man skall ha i åtanke att detta inte är ett specifikt problem för Apple det är dom flesta företag drabbade utav vare sig dom tillverkar datorer, tvättmaskiner eller för den delen bilar.

Det man kan säga är att ju större företagen är desto större chans att råka ut för någon som inte har service minded klistrad i pannan.

Människor är individualister och det kan vara svårt att få alla att dra åt samma håll.

Ju mer decentralicerat ett företag blir med återförsäljare till höger och vänster desto större chans att råka ut för problem.

Men Apple är dåliga på att åtgärda problem i många fall mac mini är ju ett ganska bra exempel, det är ett otal konsumenter som har problem med sina minis har Apple erkänt det och gjort något åt det ännu?...

mvh

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-05-13 10:09

Apples kundsupport

När jag fick min G4a så dog en CPU samma dag. Ringde till dom och jag kunde välja mellan att skicka tillbaka burken eller lämna in den till en ÅF. Jag valde det senare, mycket smidigt. Lite intressant att dom lät förvånade när man tyckte att det var enklare att dumpa burken lokalt än att skicka den med post. Faktum är att ha en lokal ÅF har sina fördelar. Handlar man prylar hos compaq eller dell så måste man i princip skicka in dom för service. Handlar man lokalt kan man få grejjerna fixade samma dag om ÅF har reservdelarna i lager UTAN att betala extra för att t.ex. få på platsen service inom 24h. Lite off topic men helt klart borde apple satsa mer på sina ÅF istället för att slänga ut dom i kylan med mindre marginaler / dålig eller ingen kickback på försäljning som det verkar bli. Personligen skulle jag definitivt inte köpa en dell på grund av ovanstående, dom finns inte i verkligheten.

  • Medlem
  • 2005-05-13 11:53
Ursprungligen av xplane:

Med 0 defekter på dina macar har du ju som du själv uttrycker det aldrig kommit i kontakt med deras klandervärda kundvård. Det är säkert hundratals på detta forum som inte håller med dig till fullo i ditt påstående eller ljuger dom med tanke på vad som har skrivits och kommer att skrivas framöver i forumtrådarna.

Men man skall ha i åtanke att detta inte är ett specifikt problem för Apple det är dom flesta företag drabbade utav vare sig dom tillverkar datorer, tvättmaskiner eller för den delen bilar.

Det man kan säga är att ju större företagen är desto större chans att råka ut för någon som inte har service minded klistrad i pannan.

Människor är individualister och det kan vara svårt att få alla att dra åt samma håll.

Ju mer decentralicerat ett företag blir med återförsäljare till höger och vänster desto större chans att råka ut för problem.

Men Apple är dåliga på att åtgärda problem i många fall mac mini är ju ett ganska bra exempel, det är ett otal konsumenter som har problem med sina minis har Apple erkänt det och gjort något åt det ännu?...

mvh

Att det på ett forum vars huvuduppgift är att lösa folks problem, kommer trådar som innehåller folks problem är väl inget större mysterium. Av någon anledning finns det minst lika många trådar som rapporterar att det inte finns några problem. Det är konstigare i så fall.

Ursprungligen av jazzper:

På vilket sätt är Apples kundvård usel? Har själv haft extremt lite behov av service och support (0 defekter på 8 macar hittills), men några av mina bekanta som har haft otur med Apples produkter har berättat om mycket bra och snabb service och support.

Till exempel, blev debiterad før "garantireparation" av min førra PowerBook, vilket jag mærkte av en hændelse nær jag gick igenom kontoutdraget från min bank. Exakt 4 månader, 14 (fjorton!) långa samtal till Apples kundtjænst och massor av løften om att "pengarna kommer in på ditt konto senast om en vecka" har jag fortfarande inte sett røken av mina pengar. Det kallar jag før usel kundvård.

  • Medlem
  • 2005-05-13 02:00
Ursprungligen av ackiboa:

En bra krönika tycker jag. Förutom detta med ljudkortet så förstår jag allt och inser att nu när Apple återigen växer så är företaget inte längre lika aktsam om varje enskild kund.

Apple har många styrkor men en usel kundvård, den blir inte bättre om vi förnekar det.
Apple utnyttjar kundernas exeptionella lojalitet, men den varar inte för evigt, alla har en gräns.

Apple har jämförelsevis bra support, men allt kan ju bli bättre... Legio i datorvärlden är ju ganska dålig support.

Ursprungligen av ackiboa:

En bra krönika tycker jag. Förutom detta med ljudkortet så förstår jag allt och inser att nu när Apple återigen växer så är företaget inte längre lika aktsam om varje enskild kund.

Apple har många styrkor men en usel kundvård, den blir inte bättre om vi förnekar det.
Apple utnyttjar kundernas exeptionella lojalitet, men den varar inte för evigt, alla har en gräns.

Håller också med i sak. Fuck U inc. är ju inte enbart Apple. Sen är det ju synd att han inte nämner de nutida möjligheterna att byta batteri och det där med ljudkortet verkar bara klantigt. Prenumererar faktiskt på R&R och tycker den är helt ok för det mesta, men de retar sig verkligen på oss Appleanhängare som fenomen märker man. Det är inte helt pk att dyrka ett varumärke i R&R-världen

I samma nummer testar de också "MP3-spelare" och Shufflen får bästa ljudbetyg bland flashspelarna. Man nämner också att batteriets livslängd vida överstiger t ex JoS. Sen kan de naturligtvis inte låta bli att nämna på minussidan, att spelaren själv väljer låtar :rolleyes:

btw så ska apple dra in studentrabatten.. eller åter ha ensamrätt.

  • Avstängd
  • 2005-05-13 08:38

Tycker han som skrev "krönikan" är en pellejöns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 09:20

Jag tycker han är en aning fånig. Alla produkter klarar inte allt. Och det är bra för konsumenten!!! Man kan då välja en produkt som klarar det som man själv behöver och behöver inte betala extra för lull-lull. Detta kräver dock att man som konsument sätter sig in i vad man faktiskt behöver och att produkten man köper klarar av det. Om man ska arbeta med musikproduktion så behöver man alltså ett ljudkort och bör undersöka marknaden över sådana. Här finns det tidningar som hjälper till. Förutom facktidningar för t.ex. musikproduktion som gör tester så finns ju även Råd och Rön! Varför tror de att de finns???

Jag kan instämma i att produkter med inbyggda batterier som ej kan bytas suger. Jag köpte nyss en MP3-spelare (ej Apple). Ett av mina krav var att den skulle ha vanliga utbytbara batterier. De flesta MP3-spelare på marknaden har inte det.

Och i samma nummer har Råd och Rön en test på just MP3-spelare, men det framgår inte av testet vilka spelare som man kan byta batterier på! Om de testar MP3-spelare bör de väl ta upp detta som en sak att tänka på? Eller beskriva vilka ljudformat som stöds? Eller förklara vad DRM är? Eller förklara vilka spelare som stöder UMS och vilka som kräver specialprogram och om de i så fall fungerar med Mac eller Linux?

Är de inkompetenta på Råd och Rön???

Ursprungligen av Pesc:

Är de inkompetenta på Råd och Rön???

Ja, ofta på "specialkunskaper" inom t.ex. datorvärlden.

F.ö. har Per Ö. skrivit bra om sina erfarenheter och de stämmer ganska bra överens med min egen känsla och andras erfarenheter av Apple, tyvärr..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 09:18

Jazzper:

Citat:

Fuck U Inc. vill göra kapitalvaror till slit-och-slängvaror

iPod. Det är inte bra att man måste vända sig till piratlösningar för att få sin MP3-spelare att fungera i 18 månader. Inte ett ljud om det när man köper den.

Citat:

de smyghöjer priser genom att förvandla datorer, mobiler, kameror, mediaspelare eller programvaror till fördyrande tjänster.

.Mac månne? OS X och iAppsen blir mer och mer kommersialierade: Du kan beställa kopior inifrån iPhoto, köpa musik inifrån musikspelaren och köpa program från äpple-menyn.

Musikprogrammet han snackar om är antagligen Garageband, vilket kräver MIDI-in och audio-in. Kombinerade sådana kort kostar om inte 2000:-, så i alla fall 1000-1500:-.

Jag tycker att krönikan är en synd motvikt till alla överdrivna hyllningskörer. Apple är ju dock inte mycket värre än andra företag av idag.

  • Medlem
  • 2005-05-13 09:43

Kanske var krönikören tidigt ute med sin iPod-klagan, innan den stora anstormningen kom. I vilket fall har min bror och hela hans kompiskrets ringt Apple och sedan fått en returlåda hemskickad. När de skickat in sina gamla har de sedan fått helt nya tillbaka (trots att de varit inköpta lite varstans runt om i världen). Tycker jag är hygglig service.

Å andra sidan håller jag med om att supporten är under all kritik. När min dator var ny kunde jag ringa supporten de första 90 dagarna. Prövade två, tre gånger men de där svenskarna på Irland, eller hur det nu var, kunde inte hjälpa mig alls. Tog dem 20 minuter att svara på frågan om det gick att rotera ett videoklipp i iDvd. Svaret var nej.

"Lånade" min mammas iBook ett år innan jag köpte min egen och måste ärligt säga att som ganska ny mac-användare skulle jag aldrig vågat köpa en mac om inte 99mac fanns. När jag fått mitt nejsvar av supporten surfade jag exempelvis runt på 99mac och fann att det finn en plug-in att köpa för 5 kronnor...

Tack alla på detta forum som hjälpt mig av och till!

Krönikan nåja, Apple får klä skott för något han vill framföra. Må så vara då.
Men till viss del har han rätt men det är hela samhället som blir allt mer slit och släng inte bara företagen. Det är billigare för företagen att sälja en ny sak istället för att reparera en gammal.

Ang supporten hos Apple är den inte den sämsta i världen det finns värre jag lovar men den är heller inte den bästa. Bästa enl min mening är Sonicwall. Varför? För de tror på vad du säger och kör inte efter fastlagda mallar hur de ska agera.

Apple har väl världens nöjdaste kunder enligt undersökning på undersökning. Det skulle de inte ha om de var ett Fuck U-företag. Att inte allt de hittar på är brillant får man nog acceptera. De skulle dock inte vara vad de är idag om inte deras bästa påhitt vore brillianta.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 23:13
Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple har väl världens nöjdaste kunder enligt undersökning på undersökning. Det skulle de inte ha om de var ett Fuck U-företag. Att inte allt de hittar på är brillant får man nog acceptera. De skulle dock inte vara vad de är idag om inte deras bästa påhitt vore brillianta.

Många här skulle acceptera i princip vad som helst, så jag tror du har fel där.

Det som störde mig mest var att de på TVÅ ställen i samma R&R påstår att man inte kan byta batteri i en iPod, fast de rimligtvis måste veta att det går! Varför inte snarare vara stolta över att de uppmärksammat problemet så att det numera är löst? I stället skyltar man med okunnighet.

Och ljudkort för 2000... Var det inte 169 på Biltema vi sade? Bra att kolla alternativen innan man tror på vad en viss försäljare rekommenderar.

Problemet med dålig support är viktigt. Jag gav upp allt vad onlinesupport hette redan på modemtiden när jag försökte få svar på en fråga från US Robotics. Jag fick en massa autosvar, otroligt långa, som sida upp och sida ner diskuterade varför Doom kan krångla över modem, och fick verkligen anstränga mig för att nå en människa... som inte hade en aning, hänvisade till någon annan, och där fick man SAMMA autosvar. Efter någon månad gav jag upp. De HADE ingen support helt enkelt! Jag döpte för mig själv om dem till "US Lobotomics".

Och på senare tid, kameratillverkare. Olympus svarar inte alls. Ricoh svarar, till och med snabbt och trevligt, men inte speciellt kunnigt. Fakta får man söka på andra håll.

Redan när jag tjafsade med US Robotics var "support" någonting som hänvisades till användarna själva. Man tycker att R&R skulle ha en aning om det, snarare än att hänga ut ett visst företag - IGEN! Hur kan den vanliga läsaren läsa det där annat än att det är APPLES support och INGEN ANNAN som borde förbättras? Nej, jag tycker inte Apple har speciellt bra support, men det är inte så många som har över huvud taget. Okunnighet är en dygd i de där sammanhangen.

Men, deras iPod-test var ju entydiga i alla fall.

Eller varför inte på svenska?

http://www.ipodrepair.se/ipodrepair

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-13 14:11
Ursprungligen av Anders Täpp:

Eller varför inte på svenska?

http://www.ipodrepair.se/ipodrepair

Länken ska givetvis skickas till butiken jag talade om i mitt inlägg. Om de nu har tid att läsa den då de mest tycks ha tid att snacka med varandra...

Det är väl snarare så att den som googlar lite hittar ställen där man kan få hjälp att byta. Butiker som inte vill hjälpa till ska man inte tipsa. Låt dom försvinna istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 21:24

Snubben på Råd & Rön har inte koll. Det tar tre minuter att byta batteri på en gammal iPod och dte är relativt billigt. Apple lämnar ett (1) års garanti, såvida man inte köper AppleCare.

Om man köper ett avancerat program av typen Logic Pro kan man vara en teknisk jubelidiot, men man måste ställa rätt frågor till säljaren så att man säkert vet att den utrustning man har fungerar med programmet. Ställer man inga frågor kanske säljaren utgår från att man är proffs, har bra koll och grejor som pallar med produkten. Man måste tänka själv.

Däremot borde Apple kanske skärpa sig på supportsidan. För det mesta blir man väl bemött, men ibland får man konstiga och undvikande svar, eller uppmanas kontakta försäljningsstället, trots att Apple bär ansvaret om produkten inte fungerar som den ska. Vid flera tillfällen har jag kopplats till en dansk som inte går att förstå såvida man inte själv är danskspråkig. Svenska och danska är INTE samma språk som bekant. Där måste Apple bli bättre.

Men samtidigt har han rätt. Numera är det många företag som inte tar sig tid att bry sig om kunderna. Det är inte lätt alla gånger.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-15 21:43
Ursprungligen av Mondo:

Men samtidigt har han rätt. Numera är det många företag som inte tar sig tid att bry sig om kunderna. Det är inte lätt alla gånger.

Nä, det är inte lätt men om företagen inte tar sig tid att lyssna och bry sig om sina kunder, hur ska de då kunna utveckla de produkter och tjänster som kunderna vill ha?

"Kvalitet är gratis, det är avsaknaden av kvalitet som kostar pengar" och "Det går alltid att skapa högre kvalitet till en lägre kostnad" är två visdomscitat som fler organisationer borde leva efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 23:58
Ursprungligen av Peth:

Nä, det är inte lätt men om företagen inte tar sig tid att lyssna och bry sig om sina kunder, hur ska de då kunna utveckla de produkter och tjänster som kunderna vill ha?

"Kvalitet är gratis, det är avsaknaden av kvalitet som kostar pengar" och "Det går alltid att skapa högre kvalitet till en lägre kostnad" är två visdomscitat som fler organisationer borde leva efter.

Du har helt rätt, men säg det till gubbarna som bestämmer om hur resurserna på Apple och andra företag ska fördelas. Man kan i alla fall inte ha en dansk som supportperson för svenskar. Inget ont om Danmark och danskar - det är en dejligt land - men danska språket språket är åtminstone för mig obegripligt.

Ursprungligen av petsematary:

Många här skulle acceptera i princip vad som helst, så jag tror du har fel där.

Jag tror jag missar din poäng. Vad har "många här" att göra med mitt resonemang som behandlade Apple i stort. Knappast något några hundra svenskar har påverkat.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 00:11
Ursprungligen av Mikael S:

... endless rant om hur ledsen jag är då jag efter 20 år i reklambranchen (och fortfarande naiv) trodde världen var snäll och blev blåst...

Per Öhlin
Kommunikatör och författare

Vilken otroligt bitter stackars looser! Wake up and smell the räkning sucker! Vår ekonomi bygger inte på att vi är snälla mot varandra. Den bygger på en av de djupast rotade av drifter hos männsikan; egoism!

Och så vitt jag förstått var det ingen som tvingade dej att köpa den stramt designade mp3-spelande hårddisken, musikprogrammet eller datorn -- det var ditt alldeles egna val!!! (ve och fasa).

Hälsa sverker!!

mvh/jensa

Ursprungligen av Schmuck:

Vilken otroligt bitter stackars looser! Wake up and smell the räkning sucker! Vår ekonomi bygger inte på att vi är snälla mot varandra. Den bygger på en av de djupast rotade av drifter hos männsikan; egoism!

Och så vitt jag förstått var det ingen som tvingade dej att köpa den stramt designade mp3-spelande hårddisken, musikprogrammet eller datorn -- det var ditt alldeles egna val!!! (ve och fasa).

Hälsa sverker!!

mvh/jensa

Du verkar inte fatta riktigt; det handlar om att "Fuck U, Inc" och andra måste bli tydligare i vad de säljer. Man ska inte behöva vara expert för att inte behöva bli "lurad" och missa t.ex. viktig kompatibilitet. Tröttsamt, varför försvara Äpplet i detta fall?

Ursprungligen av Alphonze:

Du verkar inte fatta riktigt; det handlar om att "Fuck U, Inc" och andra måste bli tydligare i vad de säljer. Man ska inte behöva vara expert för att inte behöva bli "lurad" och missa t.ex. viktig kompatibilitet. Tröttsamt, varför försvara Äpplet i detta fall?

På vilket sätt blir man lurad? Man har ju oftast bytesrätt/pengarna tillbaka om man köper fel och Apple är ett föredöme vad gäller att skriva vad som gäller för olika produkter och kompabilitet. Men vissa är kanske lite för förtjusta i att köpa först och tänka sen....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-18 01:00

Jag kan inte göra annat än att hålla med Per Ö. Dock tycker jag inte det är så rättvist att just singla ut Apple. Jag tycker det han beskriver stämmer in på hela elektronikbranchen.

Apple är dock inget undantag, mina föräldrar har två stycken ibooks som båda har det omtalade flimmer-skärmsfelet. Den ena har varit inne tre gånger och den andra en gång och har just gått sönder igen. Skulle du acceptera att din *sätt in valfri vitvara eller icke elektronikvara* slutar fungera flera gånger på grund av ett tillverkningsfel och det enda firman som tillverkat prylen gör är att ta in prylen, behålla den i ett par veckor och sedan lämna tillbaka den lite lätt tillfixad så att den fungerar ett par månader till för att sedan gå sönder på samma sätt igen...

"Men du kan ju köpa en ny ibook" nädutack....

Dock har jag haft flera problemfria macar och jag har haft problem med elektronikprylar ifrån andra tillverkare så Apple är inte ensamma. Men det suger likväl ändå...

Jazzper, du har säkert rätt, men det gäller att vara nästan övertydliga för företagen för att inte "luras" och få alltför negativ publicitet.

Påminner lite om när en del företag utelämnar färdiguträknade prisuppgifter inkl. moms bara för att framstå som lite billigare, t.ex. flera mac-återförsäljare...

Bevaka tråden