Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag göra om en .dat fil för att brännas i iDVD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått två CD skivor, av en nygift kollega, innehållande vars en .dat fil (ca450MB) som jag förgäves försökt mata in i ett nytt iDVD projekt.. Ska villigt erkänna att jag inte är speciellt bevandrad bland de olika filmformaten som finns tillgängliga och hur man konverterar mellan dem.. Filerna på CDn ligger i en mapp som heter MPEGAV om det kan vara av någon nytta..!!!?!

Det går utmärt att spela upp dessa två bröllopsfilmer, men iDVD klagar över filformatet..

Kan jag konvertera dessa filer på något sätt så att jag kan göra en dvd som kan spelas på en vanlig dvd-spelare tro??

Tacksam för svar..
/U

Det du har där är en VCD-skiva. Filmen är kodad som MPEG1.

Jag är ingen expert på det här men jag tror inte iDVD tar emot MPEG-filer - det måste nog vara Quicktime-filmer.

Du vill troligen göra något av följande:
1. Konvertera VCD-skivan till en Quicktime-film som du sen kan droppa in i iDVD. Jag vet inte vilket program man har till detta dock.
2. Konvertera VCD till DVD. Borde gå med programmet ffmpegX.

Kopiera över filen .dat till skrivbordet. Ändra filtillägget till .mpg

Ladda ner det här programmet
http://www.macupdate.com/info.php/id/14022

Testa om den översta knappen MPEG1 -> QT funkar på filen. I så fall har du en QT-film.

Jag testade Export2QT men det gick inge vidare att konvertera från MPEG1>QT..
När jag ändrat filtillägget så kunde jag se filmen i QuickTime Player, men den ville fortfarande inte importera till iDVD..

Jag ska testa ffmpegx.. ..så fort jag hittar det..

/U

1
Bevaka tråden